Нейронні мережі, які вивчають споживача, мікромаркети та безготівкові системи оплати: куди рухається ринок вендінгу

25.11.2021
3888

Фото: Depositphotos

У сьогоднішніх реаліях ринок почав стрімко трансформуватися, пробуючи нові підходи та змінюючи старі звички та правила. Люди пішли з офісів, кафе та ресторани запустили доставку та їжу на виніс, e-commerce став більш персоналізованим, а сфера доставки взагалі стала окремою величезною нішою. А що сталося з вендінговим бізнесом, який є більш статичним та прив'язаним до щоденних маршрутів клієнтів у конкретних місцях? Як цей ринок зараз почувається і що з ним буде далі? Чи, може, не все так погано і є навіть місце для інновацій? Засновник інвестфонду Etrima Олександр Швець, з портфельним активом Neuroshop.tech (компанія з розробки та інтеграції рішень у сфері рітейлу самообслуговування та автономних точок продажу без персоналу), у колонці для Retailers міркує на тему як і куди рухається ринок вендінгу, як він влаштований,які нині є виклики та перспективи для його розвитку.


Вплив COVID-19 на психологію споживання та ставлення до вендінгу

На початку цього року Європейська асоціація вендінгу (EVA) опублікувала новий звіт про вплив Covid-19 на вендінг. Оновлені результати звіту демонструють помітне покращення для вендингового бізнесу, але поточний вплив обмежень досі залишається серйозним. Звіт заснований на опитуваннях торгових операторів та постачальників (виробники, постачальники інгредієнтів та платіжних рішень) у 15 європейських країнах.

Так, 48% операторів побачили скорочення обороту у вересні 20-го на 21-40%. Це значна зміна, порівняно з квітневими збитками, коли більшість (58%) втрати обороту становили 61-99%. Основною причиною втрати операторами клієнтів протягом обох звітних періодів стало переведення співробітників офісів та бізнес-центрів на віддалення. Але вже осіннього періоду 43% операторів запланували інвестиції на підставі показників продажів порівняно з весняним періодом (33%), що викликає певний оптимізм.

Серед головних викликів, що стоять перед постачальниками та операторами, названо збільшення кількості працівників, які працюють на дому. А серед перспектив вендінгу, оператори виділяють можливість стати альтернативою великим їдальням та кафетеріям у компаніях.

Альтернатива корпоративному харчуванню

Це затребуваний напрямок, який дозволяє розміщувати як маленькі, так і великі холодильники в офісах конкретних компаній. Але й розміщення таких автоматів має бути заздалегідь продуманим, оскільки під час першого локдауну деякі власники парків вендингових апаратів у бізнес-центрах повідомляли про зменшення прибутку до 90%.

Отже, розміщення таких автоматів доречніше у великих компаніях і навіть корпораціях, де є постійний потік клієнтів. Важливо також враховувати специфіку та рід діяльності самої компанії, наприклад, в IT-компаніях, де більша кількість людей працює віддалено, вендингові автомати навряд чи будуть приносити гарний прибуток.    

Безготівкові системи оплати

Згідно з прогнозами організації ResearchAndMarkets, глобальний ринок вендингових автоматів у 2020 році оцінювався у 134,4 млрд дол., а до 2027 року коштуватиме 146,6 млрд дол. Найпопулярнішими тенденціями ринку стануть мобільні платежі і створення мікромаркетів.

Практика безготівкової оплати вже активно застосовується і на ринку СНД протягом останніх кількох років. Зокрема, на ринку України вже практикують цю технологію за допомогою спеціально розробленої програми, до якої клієнт прив'язує свою картку. Це швидкозростаючий тренд.

Подібна практика працює у такий спосіб. Виробники вендингових автоматів створюють свої мобільні додатки (для IOS та Android), які дозволяють прив'язувати номер картки та самостійно керувати холодильником. А за допомогою нейромереж, що аналізують дані з камер на полицях, RFID-сканерів або ваг, які дають сигнал, холодильник розпізнає, який саме товар людина взяла з полиці і потім списує суму з карти.

Це набагато зручніше за старий підхід (маю на увазі практику, введену кілька років тому), який полягав у тому, що потрібно було сканувати QR-код і вводити у спливаючому вікні смартфона код певного товару, а після підтверджувати його, натискаючи на кнопку на самому автоматі .

Трансформація у мікромаркети

Один із перспективних напрямів вендінгу – створення повноцінних автономних станцій самообслуговування із забезпеченням можливості безконтактної оплати. Наприклад, вже зараз виробники, як у США, так і у СНД, розміщують у холах БЦ не лише один холодильник, а й цілі комплекси на додаток до мікрохвильової печі, кавомашини та стелажі. І всіма цими процесами можна керувати за допомогою мобільного додатка.

Відповідно до звіту Automatic Merchandiser про стан галузі за карантинний 2020-й рік, серед провідних категорій харчування залишаються 3 незмінні: холодні напої, їжа та солодощі. А серед компаній, у яких працює менше 50 осіб, 52% мають свої мікромаркети, а це вдвічі більше, ніж у 2019-му році. Щоправда, частка компаній, у яких працює понад 250 осіб і має свої мікромаркети, становить трохи більше 5%, що говорить про актуальність таких бізнес-моделей, перш за все, у невеликих компаніях. Там мікромаркети замінюють повноцінну кухню, з облаштуванням якої зазвичай завжди виникають складності у маленьких організаціях.

Вивчення поведінки споживача та нейронні мережі

Сьогодні виробники вендингів встановлюють на самих холодильниках чи поруч із ними камери, які з допомогою комп'ютерного зору розпізнають відвідувачів і формують докладну статистику: стать, вік, поведінка, час покупки, який товар було куплено тощо.

Гравці нашого ринку почали використовувати нейронні мережі для вивчення зібраної інформації. Ці дані передаються нейронним мережам у вигляді датасета. Вони аналізують поведінку споживачів, їх смакові уподобання та складають рекомендації: які страви краще постачати і у які дні, на яку полицю їх ставити і у якому порядку і т.д.

Отриману статистику можна використовувати для таргетованої реклами у соцмережах і зовнішньої реклами на самому холодильнику або у приміщенні, де він стоїть. Також, за допомогою методів машинного навчання, вендингові автомати зможуть вивчати переваги конкретного споживача та пропонувати йому релевантні позиції при наступній покупці у вигляді знижки у вікні на екрані смартфона.

Зараз вже почала застосовуватися технологія, яка дозволяє фіксувати дані на камерах з полиць до відкриття та після закриття холодильника та передавати їх на віддалений сервер. На ньому навчена нейромережа визначає кількість товарів і порівнює обидва стани. Відсутній товар автоматично потрапляє до кошику покупця, після чого списується оплата з картки.

Крім того, вищезгадана система спостереження використовується і для забезпечення безпеки: якщо відвідувач намагається вкрасти товари або пошкодити обладнання, вона автоматично попереджає про це власника магазину.

Мобільність вендінгу

Це швидше не тенденція, а перспектива розвитку клієнтського досвіду. Наприклад, людина, яка працює вдома, може спуститися у під'їзд і взяти їжу у вендінговому автоматі. Звичайно, поки це тільки можливий напрямок, оскільки велика ймовірність того, що людям на віддаленні роботі набагато легше замовляти доставку їжі з магазинів та ресторанів або доставку готових раціонів. Але, крім цього, подібна гнучкість та мобільність вендингових автоматів дозволяє надавати послуги не тільки у під'їздах житлових будинків, а й на різних заходах, як публічних (конференції, мітапи, корпоративи тощо), так і особистого характеру (день народження за містом тощо). Більше того, за часів карантину та різних обмежень кур'єри можуть наповнювати продуктами вендінги, розташовані у житлових будинках, позбавляючи жителів необхідності ходити по магазинах.

Зараз на ринку ми бачимо багато позитивних тенденцій з хорошими перспективами, а також значний вплив та застосування нових технологій, тому прогнози на майбутнє галузі залишаються оптимістичними.

Фото: Depositphotos 

Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.