Читайте новини і аналітику про ритейл та e-commerce в Україні на нашій сторінці в Facebook, на нашому каналі в Telegram, а також підписуйтеся на щотижневу email розсилку.
Скільки заробляють продавці ялинок
Фото: freepik.com
Попит на новорічні ялинки триває лише кілька днів на рік, логістика та сезонні ризики високі, а непроданий товар доводиться утилізувати. Однак добре заробити можуть ті продавці, які вміють грамотно працювати із різними типами дерев, оптимізовувати витрати та сервіс та дарувати ті самі "ностальгічні" емоції дитинства. Про це розповіла співзасновниця та CEO "WOW Ялинка" Валентина Матвєєва.
За даними Державного агентства лісових ресурсів України у 2024 році його підприємства виростили близько 1 мільйона хвойних дерев, а заготували до реалізації приблизно 200 тисяч дерев. Державне підприємство "Ліси України" планує реалізувати близько 140 тисяч хвойних дерев.
Статистика щодо імпортних ялинок не збирається, проте, згідно з даними міжнародної бази OOН Come Trade у 2024 році імпорт до України живих дерев, рослин, саджанців оцінювався в 55,41 млн доларів. Валентина Матвєєва підкреслює, що це загальні дані по всім завезеним рослинам і саджанцям.
Можна припускати, що з усіх імпортованих живих рослин хвойні становили, скажімо, 15–20%. Точну цифру не вдасться вивести без додаткових, недоступних публічно даних, — сказала вона.
Також Матвєєва зауважила, що в Україні досі частину новорічних дерев вирубують і продають нелегально. Дані про незаконну вирубку та торгівлю не потрапляють у відкритий доступ.
Наразі на українському ринку новорічних ялинок представлено три основні категорії:
- Українські ялинки (натуральні): зазвичай вони вирощені в держлісах чи приватних господарствах. Середня маржинальність роботи із такими ялинками складає: 20–35%. При цьому більш висока маржа може бути у фермерів із власними точками продажу — до 50%, і нижча у перекупників — до 15–20%.
- Імпортні ялинки (фінські, датські, норвезькі піхти) – у нас в Україні такі ялинки не зростають, тому зазвичай серед преміального сегменту покупців із середнім та високим доходом на них є високий попит. Середня маржинальність реалізації таких ялинок може складати від 30–60%.
- Штучні ялинки — наразі у нас на ринку представлені моделі переважно китайського походження. В них є свої переваги: можна багато разів використовувати, мають гарний вигляд. Маржинальність таких ялинок може сягати до 25%. При цьому варто розуміти, що їх продаж займає більший період, а також наявні ризики великих залишків і товар можна роками тримати на складі. І їх потрібно правильно утилізовувати, якщо розпродати не вдасться.
Валентина Матвєєва розповіла, що успіх у ялинковому бізнесі залежить від кількох факторів:
- міста;
- рівня конкуренції;
- локації точки продажу;
- репутації бренду;
- рівня сервісу.
У великих містах трафік значно вищий, але й конкуренція агресивніша. У менших все навпаки: менше продавців, але й нижча купівельна спроможність.
Якщо підприємцю вдається зайняти хороше місце і грамотно спланувати продажі, у плюсі можна бути вже в перший сезон від 100 000 грн і більше. Для сезонного бізнесу це дуже високий показник окупності, — сказала Матвєєва.
Вона зазначила, що модель доходів у наступні роки має прогнозовану траєкторію зростання.
Прогнозоване зростання доходів таке:
- 200+ тис. грн
- 250+ тис. грн
- 300+ тис. грн
- 350+ тис. грн
За словами Матвєєвої, якщо у продавця немає достатніх ресурсів, щоб вкластися в отримання партії імпортних дерев, і він хоче мінімізувати ризики, то продавати українські ялинки буде набагато вигідніше. Серед переваг продажу українських ялинок вона назвала нижчу собівартість, відносно легку логістику та велику аудиторію покупців.
