Українці стали брати більше кредитів: на що позичають гроші у 2025 році

29.10.2025
358

Фото: НБУ

У 2025 році загальна сума кредитів, які українці брали на різні потреби, зросла на 26% порівняно з довоєнним 2021-м. Про це повідомляє Опендатабот.


За даними Нацбанку, станом на початок серпня цього року українські споживачі та бізнес загалом позичили 1,23 трлн грн кредитів. Це — на 15% більше, ніж на аналогічний період торік. Та на 26% більше, ніж до початку повномасштабної війни.

Найбільшим позичальником грошей є бізнес, який взяв кредитів на 909,3 млрд грн (74%), тоді як на звичайних споживачів припадає 316,1 млрд грн. За рік обсяг споживчих кредитів збільшився на 22% за рік, тоді як для компаній — лише на 13%.

Зазначається, що після початку повномасштабної війни фінансові установи різко скоротили кредитування, а частка проблемних кредитів зросла. Так, у квітні 2023 року кредитний портфель українців становив лише 205,4 млрд грн. Проте вже влітку того ж року ситуація стабілізувалась, а за два роки кредитування українців зросло у півтора раза, а для бізнесу — на чверть.

Левову частку кредитів (97%) споживачі та бізнес (72%) беруть у гривні. Відповідно, лише 3% споживчих кредитів припадають на валютні позики — загалом це 239 млн доларів або ж 10 млрд грн в еквіваленті.

 

На що беруть кредити

За даними LIGA.net, цьогоріч українці активно беруть кредити на різноманітну техніку: від смартфонів до ноутбуків до холодильників до кавомашин. Так, у маркетплейсі Rozetka найпопулярнішими товарами є мобільні телефони, ноутбуки та навушники, але також зріс попит на мультипічки, аерогрилі та пральні машини. У мережі COMFY до десятки найпопулярніших товарів цього року увійшли кондиціонери спліт, а от зарядні станції, які активно купували торік, поки не мають такого великого попиту.

В "ПриватБанку" топ категорій, на які українці беруть оплату частинами у 2025 році такий:

  • електроніка: 441 624 (83,14%);
  • все для дому: 42 960 (8,09%);
  • аксесуари: 37 075 (6,98%);
  • зовнішній вигляд: 4 117 (0,78%);
  • транспорт: 1 161 (0,22%);
  • краса: 439 (0,08%);
  • здоров’я: 1 328 (0,25%);
  • послуги: 333 (0,06%);
  • дитячі товари: 312 (0,06%);
  • інше: 1 808 (0,34%).

Також українські банки фіксують зростання популярності кредитів на послуги. За даними "ПриватБанку", цього року українці почали активніше брати кредити на страхові поліси (+1,22%), консультаційні послуги (+0,49%) й навіть абонементи у спортивні клуби (+0,56%).

За даними Rozetka, найчастіше оплату частинами або кредит оформлюють чоловіки й жінки у віці від 25 до 44 років. У "ПриватБанку" найактивніше послугою "оплата частинами" користуються клієнти 36-45 років. У 2024-му році таких було 37%, у 2025-му — 37,13%.

Найчастіше в кредит купують жителі великих міст: Києва, Львова, Одеси, Дніпра та Харкова. Водночас у регіонах центральної України кредитна активність зростає швидше, ніж у столиці. 

Загалом українці стали частіше брати споживчі кредити. Наприклад, у COMFY обсяги кредитних продажів у 2025 році зросли на 4,4% порівняно з минулим. А середній чек кредитної покупки зріс на 1,4%. У Rozetka за останній рік кількість оплат із розтермінуванням зросла на 10%, але для деяких категорій товарів — на 30%. За даними Prom, середній чек при оплаті частинами на їхніх маркетплейсах зараз становить близько 8600 грн. Найчастіше покупці беруть товари з розтермінуванням на три-п’ять місяців.

Читайте новини і аналітику про ритейл та e-commerce в Україні на нашій сторінці в Facebook, на нашому каналі в Telegram, а також підписуйтеся на щотижневу email розсилку.