В 2022 році оборот торговельних мереж України перевищив 1,1 трлн грн

04.08.2023
872

Фото: Сільпо

Асоціація рітейлерів України на основі даних фінансової звітності компаній сфери роздрібної торгівлі провела аналітичне дослідження: який оборот отримали торговельні мережі у буремний 2022-й – найскладніший рік в новітній історії країни.


Цілком прогнозовано виявилося, що дохід компаній відчутно скоротився: а іншого не варто було б очікувати. Окупація значних територій, мародерство, обстріли мирних міст, постійні повітряні тривоги та блекаути сильно вдарили по компаніям сфери торгівлі. Проте навіть в надскладних умовах рітейлери забезпечити споживачів всім необхідним. І навіть у щойно звільнених містах і селах при першій же нагоді відкривалися магазини, пункти видачі товарів, аптеки тощо.

Однак колишній рівень обороту рітейлу не вдалося. Якщо у 2021 році виторг мереж складав 1,44 трлн грн, то минулого цей показник дорівнював 1,16 трлн грн. І це навіть не враховуючи інфляцію, яка минулого року склала, за офіційними даними 26,6%, тобто фактичний товарообіг рітейлерів впав значно сильніше.

Продуктовий рітейл у 2022 році генерував найбільші обороти: якщо від покупок одежі та побутової техніки споживачі ще могли утриматися, то продукти харчування вони купували стабільно. 150 млрд грн прийшлося на корпорацію АТБ. Другий рітейлер України за товарооборотом – мережа Сільпо з показником 70 млрд грн доходу, далі розташувалися Фора і Metro Cash&Carry.

Перший непродуктовий оператор – маркетплейс Rozetka – закінчив 2022-й на п’ятій сходинці, але за обсягом виручки він поступається лідеру майже на порядок.

Другий за оборотом сектор у роздрібній торгівлі – автозаправні комплекси. Якщо продуктовий рітейл загалом отримав 652 млрд грн доходу, то АЗС втричі менше – 214 млрд грн. Втім представники цього сегменту заробили в два рази більше, ніж аптечні мережі, які наторгували на 103 млрд грн.

В інших торговельних мереж ситуація складна. Під час повномасштабної війни споживачі економили на всьому, тому виручка компаній помітно зменшилася. Так, непродуктові оператори наторгували на 68 млрд грн, магазини техніки та електроніки – на 59,7 млрд грн, мережі одягу та взуття – на 16 млрд грн, ювелірні крамниці – на 995 млн грн.

Це пов’язано, окрім падіння платоспроможного попиту, й з масовою міграцією українців за кордон: багато покупців залишили країну, відтак і кількість відвідувачів в магазинах значно зменшилася.

Читайте новини і аналітику про ритейл та e-commerce в Україні на нашій сторінці в Facebook, на нашому каналі в Telegram, а також підписуйтеся на щотижневу e-mail розсилку.