Читайте новини і аналітику про ритейл та e-commerce в Україні на нашій сторінці в Facebook, на нашому каналі в Telegram, а також підписуйтеся на щотижневу email розсилку.
Які результати пів року роботи MegogoBooks. Для AIN розповідає дректорка з контенту Катерина Котвіцька
Фото: MegogoBooks
Компанія MEGOGO розширила свою екосистему та відкрила власну онлайн-книгарню MegogoBooks у грудні 2024 року. За пів року компанія продала понад 100 тисяч книг і зібрала на сервіс понад 200 видавців і майже 17 тисяч найменувань.
AIN поспілкувався з CCO MegogoBooks Катериною Котвіцькою та розпитав про результати перших пів року роботи.
Про те, навіщо стримінговому сервісу книгарня, чи запускатимуть доставку у США, а також про конкуренцію на книжковому ринку — у матеріалі.
Навіщо стримінговому сервісу онлайн-книгарня?
У 2019 році Chief Content Officer Катерина Котвіцька MegogoBooks прийшла в команду MEGOGO. Тоді вона почала працювати з аудіокнигами.
«У нас дуже багато колег, зокрема і топменеджмент, люблять читати. І це стало там частиною наших щоденних зустрічей», — розповідає Котвіцька.
У 2021 році компанія почала думати, щоб до аудіокнижок додати ще й електронні — рухатися у Big Digital і розгортати книжкову історію, але в цифровому форматі.
Стратегічно MEGOGO планує працювати з різними видами контенту, щоб фактично закривати інформаційний запит користувачів будь-яким форматом і підходом. Це, на думку CCO, має забезпечити компанії довготривалий життєвий цикл кожного клієнта.
«Ми оновили весь ресьорч, який був проведений у 2021 році, і подивилися: загалом світові тенденції, українські тенденції сконцентровані довкола паперових книжок. Навіть у контексті споживання цифрових книжок — це значне зростання у відсотках, але в абсолютних цифрах аудіокнижки не генерують великих охоплень чи великої кількості користувачів», — ділиться CСO MegogoBooks.
Тож компанія рухається в бік цифрового контенту, але першими вирішили запускати — продаж паперових книжок.
«Очевидно, що далі ми будемо розвивати цю історію. Коли пів року тому запускалися, то ми говорили, що MegogoBooks буде об'єднувати всі три формати книжок. MegogoBooks — це перший крок MEGOGO в бік електронної комерції», — пояснює Катерина Котвіцька.
Згодом гіпотеза компанії підтвердилася на практиці. За результатами опитування у 2023 року виявили, що понад 80,4% користувачів платформи читають книжки. 76,1% — купують їх в інтернет-магазині.
Та й з 2022 року українська видавці почали випускати ще більше книжок, оскільки російські книжки зникли з українського ринку.
«Попри знеструмлення, блекаути, кількість назв постійно зростала, робили додруки того, що було популярне. І ми зрозуміли, що нам теж будувати інфраструктуру в книжковому сегменті є куди», — підсумовує керівниця MegogoBooks.
Чому компанія вирішила продавати і настільні ігри?
Також в онлайн-книгарні з’явилися настільні ігри. Як пояснює Катерина Котвіцька, це дуже подібний до книжки продукт — з погляду зберігання, пакування, логістики та відправлення і всіх операційних процесів.
Драйвером у розвитку цього напрямку став ексклюзивний вихід на MEGOGO гри за мотивами книжки «Колонія» Макса Кідрука.
Туди ж додали книжковий мерч, закладки, читацькі щоденники, блокноти. Наразі компанія не потребує додаткової інфраструктури і штату — адмініструють магазин своїми силами.
Які гіпотези з часу запуску онлайн-книгарні справдилися?
У MegogoBooks було дві гіпотези, які виправдали свої очікування. І за якими компанія і будує плани на майбутнє. Це гнучкість асортименту і розвиток диджитал-форматів.
«З боку асортименту, ми одразу собі будували запас складу так, щоб це була високооборотна категорія. Щоб книжки доволі швидко продавалися і ми не накопичували склад. Ми маємо постійно займатися асортиментом, його актуальністю і потім це все каскадувати на вітрину, на соцмережі і на всі інші канали нашої комунікації», — ділиться Катерина Котвіцька.
Окрім того, вона додає, компанія зрозуміла, що все ж не має відкидати ідею з електронними аудіокнижками.
«Ми правильно зробили, що запустили спочатку паперові книжки, а далі плануємо Digital. Перевага зараз за паперовими книжками, тому що там більше різноманіття, більший вибір асортименту і їх дійсно простіше зараз придбати», — пояснює керівниця MegogoBooks.
Аудіо- та електронні книжки натомість мають свої нюанси в роботі та дистрибуції. Водночас це не вплинуло на плани рухатися в напрямку Digital так само.
Скільки людей працює в MegogoBooks?
У команді MegogoBooks, яка зараз розрослася і переїхала в окремий офіс від материнської компанії, працює приблизно 30 людей.
«У нас є частина команди, що підсилила нас з боку основного бізнесу. Є частина команди, яку ми будували вже безпосередньо для роботи в MegogoBooks. Моя робота і взаємодія з колегами з MEGOGO додають мені дуже багато цінностей в роздумах чи в ухваленні рішень. Ми не втрачаємо цей зв'язок з MEGOGO і фактично всі одна велика команда, які мають понад 800 колег», — додає Катерина Котвіцька.
Скільки продали книг від запуску сервісу?
За пів року роботи сервісу компанія продала понад 100 000 книжок. Кількість книжок в одному замовленні теж зростає.
«Мені здається, що ми планували трохи більше, але, крім того, я пам'ятаю на початку запуску, ми успішно відпрацювали наш лонг, і за перші два тижні роботи виконали місячний план», — розповідає керівниця сервісу.
За її словами, найспокійнішими в плані продажів були березень-квітень, натомість червень видався найбільш успішним місяцем.
Міжнародна доставка MegogoBooks. Коли возитимуть у США?
Доставляти у 15 країн Європи компанія почала у травні 2025 року. Спочатку доставку запустили у відділення, згодому — ще й на адреси.
Для більшості користувачів барʼєром під час замовлення була вартість доставки, тож компанія вирішила запустити в Польщу безкоштовну доставку. Цю вартість компанія покриває сама, але за рахунок спеціальних домовленостей з «Новою поштою».
У коментарі AIN компанія ділилася планами щодо доставки у США.
«Я дуже хочу. Ми про це говоримо з "Новою поштою". Як тільки ми відпрацюємо перший етап — європейські країни, знімемо перші результати, то будемо рухатися далі», — розповідає зараз Катерина Котвіцька.
Вона додає, що у США інші митні правила, але вони на руку книжковій індустрії і є доволі приваблими. Компанія має запит не тільки на B2C доставку, а й на B2B, адже чимало маленьких книгарень сконцентровано у Штатах також.
Інвестиції в запуск MegogoBooks
Під час запуску компанія не розголошувала конкретну суму інвестицій, які заклала в проєкт. Однак у коментарі AIN розповіли: інвестувати в проєкт почали з березня 2024 року з оборотних коштів основного сервісу. Вийшла «середня вартість проєктів такого типу».
І хоч Forbes із посиланням на власні джерела заявляв, на запуск могло піти від $40 тисяч до $100 тисяч, Катерина Котвіцька не змогла підтвердити ці цифри.
«Я знаю, що колеги на ринку оцінювали наші інвестиції. Це неправильні цифри, прям кардинально неправильні», — коментує вона.
Щодо планів окупитися через два роки розповідає: складно сказати, чи вийде виконати план з огляду на те, що відбувається з ринком. Але «є амбіція, і ми рухаємося згідно з цим планом».
Розвиток власних складів і хабів
«У нас зараз є наш основний склад. Нашим партнером в цьому є "Нова пошта". Це нам забезпечує скорочення дистанції між користувачем і книжкою. Багато процесів ми побудували таким чином, що книжка пакується і їде вже зі складу дуже швидко. Це наша цінність, з якою ми працюємо», — пояснює керівниця MegogoBooks.
Катерина Котвіцька додає, мають кілька поки секретних, але «амбітних проєктів», які допоможуть компанії ще швидше доставляти. Зараз є випадки, коли від моменту замовлення до потрапляння книжки в поштомат минає трохи більше ніж 3 години. Середній час доставки по всій Україні — менш як доба.
Середній чек покупки на MegogoBooks
Середній чек, як розповідає Катерина Котвіцька, значно виріс порівняно з першими місяцями роботи. Це водночас повʼязано і зі зростанням вартості книжок.
«Ми закладали собі 350 грн — середня вартість книжки, але зараз вона вища. Левову частку цієї суми ми віддаємо видавцям», — говорить Котвіцька.
Вона додає, компанія має різні умови з партнерами, різну маржинальність, яка залежить від оборотності, вартості та інших показників. Окрім того, гроші з продажів вкладають у рекламу, людей і нові продукти.
Фейл за пів року від MegogoBooks
«Книжка Олександра Зінченка “Вірити” вийшла українською. Суперкейс для медіасервісу MEGOGO як спортивного мовника. Очевидно, пасує історія з промоцією цієї книжки», — згадує Катерина Котвіцька.
Поява книжки збіглася з фіналом Ліги чемпіонів — «здавало б усе ідеально». Команда піару запрошує Олександра Зінченка на ексклюзивне пряме включення в студію MEGOGOСпорт перед фіналом Ліги чемпіонів.
«План був такий: вмикаємо Олександра у студію, публікуємо інтервʼю в соцмережах, розповідаємо про книжку. Слухайте, дивіться Олександра Зінченка і купуйте. Усі рекламні матеріали були готові до запуску. І в цей момент ми виявляємо, що книжки на сайті немає в наявності», — розповідає керівниця MegogoBooks.
Про те, що книжку неможливо замовити на сайті, команда дізнається за 10 хвилин до увімкнення Зінченка у прямий ефір.
«А коли книга заїжджає, її фіксують на складі, і потім вона з'являється онлайн. І десь щось сталося, онлайн вона не з'явилася. Колеги дивом (не знаю, що вони зробили) пофіксили це в останню хвилину. Але уявіть собі, тобто була пророблена робота, це ж все перемовини, дуже багато процесів, людей, все. І в цей момент книжки немає», — пояснює Катерина Котвіцька.
У команди до цього кейсу вже були інтеграції книжок у спортивній студії. І люди одразу замовляли ці книжки після оголошення у студії. Але кейс із футболістом Олександром Зінченком став порівняно найбільш значущим. Хоча і зі своїми перешкодами.
Як відчувається конкуренція на книжковому ринку?
Yakaboo і книгарня «Є» — конкуренти MegogoBooks за кількістю проданих книжок. Водночас Катерина Котвіцька додає, що не відчуває конкуренції як такої, адже хоче на ринку синхронізуватися з гравцями і побудувати інфраструктуру, у якій усі підсидюють одне одного.

«Як не крути, ми всі буду працюємо на те, щоб книжок і читачів ставало більше. Я готова підтримувати і взаємодіяти з будь-ким, хто готовий до цього партнерства. Ми так само не хочемо бути конкурентами, наприклад, видавництвам», — запевняє Катерина Котвіцька.
Компанія не планує будувати свого видавництва, попри потенційно більшу маржинальність та органічність такого проявлення.
«Але ні. Ми свідомі того, що нам треба будувати інфраструктуру таким чином, щоб в усіх були зрозумілі і чіткі ролі на цьому ринку», — переконана керівниця MegogoBooks.
Стосовно присутності бренду офлайн Катерина Котвіцька розповідає, що викликом у цьому півріччі стали книжкові фестивалі. MegogoBooks був представлений на «Книжковому Арсеналі» і на «Книжковій країні».
З огляду на те, що команда заточена під Digital і не формувала окремої команди під офлайн-продажі — участь у галузевих подіях стала уроком для компанії.
Чи буде MegogoBooks відкривати свою мережу книгарень?
Вона додає: хоча команді і сподобалося брати участь в офлайн-фестивалях, це стало першою пробою. Але зрештою швидка доставка і покриття більшої кількості населених пунктів є пріоритетом, якого вдається досягати завдяки саме роботі в онлайні.
Зараз на сайті зафіксовано 1,8 млн унікальних користувачів. Команда планує далі рухатися в цьому напрямку як на сайті, так і в мобільному застосунку.
«Один з наших фокусів на найближчий час — робота над мобільним застосунком. Ми вже почали це робити і хочемо закрити запит на книжковий контент у будь-якому форматі», — підсумовує Сhief Content Officer MegogoBooks Катерина Котвіцька.