Євгеній Іваниця, JYSK Україна: «Нашому формату немає аналогів в Україні»

13.03.2017
6383

LiveInternet

 

Датська мережа JYSK розвивається в Україні, незважаючи на несприятливі економічні умови. Виконавчий директор JYSK в Україні Євгеній Іваниця констатує, що в економіці відбулася фінансова стабілізація — за останнє півріччя до магазинів JYSK збільшився трафік, а середній чек виріс на 10%. На онлайн-продажі інтернет-магазину JYSK припадає 7% усіх продажів і компанія має амбіційну мету довести цей показник до 20%  

— З 2016 року макроекономічна ситуація в Україні стабілізувалася, падіння ВВП припинилося, відбулося незначне зростання роздрібного товарообороту.  У бізнесі JYSK Ви бачите стабілізацію?

— Фінансовий рік для компанії JYSK закінчився у серпні 2016 року. І якщо судити за його результатами, то в першій половині ми відзначали падіння кількості відвідувачів, трафік у порівняльних магазинах зменшувався. У другій же половині року кількість покупців зростала. Сумарно ми майже повторили показники 2015 року.

— Тобто можна говорити про фінансову стабілізацію?

— Думаю, що можна. Вже майже закінчилося перше півріччя 2017-го фінансового року, і ми бачимо стабільний ріст кількості покупців порівняно з минулим періодом.

— Як змінилася сума середнього чеку?

— Середній чек у мережі магазинів збільшується, але маємо пам’ятати, що існує така складова, як девальвація гривні. У гривні за перше півріччя 2017-го фінансового року ріст середнього чеку склав більше 10%.

— Два роки тому Ви казали, що у вас 15% продаж припадає на українських виробників. Чи збільшилася ця цифра?

— Ця цифра не змінилася, але й не зменшилася — багато українських виробників завдяки нам почали постачати свою продукцію за кордон для міжнародної мережі JYSK.

— Ви сприяєте зростанню українського бізнесу?

— Для нас це є надзвичайно важливим завданням. Наприклад, візьмемо компанію «Прогрес», яка постачає для мережі JYSK дивани. Спочатку ми замовляли одну модель, тепер в асортименті з’явилася друга, третя. І якщо для України ми закуповували один трак на місяць, то зараз більше 10 на тиждень, які відправляються на склад у Польщі. Не всі виробники, що брали участь і виграли наш тендер, змогли задовольнити попит і виготовити всю продукцію в зазначений термін. На жаль, можна констатувати, що українські підприємці суттєво відстають і в розвитку, і в технологіях, і в масштабах виробництва від своїх конкурентів за кордоном.

— У чому це проявляється?

— Вони не можуть забезпечити необхідний об'єм. Для них складно оперувати тими обсягами, які ми замовляємо. Наприклад, якщо компанія виготовляє 100 ліжок, а треба зробити 10 000, то в підприємства немає ані сировини, ані людського ресурсу, щоб виконати це замовлення. Навіть якщо підприємець спрацював оперативно — підібрав та навчив нових працівників, закупив обладнання, то його можуть підвести постачальники сировини.

— Чи змінилися ваші плани щодо експансії на українському ринку про відкриття 150 магазинів протягом 10 років? Скільки магазинів відкрили останнім часом?

— Наразі в Україні працює 34 магазини. У цьому фінансовому році відкрито вже 4. Ми не бачимо проблеми в запуску 150 магазинів в Україні. У Польщі працює близько 200 магазинів JYSK. У Данії більше 100, але там населення приблизно 4 мільйони. Звісно, Україна відрізняється тим, що в населення дуже скоротилася купівельна спроможність, тому, можливо, процес відкриття буде не таким динамічнім, як до 2015 року.  

— Що стримує розвиток, крім купівельної спроможності?

— Основна проблема — це падіння купівельної спроможності останніми роками.

— Дефіциту в торгівельних площадках ви не бачите?

— Зараз це не є проблемою. JYSK переважно розташовані в торгових центрах, але можемо відкривати магазини і в окремих приміщеннях.

— Інші рітейлери люблять, коли серед орендаторів ТЦ є JYSK.

— Не хочу набивати ціну JYSK, але в Україні немає аналогів у такому форматі. Споживач може знайти необхідний та цікавий йому товар, отримати гарне обслуговування, але в порівнянні «якість — ціна» він не знайде нічого подібного на ринку. І звичайно, для рітейлера цікаво мати такого якірного орендаря, який приваблює аудиторію до ТЦ. Крім того, ми активно займаємося маркетингом, і обсяг наших інвестицій досить великий порівняно з іншим оператором, що орендує приміщення в торговому центрі. Багатьом орендодавцям цікаво, щоб наш бізнес був успішний, бо ми працюємо на умовах відсотка від обороту. Переважна більшість наших угод з орендної плати зараз прив’язана до обороту.

— Якщо вже ви сказали про маркетинговий бюджет, чи змінилася доля розподілення бюджету між каналами?

— Так. Якщо три-чотири роки тому ми не інвестували взагалі в ТВ-рекламу чи онлайн-просування, то сьогодні ситуація змінилася. Зараз ми даємо рекламу на національному телебаченні. Ми вимушені це робити, бо нам потрібно інформувати споживача. Також ми робимо набагато більше знижок, порівняно з тим, як було 3-4 роки тому. Ми інвестували значно більше маржі в акції.

— Ще два роки тому у вас не було онлайн-продаж. Зараз це вже важливий канал для JYSK. Розкажіть, який обсяг припадає на інтернет-магазин, чи плануєте ви розвивати омніканальні можливості?

— Ми працюємо в напрямку омніканальності та вже багато що реалізували. Частка продажів в інтернет-магазині становить близько 7%. Це немало, але може бути більше, і в нас є амбіційні плани збільшити цю частку до 20%. Коли говоримо про відсотки, то я вам називаю всі онлайн-продажі: і якщо покупець замовив онлайн та забрав у фізичному магазині через послугу Click and collect, і у випадку, коли замовив онлайн та оформив доставку на дім.

— Ця послуга користується попитом?

— Послуга «Замов та забери» дуже популярна в наших клієнтів, бо вона зручна: споживач може перевірити онлайн наявність товару в будь-якому магазині, замовити його на сайті та самостійно забрати у найзручнішій саме для нього локації. За останній фінансовій рік доля продаж через Click and collect зросла на 50%. І для нас надзвичайно важливо забезпечити зручність повернення товару: де б споживач не купив товар, він може його повернути як в офлайн-точці, так і викликавши кур’єра.

— Для українського рітейла це неабиякий виклик — забезпечити облік, інтегрувати системи обліку і в магазині, і в інтернеті. Ви працюєте на платформі, яка була розроблена для всього бізнесу JYSK, чи ви розробляли її в Україні?

— Інтернет-setup в Україні ідентичний тому, що працює в будь-якій країні, де існує JYSK. Можливі тільки невеликі відмінності. Нещодавно ми запустили акцію JYSK Favourites і додали велику кількість онлайн-актикулів. Це товари, які ми фізично не маємо можливості пропонувати в магазинах, але вони присутні в нашому онлайн-магазині. Це позиції, які перевірені нашими покупцями в інших багатьох країнах, де присутній JYSK. Споживачі JYSK можуть на сайті інтернет-магазину залишити рейтинг по кожному товару й оцінити, наскільки вони ним задоволені. Наші спеціалісти відфільтровують і бачать, який вибір зробили 100 000 покупців в Європі, дивляться на рейтинг і на оцінки товару. Якщо він отримав 4 зірки, то це означає, що його можна запропонувати нашому споживачеві. За рахунок цього компанія розширила асортимент інтернет-магазину.

— Цей товар знаходиться в Європі?

— Так, тому що в Україні немає центрального складу. Усі поставки, які в нас є, здійснюються з Європи. І всі товари зберігаються на одному з дистрибуційних центрів в Європі (Польща, Німеччина, Швеція).

— А чому немає складу в Україні?

— Така бізнес-модель, він нам не потрібний. Треба мати 500 магазинів в Україні, щоб окупити склад. Наші дистрибуційні центри працюють на багато країн. Наприклад, центр, розташований у Польщі, обслуговує Центральну Європу, Україну, країни Прибалтики.

— Тобто, якщо замовити товар з акції Favourites, то він буде їхати з Польщі?

— Необов’язково. Скажімо, товар з оригінального асортименту Данії буде переміщуватися між складами, наприклад, із Данії до Польщі, а тоді вже в Україну.

— В Україні які служби виконують доставку для вас?

— Сьогодні JYSK в Україні працює з «Міст Експрес», і плануємо найближчим часом підписати угоду з «Нова Пошта».

— У вас горизонтальна система управління?

— Коли ми описуємо бізнес-структуру компанії JYSK, то говоримо, що управління компанії JYSK — down to earth, ми тяжіємо до землі. А щодо самої системи, то вона є матричною, де кожний функціональний менеджер має свого лінійного керівника в Україні і функціонального керівника в головному офісі.

— Чи більше свободи дій у працівників компанії в Україні?

— Наша система дозволяє взяти краще від обох систем управління. Коли є багато країн, відділень, потрібно керувати в двох вісях.

— Багато співробітників в українському офісі?

— Близько 40. Рівень ефективності персоналу в компанії JYSK неймовірно важливий. Ми пропагуємо в Україні датську систему бізнесу, тобто не лише продаємо скандинавські товари за походженням або за дизайном, а приносимо сюди скандинавську культуру, у тому числі культуру управління. Саме це дозволяє нашій компанії платити більшу зарплату, ніж в середньому по Україні. В магазині JYSK працівник на найпочатковішій штатній позиції має вищий рівень окладу, ніж середній рівень окладу в Україні.

— За рахунок чого ви цього досягаєте?

— Все залежить від того, як побудована система оплати праці в компанії. Співробітник повинен бути вмотивованим, тому що щасливий продавець продає більше. З 1 лютого ми підняли оклади більш ніж на 20%. У нас відбувається багато різних акцій і змагань між магазинами, що мотивує до кращих показників у роботі. Наприклад, у березні колектив магазину в Житомирі їде до Риму, бо в 2016 році вони виграли змагання з найкращого обслуговування покупців.

— Чи працювали ви «в полях»? Коли востаннє і які висновки зробили?

— У лютому на відкритті магазину в Кривому Розі. Більшість покупців у Кривому Розі були приємно вражені якістю обслуговування й говорили, що побачили нетиповий сервіс для їхнього міста. Наступного разу планую працювати в Житомирі, доки продавці JYSK заслужено відпочиватимуть в Італії.

Автор: Юлія Бєлінська

 

Читайте новини і аналітику про ритейл та e-commerce в Україні на нашій сторінці в Facebook, на нашому каналі в Telegram, а також підписуйтеся на щотижневу e-mail розсилку.