Співвласник мереж EVA та Varus Руслан Шостак: У найближчі роки кількість магазинів EVA має збільшитися до 2000, а Varus – до 1000

15.09.2023
831

Фото: forbes.ua

У найближчі роки кількість магазинів дрогері-ритейлера EVA має збільшитися до 2000, а Varus – до 1000, розповідає співвласник ритейл-групи Varus і EVA Руслан Шостак у новому випуску «Business Breakfast з Володимиром Федоріним» від Forbes


Руслан Шостак, разом зі своїм партнером Валерієм Кіптиком у 2003 році заснував у Дніпрі продуктову мережу Varus. Назва мережі складається з перших складів їхніх імен. Паралельно з цим Шостак і Кіптик розвивають мережу дрогері EVA. 

Товарообіг обидвох мереж у 2022 році сягнув $1,3 млрд у порівнянні з довоєнним показником близько $2 млрд. За півтора року великої війни Varus втратив 15% мереж (відкрив щонайменше вісім магазинів), а EVA – майже 10% (відкрилося 37 нових магазинів). 

Шостак із Кіптиком мають інтереси не лише у ритейлі. 2023 року вони інвестували 400 млн грн у завод «Вінницяпобутхім», який раніше належав росіянам. Його перейменували у «Крайтекс», і він продовжив випускати пральні порошки, рідкі засоби для прання, засоби для миття та чищення, косметичні засоби вже під «українськими назвами» – відомий порошок «Ушастый нянь» став «Вухастиком». 

На який виторг очікує ритейл-група EVA і Varus у 2023 році, які нові напрями відкриють ці мережі та який головний принцип під час війни має зрозуміти український підприємець. Основні тези Руслана Шостака:

  • За перше півріччя 2023 року зростання торгівлі і виторгу у мережах EVA і Varus становило до 30% у порівнянні з попереднім роком. Зростання сукупного виторгу ритейлової частини у грошах очікується до 65 млрд грн, а неритейлової – до 15 млрд грн. А загальний виторг має сягнути $2 млрд. 
  • Наразі EVA і Varus працює понад 30 000 людей. 
  • В середньому по Україні працівники отримують по $500 на місяць.
  • У нас велика частина власних торгових марок (ВТМ), які пропонують дешевий, але якісний продукт. Тому ми пережили це, як завжди, непогано, а також задовольнили попит, що різко зріс на ці товари. Кожен третій товар – це наші ВТМ, які ми продаємо у своїх мережах. 
  • Із найбільшими ритейлерами – АТБ, «Сільпо» – ми всі спілкуємося і маємо конкурентні ринкові відносини. 
  • Після повномасштабного вторгнення співпраця посилилася – з деякими ритейлерами ми навіть обмінювалися товарами для того, щоб забезпечити компанію. Раніше такого ніколи не було. 
  • Коли ми з Валерієм Кіптиком відкрили Varus у 2003 році, то невдовзі навпроти нас відкрилося METRO. Мені здавалося, ми не виживемо. У перший рік такої конкуренції ми втратили 30% у продажах, але за рік ситуація вирівнялась. Це – конкуренція. Жодна іноземна ритейл-компанія в Україні не витримала внутрішньої конкуренції. 
  • Компанія Watsons, яка має 10 000 магазинів по світу, але в Україні програла конкуренцію. Це доказ того, що не потрібно нікого боятися. 
  • Ми маємо великий план побудови 1 млн кв. м. Це чотири хаби в Україні – Львів, Одеса, Дніпро та Київ. Завершити їхнє будівництво маємо у 2028 році. Нині будуються приблизно 200 000 кв. м логістичних майданчиків. Паралельно ведуться перемовини із західними інвесторами, які хочуть заходити до нас як партнери. Зараз почали будувати в Одесі перші 40 000 кв. м логістичного центру. Плануємо закінчити його будівництво приблизно у середині 2024 року. 
  • Ці логістичні центри ми будуємо більше для онлайн-ритейлу. Наразі EVA четверта найпопулярніша онлайн-мережа і ми продовжуємо нарощувати кількість SKU. Плануємо довести їх до 600 000–700 000 найменувань. Звісно, майбутні логістичні склади обслуговуватимуть і офлайн-магазин. У найближчі пʼять-шість років EVA має «зрости» до 2000 магазинів, а Varus – до 1000. 
  • Ми запустили курʼєрську доставку у Varus і EVA для того, щоби знизити собівартість для нашого клієнта і для компанії.
  • EVA і Varus – це абсолютно окремі бізнеси, які ми розділили у 2008 році. 
  • Ми займаємося виробництвом (завод «Крайтекс» у Вінниці) і з початку великої війни почали розбудовувати фонд, який є соціальним проєктом. Додатково ми побудували єдину платформу з імпорту та ремонтування автівок для військових. У ці два проєкти інвестували 600 млн грн. 
  • Наші компанії завжди готові до продажу. Більше 15 років нас аудує «перша четвірка». Ми маємо прозору структуру бенефіціарів, управління, аудіювання. 
  • Ми довели за останні 20 років, що у нас гарна бізнес-модель, бо пережили кризи 2004, 2008, 2014, 2022 років. 
  • Ми маємо дуже багато пропозицій щодо продажу групи. Наприклад, у 2021 році нам запропонували продати ритейлову частку нашого бізнесу за $1,5 млрд. Ми відмовилися від цього, бо бачимо горизонти зростання не тільки в Україні, а й за кордоном. 
  • До 2016 року ми вивчили ринки Південної, Східної Європи та Індії і планували, що EVA вийде туди. Однак із початком повномасштабного вторгнення ми прийняли рішення, що не будемо інвестувати в інші країни, бо саме наша країна потребує нас як менеджерів. 
  • У 2024 році EVA точно планує обігнати Makeup. Далі – ритейлер має стати онлайн-майданчиком №1 або №2. Ми будуємо преміальний формат для EVA і впевнені, що можемо у 2023 році, максимум – на початку наступного року його відкрити. Він буде в офлайн- і онлайн-форматах. 
  • Я вважаю, що наступного року ми зростатимемо більш ніж на 20%. Наша компанія зростає за останні 15 років у середньому на 30% на рік. Це стабільне зростання для нашого бізнесу. 
  • Загалом зараз дуже важко сказати, що ми очікуємо від 2024 року. По-перше, ми вийдемо на кордони 23 лютого 2022 року. Це дасть ринку гарні умови, стабільність та зростання. Другий сценарій – вийдемо на кордони Криму і 1991 року. Це дасть зростання ринку на 30%.

Читайте новини і аналітику про ритейл та e-commerce в Україні на нашій сторінці в Facebook, на нашому каналі в Telegram, а також підписуйтеся на щотижневу e-mail розсилку.