"У роботах штучний інтелект знаходить фізичне втілення", - Павло Пікулін, засновник Deus Robots

11.11.2021
1701
Партнер проекту

Роботи у бізнесі з розряду фантастичних ідей перетворюються на звичайні новини. У кількох українських закладах McDonald's на кухні працюють роботи-транспортери, які доставляють замовлення до вікна експрес-видачі. Fozzy Group розпочала проект із роботизації складської зони у розподільчому центрі у Київській області. Роботи для сортування та транспортування важких вантажів тестує "Нова пошта".

Павло Пікулін — український підприємець, який вірить в ідею робототехніки настільки, що вже проінвестував $1 млн. власних грошей у їхнє виробництво. У 2021 році його компанія Deus Robots випустила 40 роботів, план на 2022 рік — 1000 одиниць. Робототехнічна компанія – не перший бізнес підприємця. З 2010 року Павло Пікулін створює онлайн-ігри. Тільки на одній із них — Battle of Zombies — він заробив близько $5 млн.

Зароблений капітал дозволив йому зайнятися справою, про яку давно мріяв — створенням роботів. В інтерв'ю Retailers він розповів, як створював компанію, з якими складнощами довелося зіткнутися, що є найціннішим у роботах та як оцінити їхню ефективність.


Hardware business vs software

Я все життя хотів займатися роботами, тому що ця галузь знаходиться на стику hardware (заліза) та software (програмного забезпечення). У роботах штучний інтелект знаходить реальне застосування та фізичне втілення. Такий бізнес потребує багато вкладень. Тому початковою метою було заробити капітал, щоб вкласти його у справу, про яку я давно мріяв.

Онлайн-продукт можна продати у будь-яку країну, не інвестуючи практично нічого. Щоб продати складну високотехнологічну техніку, потрібно її виготовити, поставити, інтегрувати, обслуговувати. Масштабувати виробництво на всі країни світу — завдання набагато дорожче, ніж продати, наприклад онлайн-додаток через Google Play на всі країни світу. Порядок завдань непорівнянний за складністю та вартістю.

Я інвестував уже понад $1 млн, до нас приєдналося кілька інвесторів, які додатково вклали $1 млн. Найближчим часом плануємо залучити до $20 млн на будівництво серійного виробництва роботів в Україні.

Що потрібно для відкриття робототехнічної компанії

Робототехніка — складне багатокомпонентне завдання, де потрібні експерти з різних галузей. Це інженери, які проектують роботів фізично. Потрібні розробники, які програмують навігацію роботів усередині приміщень, інші займаються RMS (Robot Management System - система, яка дозволяє інтегруватися із системами управління складом клієнтів). Існує окрема група розробників систем аналітики для проектування інтерфейсу управління. Крім цього, потрібні фахівці та експерти з налагодження масового виробництва. Ми збирали до команди експертів із суміжних областей і разом отримали велику експертизу.

Ми отримали першого клієнта до того, як у нас були готові логістичні роботи, і ми достеменно знали, яке завдання вирішуємо. На будь-якому складі є низка завдань, які вирішуються людьми: це сортування, комплектація замовлень та перевезення вантажу. Ми розробляємо робототехнічні рішення для цих завдань.

На даний момент у нас є три робота: для сортування товарів та посилок, для перевезення стелажів та для перевезення палет. Наступного року з'являться три нові моделі роботів, які вирішуватимуть інші завдання, наприклад, зможуть забирати товар із полиць та стелажів.

Які складнощі при розробці та впровадженні роботів

Для наших роботів потрібні рівні підлоги. Наступна проблема — це інтеграція наших роботів до існуючих бізнес-процесів. Нам потрібно проводити серйозну роботу, щоб показати та навчити клієнта, як користуватися роботами та як їх впровадити у бізнес-процеси.

Будь-яке програмне забезпечення на етапі розробки має певні збої, помилки. Ми заздалегідь передбачаємо сценарії, що людина може вибігти перед роботом, порушити правила безпеки і дуже ретельно працюємо над тим, щоб наша техніка була максимально безпечною.

Як виглядає робот зсередини

Роботи, у першу чергу, це software, а не hardware. Механіка роботів не дуже складна, тут немає унікальних технологій, які неможливо повторити і зробити комусь ще. Найскладніше розробити інтелектуальні системи для визначення перешкод, для пересування роботів, визначення їх координат, роз'їзду тисяч роботів. Такі системи найскладніші та найцінніші у робототехніці.

 Наш робот - це платформа, яка має колеса, головний комп'ютер, який відповідає за всі процеси, а також набір датчиків, за допомогою яких він отримує інформацію від навколишнього середовища, дозволяє бачити QR-коди на підлозі, передбачені і непередбачені перешкоди. У роботі є акумулятори, які дозволяють працювати не менше восьми годин при повному навантаженні. Робот-сортирувальник має конвеєр, який дозволяє скидати вантаж у кошик або передавати на інший конвеєр. Робот для перевезення стелажів має підйомний механізм. Платформи відрізняються вантажопідйомністю. Це ключова характеристика, яка впливає на вартість робота. Чим вище вантажопідйомність, тим дорожче комплектуючі, тим потужнішніші акумулятори потрібно використовувати.

         Вантажопідйомність – одна з ключових характеристик роботів.

Наші сортувальники перевозять вантажі вагою до 30 кг, а важкі роботи перевозять палети вагою до 1 тонни, стелажі — до 300 кг.

У 2021 році ми виробили 40 роботів, 2022 — плануємо тисячу.

Які умови потрібні для впровадження роботів

Очевидно, що без зв'язку роботи не працюють і це дуже важливо. Якщо wi-fi на складі клієнта недостатньо, то ми можемо вирішити це завдання, і з цим немає проблем.

Наші роботи не працюють у негативних температурах. Роботи для “холодних складів” будуть значно дорожчими. Поки що таких моделей ми не маємо, але у майбутньому вони з'являться.

Найголовніше – це інтеграція бізнес-процесів клієнта. Потрібно бути готовими провести серйозну роботу щодо взаємодії роботів та людей, щоб це було максимально ефективно. Всі клієнти мають різні WMS-системи, тому нам доводиться інтегруватися індивідуально з кожним.

 Для яких масштабів бізнесу підходять роботи

Роботи можуть працювати і на маленьких цифрах, але зміна бізнес-процесів - це трудомістке і витратне завдання. Заради інтеграції одного-двох роботів, витратити багато часу ключових людей — нераціонально. Використання є доцільним для складу, якщо потрібно не менше 20 роботів.

Один робот може привезти 100 вантажів на годину. 20 роботів, які працюють 20 годин, обробляють 40 000 вантажів на добу. Це можуть бути стелажі чи посилки. Обсяг 40 000 одиниць на добу — вже привід для того, щоб інтегрувати роботів. Але ми готуємо спеціальний софт, який дозволить прискорити та спростити процес інтеграції для маленьких клієнтів. Це питання часу, коли можна буде піти до магазину, купити робота і запустити його самостійно.

Як порахувати ефективність використання роботів

Ми готуємо симуляцію роботи складу з роботами до того, як вони були поставлені або навіть зроблені. Навіть якщо склад ще не збудований, ми можемо віртуально показати ефективність роботи роботів із людьми. Поки що немає складу повністю без людей, тому роботи працюють разом із людьми.

Ми моделюємо ситуацію, що повторює завдання клієнта. Наприклад, потрібно відсортувати 1000 товарів за годину. Ми знаємо, що для цього потрібні Х людей, якщо використовуються конвеєрні системи для допомоги людям, то потрібно на 30% менше людей, з роботами треба втричі менше людей. Ринок логістики виріс у кілька разів за останні два роки і продовжує зростати. Це спричинило дефіцит кадрів — важко знайти людей на ці професії. Ринок продовжить зростати і наше основне завдання – за допомогою роботів підвищити ефективність людей, щоб задовольнити попит на вирішення логістичних завдань. Завдяки роботам жодна людина не втратить роботу, а ефективність роботи зросте у кілька разів.

Час роботи робота коштує дешевше, ніж година роботи людини. Тому окупність настає з першого дня, якщо говорити про оренду. Якщо ж говорити про купівлю та інтеграцію роботів, то очікувана окупність — 1–3 роки.

Обсяг ринку та перспективи

Клієнтам в Україні, на сьогоднішній день, потрібно 20 000 роботів, а за кілька років показник перевищить 100 000. Наших потужностей зараз не вистачає, тому ми будуватимемо виробництво, яке дозволяє випускати від 400 до 1200 роботів на місяць. Плануємо збудувати його за 10 місяців.

Ми хочемо насамперед захопити місцевий ринок. На закордонні ринки виходитимемо із працюючим продуктом, на який можна буде подивитися в умовах українських компаній. Не бачу сенсу відразу починати з європейських та американських клієнтів, оскільки Україна ближча, потреба ринку є, і ми набагато швидше зможемо автоматизувати склади спочатку в Україні, а потім уже масштабуватись на весь світ. На українських клієнтах ми доведемо, що наші рішення є робочими, ефективними, надійними. І це буде нашою конкурентною перевагою.

Про конкуренцію з Китаєм та долю першопрохідника

У виробництві роботів задіяно не так багато людей. А у Китаї одна з головних переваг – дешева робоча сила. Але якщо роботи виробляють роботів, то цей факт не такий вже й важливий. Для організації такого виробництва потрібні висококваліфіковані люди, і в Україні вони є. За нашими підрахунками, на обсягах до 2000 на місяць Україна вигідніша, ніж Китай для розміщення виробництва. Китайські виробники не пропонують того, що ми пропонуємо. Так, вони мають більше варіантів рішень і вони створюють роботів вже досить давно. Але за якістю софту, а це ключове у роботах, китайські аналоги навіть поступаються нашим рішенням.

        Ми не женемося за прибутком і налаштовані масштабуватися, хочемо захопити більшу частину ринку. І не лише України.

Найближчим часом Deus Robots не буде прибутковою компанією, тому що всі виручені гроші направлятимемо на розвиток та масштабування. І це є абсолютно нормальна історія.

Хто перший виходить на ринок, тому найскладніше. На наших очах виникає ринок, який ще не виріс до величезних обсягів. Не так багато існує компаній, на помилках яких можна вчитися. Але наполегливість і завзятість першопрохідців завжди винагороджуються, тому що у них більше експертизи, досвіду, знань для того, щоб у той момент, коли ринок робототехніки вибухне, захопити його. Незабаром роботи оточуватимуть нас всюди: на вулиці, вдома, у магазині, на відпочинку, у літаку. Роботи будуть скрізь. І ми будемо тими, хто їх зробить і запрограмує.

Записала: Юлія Белінська

Фото: Анастасія Рожинська

Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.