Читайте новини і аналітику про ритейл та e-commerce в Україні на нашій сторінці в Facebook, на нашому каналі в Telegram, а також підписуйтеся на щотижневу e-mail розсилку.
Рейтинг Forbes Ukraine: Топ-20 рітейлерів України
Фото: АТБ
Forbes уперше презентує дві сотні приватних компаній – лідерів 15 галузей економіки
Forbes розділили рейтинг на 15 галузей і вказали лідерів за виторгом за 2022 рік у кожній з них. На виході – інформативна мапа приватного українського бізнесу у 2023 році.
Війна не похитнула позиції великого бізнесу в економіці України. Сукупний річний виторг 200 приватних компаній, що увійшли до галузевих списків, – майже 3 трлн грн – становить 26% виторгу всього українського бізнесу. З переліку 200 компаній – лідерів галузей лише 52% компаній знизили виторг за результатами минулого року, решта змогли зберегти, а часом і примножити бізнес.
Серед лідерів у кожному секторі, окрім будівництва, є компанії, які наростили продажі, принаймні у гривневому еквіваленті. Але є і такі, які зросли в рази. Наприклад, мережа бюджетних магазинів «Аврора» підвищила виторг за воєнний рік більш як удвічі і стрімко зростає цьогоріч. «Українська бронетехніка», задовольняючи попит ЗСУ на військову техніку, збільшила виторг у 127 разів, до 13 млрд грн. Більш ніж на 40% зросли доходи в IT та електроенергетиці.
Серед аутсайдерів – промислові гіганти гірничо‐металургійного сектору та хімічної промисловості України, які втратили майже половину виторгу. Найбільше постраждала будівельна галузь, втрати якої перевищили 60%.
Серед інструментів, що забезпечили ефективність компаній, – децентралізація процесів, диверсифікація ринків збуту і виробництва, наявність партнерів за кордоном.
Висновок – українські компанії встояли у рік великої навали Росії, а більшості керівників вдалося стабілізувати роботу і повернутися на трек зростання у 2023‐му. Навіть найбільш постраждалі галузі – будівельна й добувна – в останніх квартальних опитуваннях кажуть, що в середньому їм вдалося пройти мінімуми та збільшити масштаби діяльності.
Ритейл. Внесок у ВВП (оптова й роздрібна торгівля): 12,4%
Після падіння на 21,4% у 2022 році роздрібні продажі в супермаркетах та магазинах у січні – червні 2023‐го збільшилися на 7,3%. «Ситуація стабілізувалася», – каже СЕО «Auchan Україна» Марта Труш.
На показники роботи ритейлерів впливає падіння купівельної спроможності українців та зменшення кількості споживачів через виїзд за кордон. Так, за словами Труш, у її торгових точках, де українці роблять великі закупи, кількість товарів у середньому кошику зменшилася на 20%. «Українці «пожертвували» товарами задоволення – ковбасами найвищого цінового сегмента, сирами, шоколадом або непродовольчою групою», – каже СЕО «Auchan Україна».
Зросла кількість «промо‐хантерів», тобто покупців, які шукають товари зі знижкою. Ще одна ознака часу – споживачі охочіше купують товари меншого об’єму. Це відбувається не лише з причини падіння купівельної спроможності і невпевненості в майбутньому, а й через зменшення розміру домогосподарств, зазначає Труш.
У 2022 році «Auchan Україна» отримала найбільшу суму збитку серед великих гравців галузі. Основні причини: майже повна зупинка торгівлі на початку війни, руйнування гіпермаркетів в Одесі та Харкові і необхідність зачинятися через повітряні тривоги.
Зменшилася кількість проданих товарів і в «Епіцентрі», розповідає Forbes операційний директор мережі Максим Шеремет. Краще продається категорія товарів для виживання: медикаменти, джерела освітлення, акумулятори, генератори та сегмент товарів для кемпінгу.
Оговтується і онлайн‐ритейл, каже засновник компанії PromodoОлександр Колб. У 2022‐му, за його даними, сегмент e‐commerce скоротився на 26% у гривні, а в першому півріччі 2023‐го зріс на 2%.
«Якщо у 2021‐му ринок електронної комерції займав близько 9% в українському ритейлі, то на сьогодні частка електронної комерції становить понад 11%, і цей показник зростає», – каже Колб. В Auchan за час повномасштабної війни частка інтернет‐продажів зросла на 5 в.п., до 6%. У ритейлера EVA – з 7% до 9%.
Виконавча директорка ТОВ «Руш» (EVA) Ольга Шевченко не очікує зменшення кількості клієнтів у 2024 році. «Віримо, що часи найбільшої турбулентності вже позаду», – каже вона.
Місце | Компанія | Власник | СЕО | Виторг 2022 | Прибуток 2022 | Динаміка виторгу | |
1 | АТБ | Геннадій Буткевич, Євген Єрмаков, Віктор Карачун | Борис Марков | 148,3 млрд грн | 2,5 млрд грн | -0,3% | |
2 | Fozzy Group | Володимир Костельман, Олег Сотников, Роман Чигир | Володимир Костельман | 93,2 млрд грн | н/д | +3% | |
3 | Олександр і Галина Гереги, Тетяна Суржик | Петро Михайлишин (Епіцентр) | 62,7 млрд грн | 3,7 млрд грн | -1% | ||
4 | Metro Cash & Carry | Metro Group | Олена Вдовиченко | 20,2 млрд грн | -455 млн грн | -22% | |
5 | Rozetka.ua | Владислав та Ірина Чечоткіни, Horizon Capital | Роман Кошель | 18,4 млрд грн | 119 млн грн | -13% | |
6 | Comfy | Станіслав Роніс | Ігор Хижняк | 16,6 млрд грн | 2 млн грн | -16% | |
7 | Novus | Раймондс Туменас | Марк Петкевич | 16 млрд грн | -2,5 млрд грн | -7% | |
8 | EVA | Руслан Шостак, Валерій Кіптик | Ольга Шевченко | 15,7 млрд грн | 718 млн грн | -8% | |
9 | Varus | Руслан Шостак, Валерій Кіптик | Наталія Азюковська | 14,6 млрд грн | -42 млн грн | +6% | |
10 | «Аврора» | Лев Жиденко, Тарас Панасенко, Horizont Capital | Тарас Панасенко | 14 млрд грн | 2,3 млрд грн | ↑ у 2,4 раза | |
11 | Ритейл Груп | Роман Лунін | Олег П’явка | 13,5 млрд грн | 216 млн грн | +7% | |
12 | Auchan | ELO | Марта Труш | 10,7 млрд грн | -1,3 млрд грн | -26% | |
13 | Toyota Україна | Toyota Motor Corporation | Шун Ота | 10,3 млрд грн | 1,5 млрд грн | -39% | |
14 | Таврія Плюс | Михайло і Борис Музальови | Віталій Карандо | 9,9 млрд грн | 96 млн грн | +9% | |
15 | Фокстрот | Валерій Маковецький, Геннадій Виходцев | Олексій Зозуля | 9,8 млрд грн | н/д | -35% | |
16 | Eldorado | Віктор Поліщук | Віра Вітинська | 7,3 млрд грн | -384 млн грн | -49% | |
17 | Автокапітал | Таріел Васадзе | Валерій Анохін | 7,3 млрд грн | 671 млн грн | -18% | |
18 | Омега | Юрій Дудирєв, Віта Бисага | Юрій Дудирєв | 6,4 млрд грн | 211 млн грн | -25% | |
19 | Віталій Денисенко | Євген Тертишний | 5,7 млрд грн | 428 млн грн | +84% | ||
20 | Віктор Альошин | Костянтин Казиміренко | 5,5 млрд грн | 910 млн грн | -5% | ||
21 | Богдан Козак | Роман Козак | 5,3 млрд грн | 16 млн грн | +20% | ||
22 | Winner Group | Петро Рондяк | Петро Рондяк | 5,2 млрд грн | 615 млн грн | -47% | |
23 | Клаус Бернінг і Паула Ленардс | Ерік Бернінг | 5,1 млрд грн | 255 млн грн | -23% | ||
24 | JYSK Group | Євген Іваниця | 4,8 млрд грн | 1,1 млрд грн | +37% | ||
25 | Наталя Бондарєва | Інна Мірошниченко | 4,5 млрд грн | 1 млн грн | -25% |