Читайте новини і аналітику про ритейл та e-commerce в Україні на нашій сторінці в Facebook, на нашому каналі в Telegram, а також підписуйтеся на щотижневу email розсилку.
Salt Innovation Conference: як бізнес готується до кризи 2026 і на які стратегії робить ставку вже зараз
Освіта, технології, людський капітал і загальний оптимізм — саме ці “точки опори” українського бізнесу стали головними темами SALT Innovation Conference, що днями відбулася в КВЦ “Парковий”. Ми побували на заході та зібрали найцікавіші інсайти.
Освіта як старт кар’єри

Конференцію відкрив міністр освіти і науки Оксен Лісовий, який наголосив, що від підготовки фахівців напряму залежить швидкість відновлення бізнесу.
“Ми маємо близько 600 закладів професійної освіти й ще 570 коледжів. Це майже 1200 установ, які готують фахівців для різних галузей, у тому числі HoReCa. І ця система потребує тотальної модернізації”, — наголосив Лісовий.
Він впевнений, що саме бізнес знає, яких фахівців йому потрібно готувати, і йому варто надати реальні важелі впливу на управління закладами освіти.
За його словами, підприємці зможуть входити до наглядових рад освітніх закладів, брати участь у затвердженні стратегій і програм.
У 2026 році держава планує вкласти 1 млрд грн у модернізацію профтехмайстерень, що може стати поштовхом до оновлення підготовки кадрів для сфери гостинності.
Гендиректорка METRO Україна Олена Вдовиченко додала, що компанія впродовж тривалого часу співпрацює з кулінарними коледжами — надає обладнання, продукти й організовує майстер-класи від шефів, зокрема з Андрієм Магалецьким, Олександром Ярошем, Олексієм Повторейком та іншими.
Також вона закликала представників бізнесу активніше долучатись до освітніх ініціатив. За її словами, це дозволить студентам якнайшвидше опанувати професії на практиці, а галузі дасть поштовх для відновлення.
Олена Бебко-Мінаєва, співвласниця ресторанів Rose Family (Odesa, Spicy NoSpicy, Бути Sofie), поділилася, що заклад Бути Sofie — це не лише про гастрономію, а й про культурну місію. Ресторан співпрацює з екскурсоводами заповідника, організовує музичні сніданки з фортепіано, культурні заходи та знайомить гостей з історією Софії Київської.
“Багато наших відвідувачів навіть не знали, що це цілий заповідник, а не просто дзвіниця. Там є собор, будинок Митрополита, хлібня. Ми хочемо, щоб люди бачили, наскільки це унікальне місце”, — наголосила вона.
Війна та заборона на радість

Стратег, футуролог, засновник Advanter Group Андрій Длігач навів аналітику, яка показує, що до 2030 року населення України скоротиться до 27 млн.
Також він продемонстрував дані щодо проблематики ментального здоров’я населення, яке вже сьогодні впливає на продуктивність праці.
Лише 11% українців у 2025 році вважають, що їхній ментальний стан нормальний, — зауважив спікер.
Попри песимістичні прогнози та реалії Андрій впевнений, що найголовніше для бізнесів “зняти у людей заборону на радість і повернути їм оптимізм”. За його словами, індустрія гостинності може це зробити через здорове харчування, емоційні сервіси й проєкти, що повертають драйв у життя.
Він відзначив тенденцію до гіперперсоналізації — наприклад, формату “конструкторів їжі” чи інтеграції простору ресторану в життя людини.
Одна з ключових тез спікера полягає у тому, що індустрія має мислити не тільки про продукт, а й про управління поведінкою клієнта, щоб він не просто раз скуштував, а ставав амбасадором закладу — щоб у нього “текла слина” від згадки про ресторан.
Експерт прогнозує в найближчі кілька років “простий формат” закладів, але з орієнтиром на локальні продукти. В той самий час всередині компанії деякі процеси допоможуть спростити AI-технології.

Стабільність через якість і дисципліну
Про те, як залишатися успішним у кризу, говорив Михайло Бейлін, співзасновник LaFamiglia та Kyiv Food Market. Бейлін анонсував відкриття оновленого Kyiv Food Market в грудні цього року. Наразі команда робить реконструкцію приміщення, поліпшує технологічні складові та оновлює інтер’єр. Також він зазначив, що на локації будуть нові гравці та формати.
На сьомий рік існування Kyiv Food Market, попри обставини, ми вирішили, що саме час запропонувати споживачу оновлену сучасну концепцію єдиного найбільшого фудхолу країни, — ділиться Михайло.
Окрім цього він підкреслив, що в роботі дисципліна “на дистанції” має більше переваг, ніж талант, а поєднання цих двох речей дає стабільність.
Бейлін також підмітив, що український споживач — доволі вибагливий: “Я постійно чую фразу, що ресторанний бізнес — це постійна трагедія та драма. Але моє завдання, щоб це не перейшло в хаос, а було в балансі. З одного боку — це стандарти якості, постійний розвиток продукту. З іншого боку — споживач, який змушує рестораторів постійно розвиватися. Наш клієнт заслуговує на найкраще, тому ми маємо не просто відповідати очікуванням, а випереджати їх”.
Автоматизація й цифровізація
Цифрові рішення стали ще однією темою для обговорення. Ігор Гречко, CEO компанії Servio Soft, звернув увагу на те, що автоматизація сьогодні це базова необхідність.
На його думку, касові системи, онлайн-меню та термінали самообслуговування — це не про зручність, а й про економію ресурсів і часу. Це дозволяє зменшити навантаження на персонал і мінімізувати ризики.
Гречко детально розповів про технології, які допомагають контролювати акцизні марки й уникати можливих штрафів в закладах: “IT-рішення дозволяють зекономити гроші та зменшити кількість помилок персоналу”.

Тему технологічних інновацій продовжив Михайло Бойко, Country Sales Manager Bolt Food Україна, який презентував розвиток екосистеми компанії. В Україні вона охоплює доставку їжі, сервіс виклику авто та самокатів. Новий продукт — доставка їжі від Bolt Market.
Bolt Plus — програма підписки для найактивніших користувачів була запущена в липні 2025 року. Вона вже дає переваги ресторанам: більший потік нових клієнтів, доступ до преміум-користувачів і повторюваність замовлень.
Ситуація на ринку, за словами спікера, “стабільно нестабільна”: середній чек виріс на 16,5% через інфляцію, кількість чеків у закладах зменшилася на 8,5%, а загальний дохід HoReCa збільшився на 6,5% відносно попереднього року.
Люди й цінності: досвід VarFamily

Настя Варава, рестораторка та співзасновниця VarFamily, поділилась інсайдом, що сьогодні нове покоління не обирає роботу просто “заради роботи”. Людям важливо, з ким вони це роблять і навіщо.
Компанія VarFamily налічує понад 320 співробітників і 10 проєктів. За її словами, утримати команду допомагає корпоративна культура, де люди можуть впливати на кінцевий продукт: “Наприклад, один з наших офіціантів запропонував свій рецепт бургера, і зрештою він увійшов у ТОП-5 меню Varburger. Ми цінуємо ініціативу, бо вона формує приналежність до команди”.
Настя підкреслила, що бізнес має не лише створювати продукт, а й нести соціальну відповідальність. До прикладу, частину прибутку від дитячих боксів з їжею та іграшкою заклад Brooks в Дніпрі спрямовує на підтримку дітей з аутизмом.
Таким чином, основні опори українського бізнесу сьогодні — це освіта, партнерства, технології й, передусім, люди. Футуролог Андрій Длігач зауважив, що ринки рухаються вперед тоді, коли готові мріяти й діяти ширше. А яким буде 2026 рік — побачимо вже незабаром.
Автор: Анна Іваненко