Чим український тіньовий бізнес відрізняється від закордонного. LIGA.net поспілкувалася з Данилом Гетманцевим

23.07.2025
693

Фото Liga.net. Голова Комітету ВРУ Данило Гетманцев

Кореспондентка LIGA.net поспілкувалася з Данилом Гетманцевим про те, чому він взявся за продуктовий ритейл, чим український тіньовий бізнес відрізняється від закордонного


Чи оцінювали ви масштаб тіньової частини ритейлу?

Сьогодні сума несплачених податків по всіх галузях в Україні – 800-900 млрд гривень на рік. Це і торгівля, і контрабанда, і заробітні плати, і аграрка, і все, що пов'язано з ухиленням від сплати ПДВ, й інші схеми.

Схеми з ухиленням від оподаткування взаємопов'язані. Тобто якщо ми говоримо, що хтось ухиляється шляхом дрібнення на ФОПи, то це не означає, що цей спосіб ухилення у нього є єдиним. Навпаки, як правило, він поєднаний з іншими способами.

Намалюю типову схему. Імпортер завозить товари на територію України. Тут він частину цих товарів реалізує через готівку, через ринки, мережі, які подрібнені на ФОПи, а частину реалізує "в білу". За рахунок того, що він продає товар через ФОПи, він отримує додаткову маржинальність у вигляді несплаченого ПДВ.

Але в нього залишаються документи на товар, і номінально товар рахується на складі. Цей "товар" він нібито реалізує юридичній особі, якій потрібен податковий кредит з ПДВ, аби зменшити суму її податкових зобов'язань. (Держава повертає суму сплаченого ПДВ підприємцям, які його сплатили при купівлі товару. Це класична схема податкової "скрутки". Вона передбачає, що за нібито придбаний товар підприємець отримає від держави ПДВ – кошти, які він не сплачував. – Ред).

Причому весь цей ланцюг супроводжується ухиленням від оподаткування при виплаті зарплат у конвертах. Ось вам збіг найпопулярніших способів ухилення від оподаткування лише в одному підприємстві. Тому схеми як такі, як і шкоду від них неможливо відокремити та порахувати окремо. Взагалі, тінь на те й тінь, що точних розрахунків тут бути не може.

Чи вирізняється сегмент фудритейлу з-поміж інших?

Фудритейл і інші сегменти схожі. Є частина компаній, які працюють "в білу". Вони настільки великі вже, що просто не можуть працювати "в чорну". Для них тіньовий облік буде настільки складним і небезпечним, що це буде загрожувати їхньому бізнесу. Для деяких з них вихід "в білу" був свідомим рішенням. І вони зацікавлені, аби вивести весь ринок.

"У білу" у нас працюють національні мережі – АТБ, Novus, Varus, Auchan, Епіцентр, Metro, Аврора та інші. Сільпо уже підтягнувся непогано. Вони навіть не співпрацюють з тими, хто є ризиковими. Це не означає, що у податкової немає до них питань взагалі. Це означає, що вони принципово не використовують грубі схеми приховування власних оборотів (або об'єкта оподаткування).

І друга частина – це ті, хто працюють "в чорну". Цей ринок перебуває в перехідному періоді від чорного стану до білого. І наше завдання – прискорити цей перехід.

Тобто різні схеми ухилення від податків, зокрема дроблення на ФОПи, більш характерні для невеликих мереж?

Можна й так сказати: вони характерні для менших мереж. Але це лише на ринку фудритейду. Якщо ж ми говоримо про електроніку, наприклад, то така велика мережа, як "Ябко" використовує цей метод і не приховує цього. Вони визнали це у нас на комітеті. Але вони є достатньо великими.

Що ж за таких обставин може зробити держава?

Ми повинні розуміти, з чим боремося. Що це не один підприємець-унікум, який вважає себе надхитрим. Це система.

Українська тінь відрізняється від тіні в цивілізованих економіках. У будь-якій розвиненій країні тінь – це прихована діяльність. Для того, аби придбати цигарки у Великій Британії без акцизної марки, треба докласти зусиль. А у нас тінь – відкрита, вона кидає виклик суспільству. Вона говорить: ось так я працюю, так є правильно.

Тіньові магазини можуть стояти в кращих місцях наших міст, вони дорогі, у них багато грошей на маркетинг. Вони кидають в обличчя нам свою належність до тіні. І говорять, що в цьому суспільстві правила такі, що хто хитріший, той і успішніший. Тому для нас настільки небезпечною є ця тінь. Бо вона викривлює всі ті норми і правила, відповідно до яких має працювати нормальне суспільство.

Що з цим робити?

Треба говорити про це публічно, висвітлювати, бо тінь боїться світла. Те, що, власне, я зробив по МаркетОпту, коли мої помічники пройшлися по магазинах цієї мережі і ми оприлюднили докази ухилення. Але це складно, за часом це дуже затратно. І не моя це робота насправді. Це робота податкової, БЕБ. Але ми це зробили і розказали про неї. Зараз вже БЕБ і податкова займаються ними.

Відпрацювати все дуже просто, якщо мати на це політичну волю. Береться галузь, розкладається на підприємства. Беруться середні показники податкового навантаження за основними податками. І якщо там є скрутки, дроблення на ФОПи, невидача чеків, то підприємство має наслідки. Це важка щоденна робота.

Читайте новини і аналітику про ритейл та e-commerce в Україні на нашій сторінці в Facebook, на нашому каналі в Telegram, а також підписуйтеся на щотижневу email розсилку.