Товару немає на полиці – рітейл зазнає збитків. Як "розумна полиця" Libra Data Shelf допоможе вирішити проблему out-of-stock

27.10.2021
3928
Партнер проекту

Відсутність товару на полиці (out-of-stock) – серйозна проблема роздрібних мереж та постачальників. Якщо клієнт прийшов за певним товаром у супермаркет і не зміг його купити, він отримає негативний клієнтський досвід, а роздрібна мережа та постачальник недоотримають прибуток.

Для вирішення цієї проблеми ГК "Мир Весов" - лідер ринку у сфері впровадження сучасних засобів вимірювання та автоматизації - розробила "розумну" вагову полицю Libra Data Shelf. Цей продукт дозволяє моніторити наявність товару на полицях у режимі реального часу, контролювати умови зберігання, аналізувати дані щодо залишків та пікового попиту, та допомагає оптимізувати роботу співробітників магазину.

Як працює Libra Data Shelf та як може допомогти рітейлу підвищити ефективність бізнесу, розповів засновник компанії Петро Синегуб.


  Що таке Libra Data Shelf?

— Libra Data Shelf — це продукт, який дозволяє заробляти більше нашої цільової аудиторії — рітейлу, постачальникам, інтернет-магазинам та складам.

Що робить клієнт коли товару немає на полиці? Він може піти в інший магазин, відмовитись від конкретного бренду або купити товар конкурента. Кожен виробник знає, якщо товару немає на полиці, то втрачаються гроші. Не заробляють і рітейлери і постачальники, тому вони зацікавлені, щоб товар був на полиці у супермаркеті 100% часу. Ще один негативний ефект out of stock – це втрата лояльності клієнта до супермаркету.

Багато виробників мають свої торгові точки або брендовані холодильники, які, по суті, є їх точкою продажу. Вони самі доставляють товар у холодильники і для них важливо отримувати інформацію про наявність товару, тому що вони підв'язують логістику. Їм важлива температура зберігання, яку ми також вимірюємо.

Ще однією цільовою аудиторією Libra Data Shelf можуть бути бізнеси, що займаються автоматичною доставкою товару – інтернет-магазини або виробники, які готові керувати доставкою клієнта шляхом самостійного відстеження наявності. У США це вже впровадив Amazon. Вони встановлюють вагову полицю, наприклад в офісі під певний товар і через додаток вносять дані про нього. Вони ідентифікують, що на такій полиці, в такому місці, лежить товар, відстежують, як швидко він витрачається і здійснюють автоматичну доставку.

Також наш продукт підійде компаніям, які контролюють наявність товару на складі не через штрих-код, а через вагу, наприклад, такі товари, як болти, гайки, яблука, автозапчастини.

— Як працює “розумна полиця” та які технології використовує?

— Продукт Libra Data Shelf являє собою фізичну складову (hardware) і програмну (sofware). Це вагова полиця, яка включає чотири датчики ваги та електроніку, яка зчитує вагу та за допомогою wi-fi передає інформацію у мережу. Програмне забезпечення перетворює вага на штуки і сигналізує про те, що товар закінчується. Завдання полиці не сказати, що товару немає, а зробити так, щоб він завжди був. Ми закладаємо алгоритм, що при певному відношенні товару у вазі чи штуках, потрібно зробити якусь дію. Дії можуть бути різні - це може бути замовлення товару у постачальника або повідомлення менеджеру магазину, що товар закінчується, потрібно взяти його на складі та докласти на полицю. Ми можемо давати інформацію власнику магазину або товару про те, скільки часу цього товару не було на полиці, щоб він зміг проаналізувати інформацію та запобігти його відсутності у майбутньому. Ми можемо передавати дані маркетингу, як людина бере та повертає товар на полицю, з якої полиці краще продається товар. Також ми можемо відстежувати температуру та доукомплектувати полицю іншими датчиками для відстеження умов зберігання.

 Для яких товарів підходить полиця Libra Data Shelf?

— Наша полиця призначена для будь-якого товару. Це може бути ваговий продукт, консерви, упаковки, пляшки. Важливо, щоб ваговий товар був приблизно однаковий за вагою, ми можемо визначати штуки. Наприклад, курячі крильця упаковуються із середньою вагою 500 грам. Ми цю інформацію заносимо до софту і він рахує штуки. Якщо товар продається насипом, ми вважаємо скільки ваги було взято.

— Середній супермаркет має площу 700-800 кв.м. Йому потрібно на кожну полицю ставити ваші пристрої?

— Усе залежить від завдання супермаркету. У середньому супермаркеті знаходиться 5000-10000 SKU. Чи хоче супермаркет оцифрувати все, що зберігається на полиці та на складі? Зараз компанія знає скільки товарів завезли до супермаркету та скільки продали (за чеками з кас). Але де був цей товар – на складі чи на полиці? Менеджер магазину поповнює полиці, але керуючий не знає, коли це відбувається і як довго полиця магазину була порожня. Цією інформацією ніхто не володіє. Бізнес може заробляти більше та керувати лише тим, що вимірює. Дана полиця дозволяє у режимі реального часу та в динаміці дивитися як змінюється кількість товару.

Якщо для супермаркету важливо знати, скільки товару на складі чи на полиці, він має на кожну полицю поставити нашу Libra. Це і буде 5000-10000 штук на весь супермаркет. Якщо супермаркету це неважливо чи недоцільно, він може оцифровувати тільки високообіговий товар, власні торгові марки або так звані “товари-паровози”. Це можуть бути акційні товари, за якими людина спеціально приходить до магазину, наприклад, молочка, м'ясо, банани. Якщо цих товарів немає на полиці, знижується лояльність клієнтів. Відсутність на полиці вимірюється не втратою прибутку, а простоями, зниженням ефективності та лояльності клієнтів. З 5000 SKU це може бути 100-200 SKU з яких варто починати. Коли супермаркет вже має soft, розуміння як працювати, далі можна докуповувати полиці і масштабувати проект.

У чому ще наша перевага полиць? Постачальник може розуміти, як потрібно відбудувати логістику. Супермаркети не дають виробникам продажі з кас. Що він знає? Скільки товару відправлено до супермаркету. А рітейл вже йому каже, скільки потрібно довезти товару і як терміново. Через полицю опосередковано можна визначити потребу в товарі і так керувати логістикою.

Приклад використання "розумної" вагової полиці у рітейлі

— Куди підключається ваш софт, куди він передає дані?

— На постійній основі ця інформація потрібна людині, яка відповідає за полицю. Якщо я співробітник магазину і наповнюю полицю, то маю відразу отримувати інформацію про майже порожні полиці, тому що від цього залежить, заробить супермаркет прибуток чи ні. З точки зору Big data, вона потрібна аналітичному відділу супермаркету, щоб відповідати на запитання: як часто порожня полиця і чому? Знаючи відповіді ці питання керівники можуть відбудовувати свої внутрішні бізнес-процеси. Полиця генерує дані, вона сама не поповнить товар. Вона може лише сигналізувати та допомогти стати супермаркету більш ефективним.

Оскільки ми є виробниками софту, то можемо зробити все, що завгодно за бажанням замовника. Кожен співробітник має свій доступ і на кожному етапі є різні дії, які може виконувати програмне забезпечення. Одним він скидає смс, іншим формує звіти. Ми можемо підключати IP-телефонію і в разі потреби телефонувати людині у магазині. Наприклад, коли залишається 50% товару, менеджер отримує повідомлення у Телеграм, але коли залишилося 10%, йому зателефонує робот, який скаже, що потрібно терміново йти на склад за новим товаром.

— Щоб усе це запрацювало, у рітейлера має бути розвинена ІТ-інфраструктура?

— Я б зазначив, що ми працюємо лише з інноваційним рітейлом та тим бізнесом, який дбає про лояльність клієнтів. Коли нам кажуть: "у нас і так усе контролюють співробітники", "якщо один бренд не куплять, то куплять інший", то це не наш клієнт.

Керівник повинен розуміти, що якщо немає товару на полиці, втрачається лояльність та прибуток. Наш продукт для тих супермаркетів, які готові змінюватися під новий світ, той, хто готовий змінювати свої бізнес процеси, ґрунтуючись на статистичних даних, щоб продавати більше. Якщо супермаркет не гнучкий, не готовий аналізувати Big data, не готовий працювати з клієнтами, це не наш клієнт.

— Щодо способів зв'язку полиці із софтом?

— Ми маємо кілька варіантів співпраці. Перший — простіший і дешевший — підключення до електромережі супермаркету з використанням їхнього wi-fi. Якщо такого варіанта немає, тоді автономна полиця, на батарейках з підключенням до 3G модему.

— Яка вартість проекту? Як порахувати ефективність?

— До кожного проекту індивідуальний підхід. Ми вважаємо таким чином. Повідомляємо, що нам потрібно налагодити обладнання та робимо заміри у супермаркеті. Ставимо наші вагові полиці у категорії високообігового товару, виробляємо налагодження роботи полиці, міряємо температуру і кількість, але спочатку не надаємо ці дані супермаркету. З високою ймовірністю ми знімемо реальні показники. Після цього ми дивимося час роботи магазину, наприклад, 10 годин на день. Далі дивимося скільки товару, хоча б у кількості 1 штука, було на полиці і скільки часу був Out-of-stock. Наприклад, з 10 години товар був на полиці 9 годин. Далі ми вважаємо, скільки товару було продано і на яку суму протягом 9 годин і перераховуємо скільки доходу недоотримав супермаркет за 1 годину. Ми не знаємо прибутку, але супермаркет може сам оцінити недоотриманий прибуток. Наша статистика мінімальна, оскільки ми не відстежуємо години пік. Насправді часто товару немає у години пік, коли його розбирають. Тобто 8 годин товар міг продаватися слабо, а в годину пік його якраз і не було. Тому ми даємо найкращий прогноз щодо того, скільки недоотримав супермаркет. У нас був приклад, коли маркет недоотримав із одного холодильника 70 000 грн.

Out-of-stock для товарів-"паровозів" потрібно вимірювати хвилинами. Цей товар потрібен супермаркету не так для заробітку, а тому, що клієнт через нього приходить до магазину. І в такому разі потрібно порахувати, який відсоток клієнтів прийшов і не купив, а може, навіть пішов і не повернувся.

        Хвилини простою – це втрата лояльних клієнтів.

— Ви кажете, що ваше рішення окупиться шляхом того, що ви покаже недоотриманий прибуток. У цьому полягає ефективність вашого продукту?

— Головне – це недоотриманий прибуток через відсутність на полиці. Знаючи інформацію про наявність, можна керувати працівниками магазину. Знаючи, коли товар найчастіше знімають із полиці, можна зменшити чи оптимізувати кількість людей у ​​магазині. Для цього потрібно говорити, коли дійсно необхідно підходити до полиці та ставити на неї товар, або на який товар потрібно зробити акцент. Це може бути оптимізація мерчендайзингу чи персоналу.

Також ми даємо можливість супермаркету чи постачальнику оперативно змінюватись, коли змінюється купівельний попит. Знаючи, що відбувається зараз, можна будувати процес у майбутньому. Наприклад, зараз у вас купують печінку тріски. Але раптом переваги змінилися і почали купувати сардини, а вона починає закінчуватися. Продавець це зрозуміє лише за якийсь час. Наша система дозволяє змінюватися в режимі реального часу під купівельний попит.

Я впевнений, що це майбутнє рітейлу. І в більш розвинених країнах подібні (але набагато дорожчі) системи вже впроваджені. І в Україну це прийде, але за 3-5 років. Але хтось може стати інноваційним уже зараз, серед перших.

 

Автор: Юлія Бєлінська

Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.