23 франшизи, які з‘явилися на ринку під час великої війни

03.10.2023
892

Фото: forbes.ua

Ринок франчайзингу поступово повертається до довоєнних показників. Хто з’явився на українському ринку під час повномасштабної війни і що їх об’єднує? Це питання дослідив Forbes


Тренди ринку

З початком повномасштабного вторгнення власники франшизи шукали можливості релокації в інші регіони України та виходу на закордонні ринки. «Приємно говорити про приріст клієнтів у 2023 році, але це не може бути релевантним порівнянням з 2022-м, – каже співзасновник консалтингової компанії «Франч» Роман Кирилович. – Після початку війни з РФ бізнес практично завмер».

Не повернулася до довоєнних результатів і консалтингова компанія Franchise Group, каже засновниця та СЕО Мирослава Козачук. Її компанія допомагає бізнесу створювати франшизи та шукати інвесторів для розвитку. За словами Козарчук, у 2022 році Franchise Group отримали 17 контрактів на створення франшиз, у довоєнний рік ця цифра сягала 33. Цього року ситуація краща. Вже за вісім місяців 2023-го кількість контрактів в компанії зросла до 20. 

Серед головних трендів Роман Кирилович називає трансформацію українського франчайзингу до європейського. Як приклад він називає кейси «Львівської майстерні шоколаду», Lviv Croissantsабо «Експрес-стрижки», які перед виходом на закордонний ринок змінювали назви, щоб бути ближчими до нового ринку.

Один з вдалих прикладів – перейменування української «Галі балуваної» на європейський MultiCook. «Пояснювати закордонному споживачу, що означає ця зрозуміла кожному українцю ідіома, набагато складніше, ніж перейменувати компанію», – каже Кирилович.

Попри українську впізнаваність, вітчизняним брендам й наразі потрібно адаптуватися до закордонного ринку. За словами Кириловича, для розвитку навіть окремої торгової точки у новій країні чи місті потрібно розробити позиціонування, підготувати локацію, персонал та ціноутворення. «Українським брендам за кордоном до позиції love mark поки ще далеко, – розповідає він. – Проте зайняти нішу бренда, що впізнають, стало можливо». 

Такі можливості з’явились у вітчизняних брендів через російське вторгнення в Україну. «По-перше, саме завдяки війні за кордоном, в кінці кінців, зрозуміли, що Україна – це суверенна держава, а не якийсь придаток до РФ, – пояснює Кирилович. – По-друге, українські бренди стали підтримувати за кордоном й релоковані українці». Українці, що вимушено переїхали за кордон, ще «з минулого життя» знають, що таке «Білий Налив», «П’яна Вишня», «Нова Пошта», Lviv Croissants або Rozetka.

Проте розраховувати саме на українських емігрантів не варто, застерігає Кирилович. Як продемонстрував кейс мережі рибних ресторанів «Чорноморка», це може стати хибною ідеєю.

Перший закордонний заклад «Чорноморки» з’явився за два місяці після російського вторгнення в центрі курортного міста Констанца в Румунії. «Ми відкрили точнісінько такий самий проєкт, як в Україні, – казала засновниця мережі «Чорноморка» Ольга Копилова репортеру Forbes у березні 2023 року, – а люди в Румунії інші». Румунська «Чорноморка» пропрацювала трохи більше ніж пів року. 

Після відкриття ресторан ледь справлявся з потоком людей: це були українці, які втекли до Констанци від війни. Коли вони повернулися додому, виявилося, що місцеві віддають перевагу іншим рецептам приготування риби, ніж ті, які були в українському закладі. І взагалі, навіть слова такого, як «Чорноморка», в Румунії немає. «З’явилося розуміння, що ти маєш кожен свій проєкт адаптувати під країну, – каже Копилова. – Не треба гнути свою лінію, мовляв, така у мене бізнес‑концепція». 

За словами голови директорату асоціації франчайзингу України Андрія Кривоноса, усі компанії, що стартували з франшизою під час повномасштабної війни, до цього вже мали досвід у веденні бізнесу. Схожий тренд прослідковувався ще під час пандемії у сфері доставки. Усі франшизи сервісів доставки, які розвинулися за час пандемії, мали успіх й до пандемії, каже Кривонос. 

Основною рисою, яка обʼєднує нові франшизи, Кривонос називає простоту продажів, продукту та просування. Це ще один тренд, що почав формуватися під час пандемії. «Цей тренд став у нагоді й під час війни, коли діяльність треба прискорити в години», – розповідає він. 

Стартувати вдалось вендинговим, кавовим компаніям та проєктам на основі «простої» їжі, каже Кривонос. В той час Кирилович називає таку динаміку черговою реінкарнацією вендингового бізнесу і не радить робити ставки тільки на вендинг або автоматизовану торгівлю. «У середині нульових були апарати «Копіркін», які сканували документи, і «Бахілкін», які продавали бахіли на вході в медустанови. Сьогодні про них ніхто й не згадає», – додає він. 

За словами Кривоноса, бізнесове суспільство очікувало більш масового старту ветеранських франшиз. Не вистачає підтримуючих факторів у вигляді фінансування, додаткового навчання та інфраструктурної підтримки. 

«Діловий сезон осені 2023 – весни 2024 років буде підтримувати тренди, які вже склалися. Ми всі очікуємо та докладаємо зусиль для перемоги, і бізнес в такій ситуації не буде поспішати, щоб не наробити помилок», – підсумовує Кривонос.

Підбірка нових франшиз 

Вендинг

«Мама, ну купи» – мережа вендингових автоматів з продажу іграшок, заснована у 2019 році Віктором Онишком. За даними компанії, в мережі «Мама, ну купи» відкрито 87 точок. Серед партнерів: ТРЦ Respublika Park, Блокбастер, Lavina Mall та інші торгові центри. Компанія також співпрацює з мережами супермаркетів та дитячими розважальними центрами.

З 2023 року почали працювати по франшизі і відкрили локації в Польші, Австрії, Румунії та Італії. На сьогодні в портфелі компанії 160 партнерів. В вересні 2023 року компанія трансформувала бізнес з продуктами харчування та відкрила нове направлення «Мама Приготувала» – заморожені продукти харчування. В планах у компанії відкриття інших брендів та розвиток вендингового бізнесу в Україні та за її межами. 

  • Сума стартових інвестицій: від $10 000.
  • Паушального внеску немає, єдина оплата за франшизу.
  • Роялті: 5% від обороту торгової точки або 15% від чистого прибутку, клієнт має можливість самостійно вибрати умови співпраці.
  • Строк окупності: від 9 до 15 місяців

Boodfood – мережа розумних холодильників (мікромаркетів), заснована у 2020 році. Наразі має 16 власних та три франчайзингові магазини. Франчайзингову діяльність розпочали у 2023-му. Мікромаркети доступні у трьох форматах: simpledoublesmart cafe.

  • Сума інвестицій: від $3 200 
  • Роялті на паушального внеску немає
  • Вихід на самоокупність: з 1-2 місяця
  • Окупність інвестицій: від 11 місяців

cafe+ – франшиза кавʼярень самообслуговування. Компанія була заснована у 2015 році, франчайзингову діяльність розпочала у 2022-му. Розміщують заклади в містах з населенням від 50 000. Станом на 2023 рік в мережі вісім власних та шість франчайзингових закладів.

  • Паушальний внесок: € 6 190 
  • Необхідний початковий капітал: € 6 500
  • Роялті відсутні

MOBIDRUK – копіцентри самообслуговування для миттєвого друку та сканування документів, компанія заснована у 2023 році. Франчайзингову діяльність розпочали цього ж року. Наразі мають десять власних та дев’ять франчайзингових точок.

  • Необхідний початковий капітал: $2900
  • Роялті та паушальний внесок відсутні
  • Строк окупності до 1 року
  • Дохід від одного апарату понад 11 000 грн на місяць

Громадське харчування

Fast Kebab – мережа кебабних, де готують шаурму на вугіллі. Компанію заснували Олег Кучерявенко, Андрій Волков та Станіслав Белобровко у січні 2023 року. Зараз мережа має три власних заклади, ще два працює по франшизі, чотири готуються до запуску. В портфоліо засновників вже є успішний проєкт Fastkava, каже Кучерявенко. 

  • Сума інвестицій від $25 000 
  • Паушальний внесок: $6000
  • Роялті немає, працюють за системою маркетингового збору 2,5% від обороту
  • Строк окупності 10-15 місяців

PIZZAHUB – піцерія, заснована у 2020 році, пропонує клієнтам піцу із настільною грою на коробці. Співзасновники – Владислав Царегородцев, Антон Горбач та Лев Приживаров. Франчайзингову діяльність розпочали у 2023 році. Зараз піцерія представлена одним власним закладом. Цільові регіони для відкриття франшизи – Київ та Київська область.

  • Сума інвестицій від $30 000
  • Паушальний внесок: $7000
  • Роялті 3% з 3-го місяця роботи закладу
  • Строк окупності від 12 місяців

Punto – заклади харчування, основними стравами яких є піца та паста. Компанія заснована у 2021 році, франчайзингову діяльність розпочали у 2023-му. В мережі компанії один власний та один франчайзинговий заклади. 

  • Інвестиції: ресторан – від $39 000, фудкорт – від $30 900, доставка – від $30 900
  • Паушальний внесок відсутній
  • Роялті: 2%
  • Строк окупності: від 6 місяців.

Banda Pizza – мережа піцерій, що робить піцу на дровах. Заснована у 2018 році Вадимом Чорногало, Олександром Чорногалом та Артемом Тисленко. Свою франчайзингову діяльність розпочали у 2022 році. За словами Вадима Чорногало, на сьогодні мережа має сім власних закладів та дві франшизи, відкриття третьої планується на кінець вересня. Мережа працює здебільшого без алкоголю в меню. Для відкриття франшизи Banda Pizza чисельність населення в місті повинна бути не менше 10 000 людей, а формат закладу не має перевищувати 100 кв.м.

  • Сума стартових інвестицій для закладу від 30 кв.м – $23 000-25 000, для закладу 50-80 кв.м – $35 000
  • Паушальний внесок: $5000
  • Роялті 5% на місяць від обороту, можуть змінюватися індивідуально під кожного
  • Маркетинговий збір складає 2%
  • Строк окупності 12-16 місяців

Yami – заклади фастфуду to go. Компанія заснована у 2019-2020 роках, франчайзингову діяльність розпочала цього року. Наразі представлена чотирма власними закладами та одним франчайзинговим.

  • Інвестиції: $6000 — $9000 (1 заклад до 20 кв.м), $40 000 — $50 000 (4-5 закладів)
  • Паушальний внесок $3000 
  • Роялті 3%
  • Строк окупності 10-12 місяців

Sushi Family – франшиза закладів харчування, які пропонують своїм відвідувачам піцу та суші. Компанія була заснована Дмитром Горошком та Валентиною Горошко 2017 року. Наразі компанія має 26 власних закладів, представлена в двох областях і п’яти містах. За словами Дмитра Горошка, франчайзингову діяльність розпочали у 2023 році, наразі йдуть перемовини з чотирма потенційними партнерами.

  • Сума стартових інвестицій: $35 000
  • Паушальний внесок: $5 000
  • Роялті: у перший рік — 3,5%, з другого року — 5%
  • Строк окупності: від 12 місяців

БО ХЛІБ – пекарня-кавʼярня, заснована 2020 року. Франчайзингову діяльність компанія розпочала у 2023 році, наразі має чотири власних заклади і три франчайзингових. Цільовими є міста України з населенням від 15 000. 

  • Інвестиції: від $30 000 (25-40 кв.м), від $50 000 (40-80 кв.м)
  • Паушальний внесок $5000 
  • Роялті 2 %
  • Строк окупності від 20 місяців

Булочна «Шалена плюшка» – формат закладу який поєднує у собі пекарню, кондитерську та кавʼярню. Компанія заснована 2012 року, франчайзингову діяльність розпочала у 2023 році, зараз має одне власне підприємство.

  • Мінімальні інвестиції: від $25 000  
  • Паушальний внесок: 120 000 грн
  • Роялті на час військового стану відсутнє

Студія кулінарних вражень UCOOK – студія, в якій відвідувачі вчаться готувати та розважаються, заснована у 2018 році Уляною Сороківською та Оксаною Тимків. Свою франчайзингову діяльність розпочала цього року. За словами Тимків, у вересні цього року була відкрита перша франчайзингова Студія у Хмельницькому.

  • Інвестиції становлять від 500 000 грн
  • Паушальний внесок: $7900
  • Роялті: 5% від загального доходу
  • Окупність проєкту: до 1,6 року

Ігрові заклади 

CYBERION – мережа кіберклубів, заснована у 2017 році. Засновники – Раміз Гатамов та Артем Натанзон. Франчайзингову діяльність розпочали у 2022 році, наразі мережа представлена пʼятьма власними та пʼятьма франчайзинговими закладами. 

  • Сума інвестицій: від $70 000
  • Паушальний внесок: $13 500
  • Роялті: 5%
  • Прибуток: від $5000
  • Строк окупності: від 14 місяців

Ритейл

HelloHelen — український бренд нішевої парфумерії, занований 2019 року Оленою Нечипорук. Франчайзингову діяльність компанія розпочала у 2023 році, наразі має одне власне підприємство та шість франчайзингових. Пропонує два формати торгових точок – магазин нішевої парфумерії та торговельний острівець.

  • Сума інвестицій $18 000 
  • Паушальний внесок та роялті відсутні
  • Строк окупності від 10 місяців

Kramline – франшиза рибних магазинів створена компанією KRAMAR LTD. Франчайзингову діяльність розпочали у 2023 році. Наразі нараховує 19 власних роздрібних магазинів та два франчайзингових. Площа приміщення має бути від 40 до 60 кв.м.

  • Інвестиції: 400 000 грн
  • Роялті: 12 000 грн
  • Виручка: 950 000 грн
  • Строк окупності 12-18 місяців

Lekvar. Територія мармеладу – мережа магазинів солодощів, заснована у 2020 році. Франчайзингову діяльність компанія розпочала у 2023 році, має 16 власних та чотири франчайзингових магазини. Цільовими регіонами є всі міста від 70 000 населення.

  • Сума інвестицій: від $23 000
  • Паушальний внесок: $7000
  • Роялті: 5%
  • Самоокупність: з першого місяця
  • Строк окупності: від 5 місяців

Власна ферма – мережа м’ясних магазинів «біля дому». Компанія заснована 2017 року, свою франчайзингову діяльність розпочала у 2023 році. Наразі має 25 власних та три франчайзингових магазини.

  • Інвестиції: формат стандарт – $35 000-$45 000, формат міні – $19 000-$29 000
  • Паушальний внесок: пасивна — $0, активна — $5000 
  • Роялті: пасивний тип — 0%, активний тип — 1%
  • Строк окупності: формат міні – до 30 місяців, формат стандарт – до 36 місяців

О Маркет – мережа роздрібних магазинів з фірмовою продукцією «Оболонь», почала свій розвиток в 2016 році. Продаж франшизи запустили у 2022 році. Наразі в мережі 26 власних та пять франчайзингових магазини.

  • Необхідний початковий капітал: $35 000 
  • Паушальний внесок: $3000
  • Роялті відсутнє
  • Строк окупності інвестицій: до 14 місяців

Секонд хенд «Євростиль» – мережа секонд-хендів заснована у 2017 році, свою франчайзингову діяльність розпочала 2022 року. Наразі в мережі 14 власних та 1 франчайзинговий магазин.

  • Необхідний початковий капітал €10 000
  • Паушальний внесок €5000 

Освіта

Садочок повного дня та початкова школа «Мудрик» – освітні заклади засновані Оксаною Тимків у 2023 році. Цього року розпочали франчайзингову діяльність. У вересні 2023-го запрацював перший садочок та молодша школа у Стрию. В планах на лютий 2024-го у Тимків відкриття садочку у Тернополі та Дубно. У вересні 2025 року у цих же містах мають запрацювати і молодші школи.

  • Інвестиції на відкриття садочка повного дня становлять від 2 млн грн.
  • Паушальний внесок: $10 000.
  • Роялті: 5% від загального доходу.
  • Окупність проєкту: до 2 років.
  • Інвестиції на відкриття молодшої школи становлять від 3 млн грн.
  • Паушальний внесок: $15 000
  • Роялті: 5% від загального доходу.
  • Строк окупності: до 2 років

STAR TIME EDUCATION CENTER — франшиза центрів розвитку для дітей. Компанія STAR TIME була заснована у 2009 році Олегом Хорошим та Оленою Орловою. Наприкінці 2022 року STAR TIME GROUP відкрила продаж своїх франшиз, каже СЕО та керуючий партнер Олена Нікуліна. Наразі в портфелі компанії десять партнерів, відкрито три франчайзингові точки центрів розвитку STAR TIME та один дитячий садок HAPPY TIME в Тернополі. На етапі відкриття ще шість франчайзингових точок STAR TIME.

  • Сума стартових інвестицій: $35 000
  • Паушальний внесок: місто з населенням менше мільйона людей – €5000; місто з населенням більше мільйона людей – €7000; інша країна – €10 000
  • Роялті: 7%
  • Строк окупності: 12-17 місяців

Б’юті

SCULPTOR – майстерня масажу і догляду за обличчям, заснована у 2020 році Анною Гусєвою. Франчайзингову діяльність компанія розпочала у 2022 році. За її словами, зараз мережа має два власних заклади в Києві, три франчайзингових заклади на стадії будівництва.

  • Інвестиції: $55 000
  • Паушальний внесок: $30 000
  • Роялті: 3%
  • Маркетингові відрахування: $1000
  • Строк окупності: 10 місяців

Читайте новини і аналітику про ритейл та e-commerce в Україні на нашій сторінці в Facebook, на нашому каналі в Telegram, а також підписуйтеся на щотижневу e-mail розсилку.