Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.
За рівнем насиченості торговими площами на 1000 жителів Київ обігнав Москву та низку міст Східної Європи — UTG
Фото: Novostroyki
Пандемія, вимушений карантин, закриття та банкрутство магазинів одягу та взуття, ресторанів та розваг призвели до відсутності резервів для зростання товарообігу у перспективі. Минулого року учасники ринку зазнавали негативних операційних результатів, накопичуючи борги з оренди та перед своїм персоналом. До того ж, левова частка якірних товарних груп практично зупинила свій розвиток. Оборот роздрібної торгівлі України у 2020 році за даними UTG становив 44,9 млрд грн. У динаміці товарообігу за 20 років ця цифра досягла рівня 2006 року.
Експерти консалтингової компанії UTG під час прес-конференції, присвяченої еволюції комерційної та житлової нерухомості, розповіли про стан ринку комерційної нерухомості України, а також споживчі переваги. Retailers наводить основні тези виступу.
Зміни у перевагах споживачів
- Під час кризи споживачі починають стриманіше ставитись до покупок, починають більше економити, у них настає насичення товарними групами. Споживання стає більш раціональним, тому у найближчій перспективі резервів підвищення товарообігу не передбачається.
- Частка індивідуальних накопичень зростає (9%). Населення стрімко скорочує витрати на продукти харчування (48,4%), одяг та взуття (4,6%), відпочинок, культуру, розваги (1,5%), освіту (0,8%). Частка торгової мережі (одяг та взуття, електроніка, товари для дому, кафе та ресторани, розваги, інші товари) вже становить лише 12,8% (або $44,3 на місяць на сім'ю).
- У результаті наслідків карантину 44% населення стали рідше відвідувати торгові об'єкти. Серед об'єктивних причин: необхідність скоротити витрати (купують меншу кількість товарів, вибирають вигідніші пропозиції/розпродажі), уникнути відвідування громадських місць/громадський транспорт зі значним скупченням людей.
Зростання впливу e-commerce
- Під час пандемії у споживачів зростає лояльність до покупок онлайн (+25%). На тлі карантину та вимушеного закриття магазинів такі маркетплейси як Rozetka, "Алло", "Каста", Amazon, Rakuten, Alibaba, прискорили свій розвиток. Відбувається залучення нових, більш вікових споживачів (у віці 50-60 років), розвиток маркетплейсів і розширення попиту на товари, які раніше не були особливо затребувані у мережі. взуття, лікарські товари та фармацевтична продукція, косметика та парфумерія, спортивні товари, дитячі іграшки, посуд, меблі, алкоголь, книги, сад та город, інструменти, авіаквитки, побутові послуги та інше.
- Зростання популярності онлайн впливає на формування нових гібридних торгових форматів. Все це веде до того, що неконцептуальні, застарілі об'єкти, які не проводили ремонт або ребрендинг та набридли своїм форматом відвідувачам, спостерігатимуть максимальне зниження відвідуваності.
Потенціал торгових площ
- З урахуванням поточного рівня доходів населення, платоспроможний попит здатний забезпечити успішне функціонування для 2,6 млн кв.м торгових площ, що орендуються, тоді як станом на листопад 2021 року функціонує всього 1,9 млн кв.м.
- На тлі обмеженого асортименту активних рітейлерів відкриття будь-якого великоформатного торгового центру відчутно впливає на показник середньоринкової вакантності, ускладнює залучення орендарів.
- Станом на 2021 рік середньозважена вакантність у торгових центрах Києва становила 10,3%. Середньоринковий показник відвідуваності на листопад 2021 знизився до 505 осіб. Фіксовані орендні ставки на приміщення галереї моди площею 50-200 кв.м у торгових центрах Києва становили 22,8$ за 1 кв.м станом на листопад 2021 року.
- Конкуренція продовжує посилюватись: на 2022 – 2023 роки задекларовано до відкриття ТРЦ White Lines (28 000 кв.м), New Ray (34 500 кв.м), April Mall (36 500 кв.м), BalticSky (10 000 кв.м) ), Lake Plaza (22 000 кв.м) Ocean Mall (GLA 110 000 кв.м), "Лук'янівка" (47 052 кв.м) та інші об'єкти, що орендується площею 350 00 кв.м.
Запуск нових об'єктів
- Запуск в експлуатацію задекларованих проектів наблизить профіцит торгових площ, спричинить перерозподіл споживчих потоків між об'єктами, зростання вакантності та корекцію ставок оренди у бік зниження.
- За даними UTG, за останні чотири роки у столиці введено в експлуатацію нові ТЦ сумарною площею, що орендується 639 070 кв.м. У 2021 відкриється: ТРЦ Respublika Park (GLA 135 000 кв.м), XiT Mall (GLA 9600 кв.м) та Black One (GLA 2500 кв.м). На етапі будівництва та концепції знаходяться ще 36 об'єктів.
- За рівнем насиченості торговими площами на 1000 жителів Київ (658,0 кв.м) випередив головні торгові столиці СНД – Москву (628,2 кв.м), Санкт-Петербург (570,8 кв.м) та низку міст Східної Європи.
- Кількість відкриття нових брендів залишається низьким. Якщо у 2012 році на українському ринку з'явилося 25 брендів, то у 2021 році відкрилися магазини лише 8 нових компаній: IKEA, Carter's, MEXX, Off-White, Bimba Y Lola, KIKO Milano, Ecko UNLTD, BORK.
- "Бум" на ринку торговельної нерухомості у регіонах України очікується у найближчі кілька років, проекти реконцепції та редевелопменту застарілих об'єктів - вже у розробці. Сплеск активності на регіональному ринку торгової нерухомості очікувався ще два роки тому, проте йому завадили президентські вибори та пандемія коронавірусу. Формат районних ТЦ зберігатиме популярність на ринку протягом найближчих кількох років — цей формат – найстійкіший до проблем коронакризи.
Авторка: Людмила Будіна