У великих рітейлерів дефіцит кваліфікованих кадрів. Як вони уникають нестачу персоналу

19.10.2023
473

Фото: прес-служба Сільпо

Наприкінці вересня 2023 року кількість вакансій у ритейлі перевищила довоєнний показник на 27%, підрахували на сайті пошуку роботи Work.ua. Ритейлери досі стикаються з проблемою пошуку працівників через виїзд українців за кордон та дефіцит кваліфікованих кадрів у країні. Fozzy Group і «Епіцентру» частково вдається уникати нестачі персоналу й відкривати нові вакансії. Що вони для цього роблять. Про це пише Forbes


На початку 2023 року у сфері торгівлі працювало 3,6 млн людей, що майже дорівнює населенню Києва, підрахувала Державна служба зайнятості. Тоді ж, за державними даними, найбільше безробітних громадян було працевлаштовано саме у сфері торгівлі – 20%. Однак великі українські ритейлери цього майже не відчули. 

До великої війни у мережі жорстких дискаунтерів Thrash! штат складався на 95% з чоловіків середнього віку 20-40 років. Так склалося через існуючі бізнес-процеси, що у магазині співробітники є універсальними і їм доводиться виконувати важку фізичну працю, зазначає керівник пресслужби Fozzy Group Іван Пальчевський. Через що строк закриття вакансій наразі у мережі збільшився на 15-20%. 

У «Сільпо» зараз є більша потреба у працівниках як робітничих спеціальностей, так і менеджерів, додає Пальчевський. Подібна проблема у мережах «Наш край» і SPAR. Кількість працівників у порівнянні з довоєнним періодом зменшилася на 12,5%, каже керівниця департаменту розвитку персоналу двох мереж Ольга Семенюта. 

Однак ритейлеру вдалося зберегти основну частину менеджерської ланки, незважаючи на те, що декілька людей виїхали за кордон або були мобілізовані. 

Відчуваємо брак кандидатів чоловічої статі, говорить HR бізнес-партнер мережі «Епіцентр» Ксенія Бєляєва. «Ми б радо працевлаштували фахову слюсарку чи трактористку, проте на ринку праці ці професії здебільшого представляють чоловіки, а знайти достатню кількість жінок на ці посади – це надскладна задача», – додає вона. 

За підсумками 2022 року, 70% компаній з ритейл-сектору скорочували персонал, зазначає старша консультантка практики «People Advisory» компанії Ernst&Young в Україні Тетяна Рачинська. За перше півріччя 2023-го лише 36% компаній повідомили про зменшення чисельності працівників і стільки ж – про збільшення. 

У секторі оптової та роздрібної торгівлі простежується найбільший рівень плинності кадрів – 35%, тоді як у середньому по ринку – 14%, додає Рачинська. Водночас 33% керівників ритейлерів вказують утримання персоналу як один з ключових викликів зараз. 

Чому виник дефіцит персоналу? 

Міграція та побоювання чоловіків реєструватися офіційно

Головною причиною нестачі персоналу, від якої постраждали ритейлери – виїзд українців за кордон та відповідно зменшення кількості кваліфікованих фахівців в Україні. Через постійний стрес і втому знижується працездатність, а відповідно знижується й мотивація влаштовуватися на постійну роботу, пояснює Іван Пальчевський з Fozzy Group. 

Також, за його словами, на потік кандидатів суттєво впливають обстріли – важче знайти персонал у Харкові, Херсоні та Запоріжжі. «Якщо у якомусь місті поруч з нашим супермаркетом був «приліт», то на кілька тижнів там спадає активність кандидатів», – додає Пальчевський.

Серед основних причин плинності кадрів з ініціативи співробітника у ритейлі: звільнення з особистих обставин (65% компаній), релокація співробітників в інші регіони України та інші країни (53%), незадоволення рівнем заробітної плати (47%), підрахували у Ernst&Young в Україні. Водночас через побоювання мобілізації і пов`язаний з ним страх офіційної реєстрації ритейлерам важко залучити на роботу чоловіків. 

«Із початком великої війни багато фахівців мають страх зміни роботи через ризики, повʼязані з військовою агресією, призупиненням проєктів або навіть закриттям компаній», – каже HR бізнес-партнер «Епіцентру» Ксенія Бєляєва. Якщо компанія вчасно розраховується, соціально підтримує працівників і пропонує гібридний графік роботи – тоді вона вважається стабільною для тих, хто шукає роботу, додає Бєляєва.

Що роблять ритейлери, щоб залучити і втримати працівників

З початку великої війни у Fozzy Group створили «Штаб підтримки Перевершників». «Перевершниками» у компанії називають усіх, хто працює у «Сільпо». Таку платформу цінностей ритейлер розробив для внутрішньої комунікації – щоб кожен співробітник «Сільпо», від бухгалтера до менеджера, зрозумів загальні цінності та обіцянки компанії. 

«Штаб підтримки Перевершників» вирішує всі кризові запити, пов’язані з війною, опікується підтримкою ментального здоров’я, а також супроводжує ветеранів протягом усього шляху від мобілізації до повернення на роботу. «У питаннях повсякденного життя допомагає наш внутрішній консьєрж-сервіс», – зазначає керівник пресслужби Fozzy Group Іван Пальчевський. 

Водночас компанія почала більше заохочувати до роботи студентів і випускників, у розвиток яких вона готова вкладатися. Fozzy Group зробила систему навчання більш диджитальною та швидшою у проходженні. Мережа Thrash! активно комунікує про свої вакансії у навчальних закладах, студентських гуртожитках і групах студентів у соцмережах. 

Thrash! переглянув свою бізнес-модель – автоматизував процеси і, через дефіцит чоловіків, збільшив частку жінок серед персоналу з 7% до 20%. Так вчинила й мережа гіпермаркетів Fozzy – перекваліфікувала «чоловічі спеціальності» на унісекс.  

Для рядових працівників магазинів за 2023 рік Thrash! підвищував зарплати на 25%. Загалом по ринку ритейла оплата праці стала вищою на 17% – зросла (за медіаною) з 12 000 грн до 14 000 грн, каже PR-директор сайту з пошуку роботи Work.ua. Молодші спеціалісти з мінімальним досвідом стали отримувати зарплату на 20% більше, а управлінці – на 13%. Найбільше зарплата зросла в Ужгороді, Івано-Франківську та Одесі. 

У мережі «Фора» почали використовувати нові шляхи для залучення людей – наприклад, використовують озвучку у магазинах щодо наявних вакансій та інформують через радіо. Окремо мережа почала роботу з переселенцями (ВПО) – розміщує оголошення про роботу у групах ВПО, хостелах і організаціях, які працюють з переселенцями. 

В «Епіцентрі» станом на жовтень 2023 року працює 38 000 людей. «Наразі маємо більше 850 вакансій по всій Україні та готуємося до подальшого збільшення», – каже Ксенія Бєляєва з «Епіцентру». Компанія планує будівництво нових торгових центрів, реновацію існуючих і розвиток мережі Центрів видачі замовлень. Це дозволить додатково створити близько 1000 нових робочих місць, додає Бєляєва.

Читайте новини і аналітику про ритейл та e-commerce в Україні на нашій сторінці в Facebook, на нашому каналі в Telegram, а також підписуйтеся на щотижневу e-mail розсилку.