Владислав Чечоткін, Rozetka: "Якщо ви живі та маєте сміливість брати та робити, то зараз дуже гарний час діяти"

25.01.2023
1046

Співзасновник найбільшого маркетплейсу Rozetka Владислав Чечоткін, фото Liga.net

Cпівзасновник Rozetka Владислав Чечоткін виступив на Ukraine Economic Outlet, де розповів про те, як бізнес пройшов 2022 рік. Корреспондент Vector записав головні тези виступу підприємця. Чечоткін розповів, що бізнес зайшов у велику війну у найгіршому стані, який міг бути через те, що  багато інвестували у 2021-му з розрахунком на зростання. Водночас компанія змогла швидко оговтатися та повернутися до роботи. За його оцінкою конкуренція суттєво знизилася є і це хороший час, щоби діяти




"У нас був досить простий вибір: або все згорить, або рашисти дійдуть до наших складів і розграбують, або ми цим допоможемо нашим людям захищати наші надбання". 

Я не вірив у велику війну, але ми готувалися. Впевнений, частково через це вижили,  досить конкурентні та активні. 24 лютого було повною несподіванкою. Нам пощастило, що ракета не влучила в склади. Не перестаємо дякувати ЗСУ, які досить швидко викинули цю навалу з Київської області та півночі нашої країни.

Перші дні перетворилися з продажів на роздачу гуманітарної допомоги та забезпечення тих, хто цього потребує, — ЗСУ, тероборона та й просто наші співгромадяни, які опинилися в надскладному становищі. 

"Нас врятували ЗСУ та, як би це не звучало, — COVID-19"

У квітні рашистів не було в Київській області. Повернулась логістика — машини почали їздити на захід та на південь країни. Це дало змогу відновити операції.

Ми майже не рахуємо те, що було до березня. Наразі все не так погано, як могло б. В гривні ми наздогнали, а в чомусь і перегнали цифри 2021 року. 

Нас врятували ЗСУ та, як би це не звучало, — COVID-19. Україна навчилася працювати віддалено. Саме тому значна кількість бізнесів усе ще існує. Жінки, наприклад, можуть організувати бізнес в Польщі. Чоловіки чи сім’ї змогли виїхати з регіонів близько до фронту та відновити частину свого бізнесу.

До війни ми готували пожежні загони, а потім бомбосховища — одне було, ще два добудували. В кінці весни та на початку літа почали купувати Starlink та генератори. Все це, в принципі, дало нам змогу існувати, розширювати операції, відбудовувати магазини та відкривати нові. 

"Якщо ви живі та маєте сміливість брати та робити, то зараз дуже гарний час діяти". 

Ми зараз на 100% одні на ринку. Ніхто інший ні з Польщі, ні з Америки, ні з Китаю нам не заважатиме та не відбиратиме клієнтів. Так, люди збідніли, їх стало менше, ризиків стало більше, але конкуренції немає. 

Якщо ви живі та маєте сміливість брати та робити, то зараз дуже гарний час діяти. Маржа є, попит є, бо ті ж військові та бюджетники отримують великі гроші.Попри падіння економіки та невизначеність, зниження конкуренції в рази в більшості сфер дає велику можливість тим, хто починає або встояв та має сили рухатися далі.

Електронна комерція не зросла. Вона зазвичай бере зручністю та шириною асортименту. Остання потрібна людям тоді, коли все добре. Наразі ж ми всі стрибнули вниз по піраміді Маслоу. Нам треба задовольняти свої найгарячіші потреби з найменшим відхиленням, за мінімальні гроші та максимальною дією. Тому, по-перше, виграють бренди, до яких є довіра. По-друге, це не час для експериментів. 

З іншого боку електронна комерція зараз — квінтесенція підприємництва. Маркетплейс Rozetka це доводить. Він виріс на двозначні цифри рік до року. Наприклад, хто першим відповів на питання з генераторами — маркеплейс, хто перший відповів на питання з тактичною медициною — аналогічно, з одягом — теж. Цей список можна продовжувати. 

Немає точних даних, як зростає маркетплейс. Rozetka має більшу частку в тих сегментах, які рахуються, ніж рік тому. Водночас продаємо менше, ніж 2021-го.

"Ми розігналися, а попереду стіна"

Ми зайшли у велику війну у найгіршому стані, який міг бути.Не будемо бігти вперед так швидко, як у 2021-му. Дуже багато інвестували в 2021-му та розраховували на зростання. Ми розігналися, а попереду стіна. В неї і в’їхали повним ходом. 

Варто залишатися поміркованим та розраховувати на найгірший сценарій. Більшість наших магазинів працювало автономно вже до грудня. Це дозволило нам не лише працювати, але й допомагати людям. Спочатку ми купували Starlink, ставили генератори, купляли якісь снеки та робили запаси питної води, а за кілька місяців дізналися, що це називається «Пункти незламності».

Крім допомоги співгромадянам, такий підхід важливий і для нашого HR-бренду. Люди зараз шукають надійного партнера, постачальника, продавця. Потрібно розуміти, що війна врешті закінчиться, а ті, кого ви зараз підведете, усе пригадають. 

 

Читайте новини і аналітику про ритейл та e-commerce в Україні на нашій сторінці в Facebook, на нашому каналі в Telegram, а також підписуйтеся на щотижневу e-mail розсилку.