Як влаштований перший dark store VARUS

29.08.2023
2736

Фото: прес-служба VARUS

Розвиток e-сommerce, цифровізація платежів та сама структура рітейлу стрімко змінюється і ринок відповідає на цей попит різних типів "dark"-бізнесом. Під "dark" в цьому випадку мається на увазі відсутність фізичного місця для відвідування клієнтом, контакт із ним через інтернет і використання доставки.

Легкість здійснення покупок і проведення оплат через інтернет створює високі вимоги для операторів на ринку роздрібної торгівлі.  Були вже невдачі: Cooker, Goodex, Delfast.

E-commerce розбещує клієнта, він починає очікувати і велику кількість номеклатури, і високу якість продукції, і швидкість, і прогнозованість доставки. Намагаючисть задовольнити всі ці вимоги сучасного клієнта на ринок виходить VARUS DarkStore.

Амбіційний проект автоматизації складського обліку по задумці VARUS має відповісти на всі ці складні виклики. Для того, щоб дізнатись подробиці, наш журналіст Олексій Хворостенко відвідав першій VARUS DarkStore в Києві і поспілкувався з Денисом Кириченко, керівником операційного управління VARUS.


 

— Ми зараз знаходимось на складі VARUS DarkStore. Нас оточує лабораторна стерильність і взірцевий порядок. Денисе, чому  VARUS вирішив відкрити даркстор?

— Раніше замовлення через сайт отримував  найближчий до клієнта супермаркет, збирав замовлення і відправляв клієнту додому. Попрацювавши так кілька років, ми зрозуміли, що є проблеми, з якими ми дуже часто стикаємось і треба їх вирішити. 

— Які це були проблеми?

— Це були проблеми неоцифрованості і незнаходження залишків. Тобто ми не знали, товар вже встигли випустити на полицю, щоб наш пікер забрав його звідти, чи його встигли списати. Ми не знали терміни придатності цього товару. Тому було дуже багато ручної роботи і багато кейсів, коли ми телефонували клієнту і казали: "Вибачте, товар не в наявності, його треба замінити", і пропонували альтернативу. Це і є основна причина, чому ми пішли в DarkStorе.

По-перше, тут ми збираємо швидше. Тому що, якщо на магазинах один збиральник – це одне замовлення, то на DarkStorе ми зараз збираємо одночасно чотири замовлення, використовуючи візок на шість кошиків.  Візок забезпечує необхідну ефективність для того, щоб збирати декілька замовленнь.  Візок з 4-ма кошиками компактний, з ним можна дуже вільно рухатися по складу і паралельно збирати чотири замовленя. Коли ми масштабуємо ці візки, тобто повністю зрозуміємо, що це наша ідеальна модель, не треба вносити ніякі правки, тут будуть працювати шість візків одночасно, і вони будуть закріплені на певному складі. За рахунок цього будуть збиратися замовлення згідно груп товарів. Тобто один візок за свіжими продуктами, інший  - за бакалією;  за алкогольною групою.

Таким чином ми зменшуємо час роботи пікера. Тобто йому не потрібно бігати по всьому складу, що займає тисячу квадратних метрів. В нього набагато менший маршрут.  За рахунок цього, можемо збільшити наш асортимент. Ми фактично реалізували доступнсть у DarkStor-і всіх груп товарів.

Доставка зараз дуже поширена, тому ми підійшли до цього максимально серйозно, щоб гарантувати клієнту все те, що він замовляє, коли він користується магазинною доставкою. 

 

Коли наш пікер рухається по маршруту, в нього загорається LED-стрічка. Весь процес пошуку необхідної позиції реалізований через LED-стрічки. LED-стрічка підсвічується і показує нашому пікеру куди покласти товар, звідки взяти товар. 

— А можна швиденько пройтися по цьому процесу? Як пікер отримує замовлення? Досить коротке вікно доставки і у нього, наприклад, є свіжі овочі, фрукти, щось там з бакалії, свіже м'ясо, крупи, ще щось, ще щось. І це велике, наприклад, замовлення. Якщо я замовляю доставку, мені б хотілося, все одразу купити і щоб привезли особливо ті речі, які мені не подобається носити. І от я замовив багато всього важкого, і ще там багато води. І це виходить декілька зон. Декілька пікерів будуть займатися цим замовленням?

— Ми доставляємо в 20-хвилинні слоти. Ви, заходячи на сайт,  бачите доступні 20-хвилині слоти, на які можете затвердити замовлення. А після того, як створене замовлення, воно приходить на Darkstore. У Darkstore є певний проміжок часу, щоб це замовлення зібрати. Тобто, воно випадає на візок, і на ньому є монітор, який інформує про те, що у нас є деякі невиконані задачі. На моніторі написано, які є завдання на сьогоднішній день. Можуть бути 4 види операції. Це прийом товару, його розміщення після прийому на полиці, замовлення та інвентаризація. Чотири операційні задачі. Наразі ми бачимо, що замовлень у нас на візку, для того, щоб їх зібрати, немає. Всі були вже зібрані.

— Це зібрані і відправлені? Тобто ноль?

— Так. Це зібрані і ті, які за сьогодні очікують видачі.

— А 15 очікують видачі? 

— Так. 

— 15 зібраних замовлень вже чекають на логістів? 

— Кур'єрів, так. Замовлення приходить на Darkstore, воно випадає на наш візок, і далі візок будує маршрут для того, щоб максимально ефективно зібрати замовлення, покриваючи наразі всю площу Darkstore-у.

— Прямо сам візок? Тобто система пробудови маршруту?

 Так. Це фактично система пробудови маршруту. У нас  система знає де зберігаються товари і вона керує Darkstore-ом і будує маршрут за урахуванням того, що є категорії, які повинні зберігатися окремо. Окремо буде упакований сухий товар, як, наприклад, шоколад, і  вода.. Окремо буде запаковане те, що треба зберігати в холодильнику, бо воно буде чекати, поки прийде кур'єр до холодильнику. 

— Я так розумію є різні рівні цієї системи. Тобто є склад, є возик, що ще? 

— Так, є стелажі, які розфарбовані по зонах, а на кожному стелажі є полиція, які розділені на комірки. 

— Тобто найменший слот на складі – це комірка, і в ній якась група товарів знаходиться? 

— В ній знаходиться один товар. Якщо, наприклад, ми кажемо про цей ряд, то це ряд під літерою А, а в ньому є кілька стелажів. Кожен стелаж – це окреме місце, а на кожному стелажі є окрема полиця з LED-стрічкою, яка теж є окремим місцем. І всередині кожної полиці є N-комірок, згідно кількості SKU [номенклатурні позиції на складі], які зберігаються на цій полиці, і система знає, скільки LED-стрічок потрібно засвітити для того, щоб пікер побачив місце, де зберігається необхідний товар.

 У цього рішення є декілька плюсів. Перший плюс — це дійсно пришвидшення, 

— А LED-стрічка одного кольору? 

— Зараз може бути 10 кольорів. Тобто 10 пікерів можуть одночасно працювати.

— Для збірника, я думаю, менше думаєш - краще збираєш, менше помиляєшся. 

— Так, швидше рухаєшся. На етапі збору замовлень ми майже повністю пішли від сканування товарів. Тобто, за рахунок того, що ми перевіряємо на етапі викладки, і при тому, що в нас все підсвічується, то ми не скануємо кожен товар при збірці. Це також нас досить суттєво пришвидшує.

— Я зрозумів. А помилка людська при збірці? Ну, світится ця ледка, але ж вона мені не заважає помилитися. Яким чином будете перевіряти помилки? 

— Ми вирішили, що на старті ми дивимось, наскільки ці помилки часто повторюються. Скажу чесно, зараз не повторюються, нема таких помилок. Але для цього ми пропрацювали окремну процедуру, яку можна увімкнути. Це буде ваговий контроль. Система знає вагу кожного товару, який потрібно зібрати. Тобто, знає повну вагу зібраного кошіка, і ми можемо перевіряти, чи правильно зібраний кошик.

— Окей. Після того, як у нас пікер повністю пройшов маршрут і зібрав все, що потрібно, він підходить на видачу. І тут у нас йде процес зафасовки цього товару і розкладання його по місцям зберігання до того моменту, поки приїде кур'єр і забере його. Ми використовуємо екопакети для того, щоб зберігати окремі групи товарів. Як я сказав, це заморозка, холод, хімія.

 Після того, як товар був зафасований, на кожен пакет виїжджає стікер, на якому написано номер замовлення клієнта та адреса. І далі воно розкладається по місцям зберігання, на стеллажі. У кожному місці зберігання також є свій код. Він сканується, коли пікер кладе готове замовлення на полицю. На стелажі у нас зберігається сухий товар та хімія. В холодильники ми викладаємо все те, що потребує холодного режиму зберігання, і також є морозилка, в якій, наприклад, можуть зберігатися ваші пельмені або млинці.

— А кур'єр потім забирає отак в пакетах?

— Кур'єр у нас заходить в зону видачі, він не переміщується по DarkStore-у. Він просто називає свій номер телефона, який у нас передається по нашій системі. І за його номером телефона ми бачимо всі замовлення, які ми повинні йому видати. Тому наш персонал забирає всі ці замовлення, передає кур'єру.

— Є той, хто передає кур'єру всі замовлення одразу? 

— Так. Це може бути декілька людей, залежно від того, який об'єм замовлення. Збираємо і видаємо замовлення ми фактично 4 рази на день. У нас є 4 слоти видачі для кур'єрів: 9 ранку, 12 дня, 3 години дня, і 6 годин вечора. Кур'єр поїхав, в нього є якийсь певний об'єм замовлень, і він по 20-ти хвилинним слотам їх розвозить. 

— У будь-якого супермаркету, будь-якого торгового центру є пікові навантаження. Вони бувають хвилями ранок-вечір, на день, на тиждень, можливо, вихідні, там більше замовлень.  Яка пропускна здатність? У вас розрахована якась максимальна кількість замовлень, котрі ви готові обробляти? 

— У нас є максимальні можливості в залежності від ресурсів збірки та кур'єрів, які ми будемо розширювати. Наразі до кінця року ми хочемо вийти на показник не менше ніж 144 замовлення на день, і ми це спокійно будемо робити.

Якщо ми говоримо про подальше масштабування, звичайно, що у кожного маркету буде ресурс. У нас є місця для зберігання продукції до того, як його видадуть, ці місця вони звичайно лімітовані. Якщо ми почнемо збирати 24 години на добу, то в якийсь момент не можемо збирати більше, ніж N-замовленнь. Все, звичайно, залежить від нашого моделювання слотів. Ми можемо змінити концепцію не зі сторони DarkStore-у, а зі сторони, наприклад, візуалізації на сайті для того, щоб розвантажити DarkStore. Але ми розуміємо, що в певний момент нам одного DarkStore-у на правому березі Києва буде мало. Ми зараз покриваємо весь правий берег. 

— Скільки в середньому від замовлення до його отримання клієнтом? 

— Залежить від того, який слот людина вибирає.

—  А найшвидше?

— По нашій моделі мінімальний час від точки згоди до точки доставки це 110 хвилин. 

— Скільки з чого часу відводиться на збірку і скільки часу відводиться на доставку? 

— Дивіться, як я проговорив, є в нас слоти видачі. 

Під кожен слот ми збираємо замовлення. Наприклад, якщо видача о 9 ранку кур'єрам, в 9 у нас кур'єри забирають всі замовлення, в 9.30 вже початок першого клієнтського слота. Тобто, в 9.30 ми вже у першого клієнта. 

— Звучить круто, а якщо у місті затори? 

— Ми розраховуємо навантаження так, щоб будувати маршрути для кур'єра. В нас є окрема система, яка будує маршрути для кур'єрів, вважаючи на кількість замовлень, адреси доставки і т.д. 

— Тобто, фактично, система замовлень не дає замовити більше, ніж ви спроможні виконати, і ви не будете братися навіть. Тобто, клієнт просто не зможе замовити, і все?

— У кожного слота на сайті є наповненість. Ви її не бачите, а бачите найближче вільний слот. 

 Насправді, у нас є можливість замовити швидку доставку. Тоді ви будете підв'язані не до DarkStore, а до найближчого маркету. Але, наразі, ця концепція у нас якраз у процесі зміни, тому що ми нещодавно побудували DarkStore.

— Які плани з розвитку? 

— Ми будемо ростити звичку наших клієнтів замовляти саме таку доставку: слоти і певний час. Більшість людей зараз робить маленькі замовлення. Але якщо ми кажемо про доставку продуктів, то це майже ніколи не є 20-30 хвилин, це завжди 60 хвилин. Тому, фактично, для людини, яка розуміє тематику cлотів, до чого ми хочемо привчити всіх клієнтів, це буде невелика різниця. При цьому ми доставляємо без ліміту по вазі, без ліміту по сумі, і наша доставка від певної сумі завжди безкоштовна. Якщо клієнт хоче замовити до того багато картоплі, хоче замовити 6-ти літрові паки води -  без проблем, ми це зможемо доставити. 

— Ну добре, уявімо собі "найкращу" ситуацію. Новий рік, всі натовпами носяться по супермаркетах, скуповують просто все, що лежить на поличках, вигрібають все. А от у вас багато всього: багато отримання, багато видачі, логістика ускладнена усюди. В цей момент робітники всі хочуть вихідні, пікери хочуть теж вихідні, кур'єри хочуть вихідні, - і все це одночасно. Найвище навантаження, - як буде в цей момент працювати DarkStore? 

— Обмежувати клієнта, це, напевно, найостанніше, що треба робити. Тому, напевно, як і будь-який рітейл-бізнес, якщо ми бачимо сезон підвищеного попиту. Перш за все, це те, до чого ми ведемо клієнта: у нас є можливість замовити на сайті на 5 днів вперед. Це перше, про що будемо комунікувати: щоб люди не замовляли в останній день. Наступний крок, звичайно, це буде підготовка до сезону, підготовка графіків для персоналу, як для логістики, так, звичайно, для персоналу пікерів, які будуть збирати всі замовлення. 

Насправді, ми розраховуємо на доставку саме великих замовлень. Ми наразі проводимо експеримент. У нас раніше безкоштовна доставка була від 900 гривень. Це цільовий чек, на який ми розраховуємо. Зараз ми знизили цю суму до 500 грн. Ми все-таки хочемо отримати нових клієнтів, які поступово будуть нарощувати свій середній чек. Фактично, якщо людина переходить на доставку в своїх закупівлях, то ми отримуємо досить гарний середній чек. Людина потребує всього. Їй потрібна і вода, і туалетний папір, і м'ясо, і овочі-фрукти. Звичайно, як ми вже проговорили, в нас є остання точка, яку ми можемо лімітувати – це замовлення на сайті, скільки ми зможемо доставити на один слот. Ми також зараз опрацьовуємо концепцію роботи з логістичними партнерами, коли ми доставляємо не власною кур'єрською службою, а ще додаємо до цього партнерську доставку. Але для того, щоб додати доставку з партнером, ми, в першу чергу, пропрацюємо, чи зможе партнер гарантувати нашим клієнтам, те, що ми гарантуємо їм на сайті, а це 20-хвилинні слоти доставки. 

— Наразі авто не брендовані. Ми з цим працюємо. Це є одна з ідей нашого нового позиціонування. 

— Виходить, що один кур'єр може взяти цей певний слот, йому навантажують його. Скільки в цьому слоті може бути замовлень?

— На одного кур'єра ми розраховуємо десь 9 замовлень.

 — Як будуть враховані затримка на дорозі? 

— Ми плануємо завжди замовлення на одну зону. У нас не буде кур'єр кататися спочатку на Виноградарь, а потім  на Нивки. У нас є логіст, який планує, пробудовує маршрут саме для клієнта. Коли клієнт замовив на сайті, ми вже знаємо на яку адресу нам треба везти. Тому ми можемо об'єднати всі наші замовлення, розділити їх між кур'єрами, щоб будувати максимально ефективну логістику. Плюс наша система пробудови маршрутів також зберігає історичну інформацію про те, в який проміжок часу, скільки треба часу, щоб дістатися з однієї точки в іншу. 

— І наостанок. Ми бачимо, що центри Лондона і Парижу перекривають для автомобілів. І ще багато інших трендів, еко-трендів, 0 emission. Чи є у VARUS в планах на майбутнє, наприклад, доставляти дронами?  Чи планує VARUS з Маском до  космосу летіти? 

— Ми за інновації. Зараз важко сказати, як саме ми будемо це реалізовувати, в які терміни, але, дивлячись на цей проект, ми будемо йти далі, ми будемо розвиватися, будемо шукати нові рішення для того, щоб завжди бути сучасними і завжди будемо вести за собою клієнта.

Автор: Олексій Хворостенко

Фото: прес-служба VARUS

Читайте новини і аналітику про ритейл та e-commerce в Україні на нашій сторінці в Facebook, на нашому каналі в Telegram, а також підписуйтеся на щотижневу e-mail розсилку.