Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.
Електронні накладні у 2022 році будуть обов'язковими. Що зміниться для бізнесу?
Фото: Liga
З 1 серпня обов’язковою стане лише електронна форма товарно-транспортних накладних (ТТН). Про те як вона працюватиме та що саме слід зробити бізнесу, щоб підготуватись до нових правил розповів Liga один з розробників нової системи е-ТТН Антон Зінченко, керівник проєктів у сфері цифровізації ГО "Інститут аналітики та адвокації".
Як працює система ТТН зараз
Товарно-транспортні накладні стосуються трьох учасників: вантажовідправник, перевізник, одержувач. Відповідно до чинного законодавства, для кожного з них повинні бути створені окремі примірники накладної. Але бізнес наразі друкує по чотири примірники – щоб останній з усіма підписами повернувся до замовника, і той зміг розрахуватися із перевізником.
Перехід у "цифру" обіцяє прискорити процеси обміну накладними на понад 90%.
Створювати е-ТТН українські підприємці можуть на популярних платформах електронного документообігу. Зараз атестовано вісім провайдерів таких послуг: "Вчасно", "Документ-онлайн", EDIN, "ППЛ 33-35", MEDoc, "Совтес", "Смарттендер", "Оптіма ДОК".
Щоб процеси обробки електронних документів працювали належним чином й всі учасники ланцюжка могли обмінюватися ними – і відправник, і транспортна компанія, і вантажоодержувач повинні використовувати систему електронного документообігу, яка має інтеграцію з центральною базою даних Міністерства інфраструктури України.
Проте навіть за умови використання електронних форм всіма трьома учасниками, бізнес поки що все одно повинен мати одну паперову копію з усіма підписами. Саме її вимагають інспектори Державної служби з безпеки на транспорті, оскільки їм поки бракує обладнання для перевірки електронних документів та немає доступу до бази даних.
Коли запрацюють нові правила
Оскільки наказ МІУ не регулює умови створення та обміну е-ТТН, ми за підтримки міжнародних донорів запропонували внести відповідні зміни до законопроєкту "Про автотранспорт" – з 1 жовтня він набрав чинності. Закон надає визначення реєстру товарно-транспортних накладних, необхідного для створення спільної бази даних. І це ключова відмінність від чинної системи – завдяки реєстру вдасться уникнути наявних проблем.
Тепер уряду залишилось ухвалити постанову про функціонування реєстру – після цього з 1 серпня 2022 року е-ТТН стане обов’язковою для всіх перевезень загальної групи товарів.
Для кого електронні накладні стануть обов'язковими?
з 1 серпня обов’язковими е-ТТН стануть для бізнесу, який перевозить товари загальної групи і де отримувачем товару є юридична особа. Для випадків, коли отримувачем є фізична особа, згодом теж спробуємо надати інструменти для е-ТТН, але поки це складно організувати з низки причин, зокрема через те, що кінцеві споживачі здебільшого не мають електронних підписів.
Найбільше від запровадження е-ТТН виграє логістичний бізнес – не потрібно буде возити купи документів. А готовий до їхнього впровадження найбільше ритейл – той вже використовує електронні накладні для взаємодії зі своїми постачальниками.
Як підготуватися до цього бізнесу?
Перша порада для бізнесу – усвідомити, що попри скепсис е-ТТН справді стане обов’язковою вже з 1 серпня. Друга: зрозуміти, яку роль виконує саме ваш бізнес у ланцюжку забезпечення товарами та адаптувати свої процеси під використання електронної форми.
Уже зараз варто обрати свого провайдера, з яким буде зручніше працювати. Тоді є всі шанси отримати від нього не "пакетний" набір послуг, а справді робочий адаптований під ваш бізнес-продукт.