Повоєнна логістика. Основні виклики та напрямки роботи логістичного фронту

10.05.2022
12169
PR-Материал

Фото: Євген Навроцький

Війна в  Україні стала неабияким викликом для кожного. Торкнулася і всіх сфер бізнесу. Здавалося, що COVID-19 навчив бізнес швидко орієнтуватися в потребах і викликах ринку, але наразі маємо суттєво більший іспит на витривалість, швидкість, спроможність, доцільність та ефективність.


Ми запитали думку провідного національного оператора з локальної та міжнародної логістики – Компанії UVK. На наші запитання відповідає Директор – Євген Навроцький. 

— Євгене, поділіться досвідом, з моменту початку війни, якими були ваші перші кроки? Із якими найбільшими викликами довелося зіткнутися?

— Наша Компанія, як і багато інших, у перші дні війни мала на меті першочергово зберегти життя та безпеку нашої команди. Ми – національна Компанія, тож у кожному з регіонів країни є наші співробітники. Київ та Київська області, багатостраждальні Харків, Житомир, Маріуполь, Чернігів, попало і Броварам… Евакуація, спасіння себе та своїх рідних. Багато хто з нашої команди був змушений в найкоротші терміни виїжджати в безпечні регіони. Тож перші дні ми закривали діючі заявки та маршрути й не брали нових замовлень на завантаження. 

Не обійшла війна й склади під Броварами та у Дніпрі. Поруч постійно розривалися снаряди, над головами летіли ракети. Надважкою склалася ситуація у гарячих точках, де є наші склади – Харкові та Одесі. Важкими були дні очікування хоч будь-якої звістки від регіональних колег. Відсутність зв’язку та повна відсутність інформації морально виснажували. 

— Чи є вже точні дані які об’єкти з інфраструктури Компанії зазнали найбільших уражень, які терміни для відновлення роботи Ви прогнозуєте, в якій відсотковій потужності наразі діє Компанія? 

— Нам вдалося врятувати близько 95% регіональних представництв та наразі відновити на більшості з них повноцінну роботу. Так, ми маємо міста, в яких повністю зруйновано приміщення кросдоків, і це вплинуло на внутрішню логістику збірних вантажів. Наразі ми шукаємо нові можливості, щоб як і раніше швидко доставляти товари, особливо гуманітарного призначення. 

Щодо складських послуг: ми маємо склади у Броварах, Харкові, Дніпрі, Одесі та Львові. Робота не зупинилася на жодному зі складів, навіть у Харкові та Одесі. В напружені воєнними діями дні склад у Харкові працював, наразі плануємо переїзд складу в більш безпечну локацію. Дніпро та інші міста працюють всі дні та майже на 100%. Навіть під обстрілами, відвантаження та прийом товарів проходили 7 днів на тиждень, діяла і послуга відповідального зберігання. Ми пишаємося відданістю та сміливістю наших співробітників. В неймовірних умовах війни нам вдалося зберегти високий рівень працездатності й гарантувати надійність послуг для бізнесів наших Партнерів. 

— Флагман бізнесу UVK – складський комплекс у Броварах, чи витримав він удар війни? 

— На щастя, так, витримав. В перші дні напрямок Броварів був один із найспекотніших на лінії фронту. Запеклі бої, постійні обстріли – частина колег виїхали з небезпечного регіону, а частина залишилася у селах Броварського району, що опинилися під окупацією. Приміщення складу зазнало осколкових уражень, але всі вантажі цілі та збережені, все витримало, встояло. Тож, щойно ситуація більш-менш стабілізувалась, ми одразу почали планування робіт та виводили співробітників під задані обсяги. На сьогодні наша команда на робочих місцях, відновлено всі послуги складського обслуговування Клієнтів. Підтримуємо й надалі послуги з відповідального зберігання, відбору та комплектації товарів. 

— Щодо міжнародних напрямків, яка ситуація на автошляхах? З якими труднощами, можливо, довелося чи доводиться стикатися?

 Міжнародна доставка FTL/LTL наразі функціонує в повному обсязі. Ми реалізуємо повний спектр послуг з імпорту та експорту збірних та повнокомплектних вантажів з країн Євросоюзу, доступна і послуга консолідації вантажів на території Польщі з подальшою доставкою в Україну. 

З труднощів можна зазначити нестабільність ситуації загалом, адже щодня може змінитися лінія фронту в конкретних регіонах, і в зв’язку з цим і вартість доставки може значно змінюватись. Багато з маршрутів стали довшими через об’їзди. Також важливим фактором стає і ріст цін на паливо, адже ринок транспортних послуг як внутрішній, так і зовнішній дуже чутливий до цінника пального. Наприклад, ціни на експорт в рази перевищують ціни на імпорт. Це пов’язано з тим, що імпорту дуже мало і в більшості випадків – це імпорт гуманітарних вантажів, які з Європи перевізник везе майже безкоштовно. Тож вся затратна частина падає саме на експортний маршрут. 

— Чи можна наразі говорити про ефективність морського та залізничного видів перевезень? Яка ситуація складається в європейських морських портах? Чи діють послуги перевезення залізницею, адже цей вид доставки не такий чутливий до стрибків цін на паливо? Чи збільшився попит на цей вид доставки? 

— Щодо морського сполучення, наразі ми доставляємо вантажі через порт Констанція в Румунії, порт Гамбург в Німеччині та Гданськ у Польщі. Серед популярних товарів – генеральні вантажі та продукти харчування. Й надалі пропонуємо повний комплекс внутрішньопортової обробки лінійних контейнерів, перетарку контейнерів в тент авто, палетизацію вантажів. Доступне й оформлення транзитної документації, вивезення вантажів з порту в тентах (СMR/TIR) або контейнеровозами, також доступна послуга вивозу контейнерів в складі контейнерного потягу. 

Залізничні шляхи для перевезення вантажів наразі відкриті. Доступний вагонний тип доставок, особливою популярністю послуга користуються в доставці продуктів харчування, веземо залізницею вермішель, сіль, цукор, борошно, гречку, воду, дитяче харчування, молочні продукти, рибні консерви та ін. З послуг на станціях пропонуємо координацію завантажень – це і контроль завантаження/відвантаження, тримаємо комунікацію з керівництвом станцій, контролюємо кількість відвантажених вагонів, слідкуємо за вагонами протягом всього шляху доставку. Чи стала доставка залізницею більш затребуваною? Можна сказати, що так, стала. Ми отримуємо більше замовлень й заявок на прорахунок саме цього ланцюжка доставки. І безпечно, і швидко, і відсутній ризик різкого зростання ціни на пальне.

— Ви щодня спілкуєтеся з вашими Клієнтами та Партнерами, певно у багатьох з них виникли проблеми з веденням бізнесу через військову активність, чи зменшилася кількість Клієнтів, чи можливо Компанія змінила правила роботи, які спеціальні умови UVK пропонуємо своїм Партнерам зараз? 

— Щодо клієнтів, так, спілкуємося чи не щодня, аналізували ситуацію, серед регіональних клієнтів ніхто не повернувся до роботи повноцінно, близько 80% бізнесів наших партнерів намагаються запустити діяльність, а 20% не зупинялися, але й не працювали на повну потужність, зменшивши обсяги виробництва в кілька разів. Найбільше постраждали компанії, товари яких мають нееластичний попит. Втриматися вдалося виробникам та дистрибуторам товарів першої необхідності: продукти харчування, напої, медичні товари, побутова хімія тощо. З регіонів активних бойових дій максимально ефективно та в часи тиші від обстрілів вивозимо застряглі вантажі, допомагаємо евакуювати вантажі Партнерів в більш безпечний західний регіон. Активно співпрацюємо з гуманітарними організаціями, наприклад, маємо контракт з ООН на зберігання та доставку гуманітарних вантажів та засобів захисту у постраждалі регіони. Серед Клієнтів київського регіону – близько 90% були змушені повністю зупинити бізнес, інші перевезли потужності та офіси в західні області. Багато хто планує відновити роботу лише після закінчення війни, це здебільшого NON-FOOD компанії. З середини квітня спостерігається пожвавлення попиту на послуги логістики, багато хто цікавиться чи не зростали ціни, які маршрути та схеми доставки є наразі найбезпечнішими та найефективнішими. Роботи з кожним зверненням ведуться персонально та індивідуально прораховується кожний доступний вид доставки. Ми намагаємося якомога більше підтримати кожного свого Клієнта, розуміємо, що тільки разом зможемо перемогти в ці важкі для країни часи. 

Підготувала: Мар’яна Глущак

Читайте новини і аналітику про ритейл та e-commerce в Україні на нашій сторінці в Facebook, на нашому каналі в Telegram, а також підписуйтеся на щотижневу e-mail розсилку.