Які прикладні задачі ритейлу може виконувати ChatGPT?

14.02.2023
9662
Які прикладні задачі ритейлу може виконувати ChatGPT? Сергій Гузенко, Wezom

Сергій Гузенко із WEZOM вважає що штучний інтелект суттєво вплине на бізнес ритейлу вже найближчим часом. Коллаж: Retailers.ua

 

Запуск ChatGPT не лише спричинив фурор у tech-середовищі та величезний хайп в мережі. Цей чатбот зі штучним інтелектом також став найбільшим проривом у застосуванні машинного навчання для вирішення прикладних завдань бізнесу та освіти. ChatGPT пише непогані статті, складає екзамени, готує технічну документацію для розробників й навіть може згенерувати елементарний код на JavaScript чи Python. 

Вочевидь ChatGPT та його аналоги найближчими роками суттєво змінять ландшафт бізнесу. Але як конкретно він вплине на ритейл та eCommerce? Які нові можливості отримають ритейлери від штучного інтелекту? З якими викликами їм доведеться зіткнутися? Про це розповідає Сергій Гузенко, CEO та власник компанії WEZOM


 

Як влаштований ChatGPT 

Аби розуміти межі можливостей цього чатбота, варто сказати кілька слів про принцип його роботи. Модель ChatGPT базується на новому алгоритмі обробки мови GPT 3.5, її навчали на безпрецедентно величезному масиві даних з мережі - архіву веб-сторінок, зібраного до 2021 року. 

Як навчається ChatGPT? У спрощеному вигляді це виглядає так: модель розбиває тексти на токени - типові послідовності символів. Один токен - це десь 3-4 символи англійською мовою. ШІ вивчає зв’язки між токенами - які їх послідовності зустрічаються найчастіше. Відтак штучний інтелект вчиться писати - набуває здатності будувати власні послідовності токенів під відповідний запит. Надалі відповіді ШІ перевіряють люди - команди маркувальників оцінюють згенерований текст, маркуючи його на предмет відповідності запиту, а модель ШІ вивчає цей зворотний зв’язок. Фактично машину навчають, як найкращим чином догоджати людині. 

В такому принципі навчання криється як сила, так і слабкість ChatGPT. З одного боку, це експерт з усіх на світі питань, який “прочитав” практично увесь інтернет. З іншого - штучний інтелект насправді нічого не знає й не має власного судження. Він оперує не сенсом слів, а лише послідовностями символів у тексті. 

Можливості ChatGPT у ритейлі

Такий підхід робить інструменти на кшталт ChatGPT ефективними у вирішенні типових завдань під час роботи з даними в eCommerce. Генеративний ШІ може автоматизувати практично будь-яку роботу з контентом і систематизацію каталогу продукції, які нині потребують чимало ручної праці. Він допоможе з перекладом документації та опису товарів, з генерацією метатегів та ключових слів під SEO тощо. 

Які конкретно можливості ChatGPT можна застосовувати просто зараз, або принаймні у найближчій перспективі? З впевненістю сьогодні можна казати про такі: 

Клієнтська підтримка. Найочевидніший напрямок використання ChatGPT, адже він виглядає як ідеальний чат-бот, який може замінити собою цілий кол-центр. Втім, для цього ще треба буде вирішити низку проблем та обмежень технології, про що ми поговоримо далі.

Створення контенту для eCommerce. У 99% випадків генеративний ШІ впорається зі створенням текстового, фото та навіть відеоконтенту для торговельного онлайн-майданчика. В мережі можна знайти безліч прикладів згенерованих ChatGPT описів товарів та послуг. Він з легкістю відпише листи для поштової розсилки, FAQ чи навіть статтю у корпоративний блог. Як показує практика, на створення такого матеріалу йому потрібно не більше 10 секунд, а результат часом майже не потребує редактури.

Верстка веб-сторінок. ChatGPT може кодити на відносно простих мовах програмування, тож такий інструмент вочевидь можна пристосувати й під верстку веб-сторінок. Можливість майже безплатно та миттєво згенерувати елементарний лендінг іноді може бути неоціненною для невеличких онлайн-магазинів. 

Робота з HR. Генеративний ШІ може звільнити від ручної праці фахівців з управління персоналом. З його допомогою, наприклад можна автоматизувати розгляд резюме та формування списків працівників під різноманітні потреби. Крім того, за допомогою того ж ChatGPT можна швидко та легко генерувати персоналізовані листи до співробітників. 

Операційна діяльність. Інструмент на кшталт ChatGPT може бути незамінним при створенні планів, звітів, дорожніх карт та будь-яких інших матеріалів, необхідних у повсякденній діяльності компанії. Дайте йому 12 місячних звітів, і він підготовить вам детальний звіт за підсумками року. 

Юридична експертиза. Генеративний ШІ може вивчати юридичну документацію, нормативні кодекси та прецеденти для пошуку відповіді на конкретне запитання, яке може цікавити бізнес. Примітно, що в США вже є перший кейс подібного застосування ChatGPT в юридичній практиці - він допоміг винести вирок на судовому процесі в Колумбії. 

Робота з фідбеком від покупців/користувачів. Штучний інтелект з легкістю може вивчити декілька тисяч відгуків на товар чи сервіс, аби визначити його сильні та слабкі сторони. Це чудовий спосіб зрозуміти ринок - реальні потреби та інтереси покупця, позиції конкурентів, тренди тощо. 

Масштабування технології генеративного ШІ щойно почалося, але наведені очевидні напрямки його застосування вже дозволяють говорити про його величезний вплив на майбутній ринок праці. Чи відбере штучний інтелект роботу у людей креативних та менеджерських професій? Напевно можна сказати, що усім доведеться пристосовуватись до впровадження ШІ. 

Згідно зі звітом Всесвітнього економічного форуму про майбутнє ринку праці, який був підготовлений у 2020 році, до 2025 року існує ймовірність того, що 85 мільйонів робочих місць у всьому світі будуть скорочені через поширення ШІ та робототехніки. З іншого ж боку, поширення ШІ врешті створить 97 млн нових робочих місць. 

Що заважає впровадженню ChatGPT 

Та не варто думати, що це станеться вже завтра, адже ChatGPT наразі страждає від низки обмежень і проблем. Його впровадження пов’язане з ризиками, на які бізнес поки йти не готовий. Загалом ми бачимо в нього дві фундаментальні проблеми: 

Перша проблема ChatGPT - він помиляється. Звісно, помиляються й люди. Але в людини є поняття відповідальності за помилки, а штучний інтелект його цілком позбавлений. Наразі ChatGPT часто “галюцинує” - відповідає на складні запити лінгвістично стрункою нісенітницею, в якій немає жодного сенсу. Ба більше, він схильний впевнено і переконливо давати хибні відповіді на запитання користувачів. Чи можна покластися на такого помічника? 

Сучасні чатботи можуть бути дратівливими, бо мають обмежений функціонал та базу знань. Але ChatGPT може вводити користувача в оману. Характерну думку висловив у коментарі WSJ віце-президент софтверної компанії Nice Ltd Джон Вілкаттс. Він заявив, що не хоче пов’язувати компанію з “поганими відповідями”. За його словами “погана відповідь у винятково критичній ситуації може стати дуже великою проблемою”. 

Власне, розробники ChatGPT не втомлюються повторювати, що навчання моделі дуже далеке від завершення. CEO OpenAI Сем Альтман застерігає поки не використовувати її “для чого-небудь важливого”. Попри те, що розробники прописали для моделі безліч обмежень та блоків (наприклад, щодо відповідей на неетичні запити), користувачі все одно примудряються “розговорити” чатбота. Для цього варто лише трохи погратись з формулюванням запиту. 

Друга проблема ChatGPT - ризики кібербезпеки. Усі дані, які модель отримує для обробки користувацьких запитів, залишаються з нею, адже вона на них навчається. І бізнес розглядає це як фактор ризику витоку даних. 

Велетень ритейлу Amazon вже застеріг своїх співробітників від використання ChatGPT для роботи з чутливими та конфіденційними даними. В компанії звернули увагу на те, що бот генерує тексти, які нагадують її внутрішні конфіденційні матеріали. І хоч прямих фактів витоків конфіденційної інформації у базу даних ChatGPT не встановлено, компанія вже вживає заходів на випередження та імовірно розробляє власний генеративний ШІ для внутрішніх потреб.

Чи вб’є ChatGPT Інтернет?

Отже, ШІ не генерує жодних нових сенсів - він лише “грається” з тим, що вже було написано до нього. Як буде виглядати інтернет, де на згенерований контент будуть покладатися практично усі? 

Якщо усі виробники корму для собак будуть покладатися на контент, згенерований одними й тими ж інструментами за однаковими запитами, то скоро між ними не буде жодної різниці. Ми ризикуємо побачити світ брендів без власного обличчя, без креативу та сміливості. 

Вже звучать побоювання, що ChatGPT може “вбити” інтернет - генерований нейромережами контент буде настільки дешевим та доступним, що просто витіснить з мережі будь-яку людську присутність. Адже люди фізично не можуть писати настільки швидко. Експерт Копенгагенського інституту досліджень майбутнього Тімоті Шоуп вважає, що до 2030 року 99% усього контенту в мережі буде продукуватись штучним інтелектом, особливо якщо модель GPT-3 та її аналоги набудуть широкого поширення. 

Немає сумнівів у тому, що генеративний ШІ буде застосовуватись й не зовсім чесно - для написання клієнтських відгуків і коментарів. Якщо зараз такі відгуки легко ідентифікуються, то штучний інтелект зробить це практично неможливим. 

Аби усі ці неприємні прогнози не справдилися, людина усе ще має бути в інтернеті головною. А засоби ШІ треба буде застосовувати зокрема і для виявлення фейкових відгуків, і для стримування наступу “сміттєвого” генерованого контенту. 

Чи стане ChatGPT революцією в ритейлі

Коротка відповідь на це питання — звісно! Генеративний ШІ має змогу змінити саму суть онлайн-простору, імовірно він також спричинить тектонічний зсув на ринку праці. Ба більше, він може змінити ключові принципи eCommerce. Наприклад, замість каталогів та продуктових кошиків користувач взаємодіяти з розумним чатботом-консультантом, який буде пропонувати товар у форматі живої бесіди. 

Втім, усе це станеться не одразу, і не раптово. У ринку буде достатньо часу, аби підготуватися до цих змін та отримати з них користь. ШІ відкриває небачені можливості для малого та середнього бізнесу, який не може дозволити собі великий штат, кол-центр та розробку власної кастомної платформи eCommerce. Сьогодні такий бізнес покладається на послуги великих маркетплейсів та чужі хмарні сервіси, але завдяки засобам ШІ може навчитися заробляти без них. Але ж і велетні ритейлу можуть запропонувати власні сервіси зі штучним інтелектом. Як буде тоді виглядати ринок? Лише час покаже. 

 

Читайте новини і аналітику про ритейл та e-commerce в Україні на нашій сторінці в Facebook, на нашому каналі в Telegram, а також підписуйтеся на щотижневу e-mail розсилку.