В Україні можуть зрости ціни на продукти: у чому причина

11.11.2025
272

Фото: freepik.com

Через постійні російські атаки на українську енергетичну інфраструктуру та блекаути в Україні можуть зрости ціни на продукти. Про це написав голова Асоціації ритейлерів України Андрій Жук у колонці для "Інтерфакс-Україна".

Через ці фактори підприємства вимушені витрачати більше коштів на виробництво, зберігання та логістику. А це своєю чергою безпосередньо впливає на кінцеву вартість товарів.

На думку представників НБУ, енергетичні потрясіння створюють додатковий інфляційний тиск і можуть сповільнити зниження інфляції.

Усе це вплине на ціни на продукти за трьома основними каналами:

  • Зростають витрати переробних підприємств, холодильних складів і пекарень — через використання генераторів, дизелю та ремонт обладнання;
  • Перебої з енергією уповільнюють транспортування та відвантаження, що призводить до локальних дефіцитів і короткочасного подорожчання окремих категорій;
  • Зростає попит на генератори, акумулятори, павербанки та лампи, що також впливає на споживчі ціни.

Найбільше ціни можуть зрости на охолоджені та заморожені продукти (м’ясо, риба, молочка), перероблені продукти (олія, борошно, консерви) та на товари для автономного живлення (генератори, акумулятори, лампи).

Більші мережі вже підготувалися до зими: запаслися товарами, інвестували в автономне живлення для ключових торгових точок, розширили асортимент товарів для підготовки до blackout. Контролюючі органи публічно закликали бізнес не спекулювати на підвищеному попиті на генератори та подібне обладнання, — розповів Андрій Жук.

Інструменти, які допомагають ритейлу тримати ціни:

  • Використання запасів безпеки — щоб уникнути різких підвищень цін (але це лише тимчасовий захід).
  • Зниження маржі на соціально важливих товарах, щоб зберегти клієнтський трафік.
  • Оптимізація логістики та централізовані закупівлі для отримання оптових знижок.
  • Промоакції та програми лояльності, які компенсують споживачам частину витрат.
  • Диверсифікація постачальників, зокрема — залучення локальних виробників.

На думку експерта, у короткостроковому варіанті такі заходи досить ефективні. Ритейлери можуть згладжувати коливання за рахунок запасів і гнучкої маржі. Однак якщо відключення електроенергії будуть регулярними та тривалими, ці механізми вичерпаються: зростатимуть витрати на паливо, логістику, оренду автономних потужностей. У такому разі ці витрати неминуче перекладатимуться на кінцеву ціну.

Читайте новини і аналітику про ритейл та e-commerce в Україні на нашій сторінці в Facebook, на нашому каналі в Telegram, а також підписуйтеся на щотижневу email розсилку.