Читайте новини і аналітику про ритейл та e-commerce в Україні на нашій сторінці в Facebook, на нашому каналі в Telegram, а також підписуйтеся на щотижневу email розсилку.
«Дарниця» призупинила виробництво через конфлікт з аптечними мережами
Фармацевтична компанія «Дарниця», один з найбільших вітчизняних виробників лікарських засобів, змушена призупинити виробництво через конфлікт з п’ятіркою найбільших аптечних мереж. Починаючи з весни цього року, аптечні торгові партнери суттєво скоротили реалізацію продуктів «Дарниці», що призвело до падіння обсягу продажів і змусило компанію двічі тимчасово зупиняти випуск продукції — у березні на три тижні і з червня на більш тривалий період. Про це пише "Економічна правда"
За словами керівництва компанії «Дарниця», причиною конфлікту стали обмеження чи відмова аптек від маркетингових контрактів та стимулів, які раніше сприяли представленню бренду в мережах, а також зміна умов співпраці, що негативно позначилася на видимості і доступності продукції на полицях аптек.
Йдеться про мережі аптек АНЦ, "Подорожник", 911, "Бажаємо здоровʼя", "Доброго дня", які формують приблизно 70% доходів від продажу ліків українцям.
Через неможливість збувати продукцію компанія у березні зупиняла виробництво на три тижні, а потім – з червня до серпня. Загалом простій тривав дев’ять тижнів. Крім того, довелося скоротити персонал.
У червні завод втратив близько 30% продажів, порівнюючи з 2024 роком, а за наступні два місяці падіння досягло вже 50%.
У "Дарниці" – 14 виробничих ліній під різні типи препаратів. Зараз її склад заповнений на 95%, тож компанія перейшла на ручне планування: залежно від попиту й ситуації на ринку зупиняють окремі лінії.
"Востаннє ми зупинялися не через техобслуговування 1998 року. Те, що відбувається зараз, – шок для всього фармринку", – каже членкиня ради директорів "Дарниці" Катерина Загорій.
У 2024 році частка "Дарниці" на фармацевтичному ринку становила 15% в обсязі проданих ліків та приблизно 5% – у грошах. З березня 2025 року, за словами CEO компанії Андрія Обрізана, ці показники впали до 10% та 3% відповідно.
Керівництво "Дарниці" розглядає кілька сценаріїв управління компанією залежно від подальшого розвитку подій, але деталей поки не розкриває. Разом з цим завод намагається зменшити власні видатки.
Паралельно зі спадом продажів у провідних мережах "Дарниця" нарощує присутність в іншій частині ринку. "Зростання в інших мережах дозволило компенсувати близько 30% падіння", – розповідає CEO компанії Андрій Обрізан.
ЕП звернулася до представників аптечних мереж, але на момент публікації матеріалу відповідь отримали лише від СЕО мережі "Подорожник" Тараса Коляди. Він стверджує, що аптеки жодним чином не блокують продажі "Дарниці".
"За відсутності маркетингових договорів виробники опиняються в рівних умовах конкуренції за полицю і відбувається закономірний перерозподіл ринку, за якого споживчий попит перемикається на більш доступні бренди. Звичайно, це не могло не вплинути на обсяги закупівель продукції від "Дарниці". Загалом дивною є така концентрація уваги не на ринку загалом, а на конкретному генеричному виробнику", – каже Коляда.