Як Ірина Погодіна побудувала міжнародну мережу із 160 перукарень Haircut Express

13.04.2023
2619

Ірина Погодіна ( в центрі) Фото: Telegraf

 

Ірина Погодіна — підприємниця з 28-річним досвідом, яка розвиває мережу перукарень Haircut Express. 3 2014 року компанія працює в Польщі, а експансія відбувається в тому числі за рахунок продажу франшизи.  У Польщі працює 25 салонів, а всього у франчайзинговий мережі їх 160. Видання Telegraf опублікувало інтерв'ю з Іриною Погодіною, наводимо витримки з нього


Ірина Погодіна родом з Луганську, в 2014 році вона переїхала до Києва, де вони з чоловіком відкрили першу перукарню "швидкої стрижки". Саме у 2014 році вона зрозуміла, що потрібно масштабуватись за межі пострадянського простору, куди росія точно не дотягнеться. 

Про відкриття бізнесу в Польщі

 У 2014 році вийшли на ринок Польщі, у 2015 — Чехії, в пандемію почали працювати в Іспанії. У 2022 році відкрилися в Німеччині, в планах — Італія, Франція, Словенія.

Ми думали, що будемо безцінними через нашу українську клієнтоорієнтованість та сервіс. І не зробили навіть легкого маркетингового дослідження. Це була помилка. Довелося розумітися на відмінностях ведення бізнесу — від оподаткування до ставлення до підприємництва взагалі. 

Спочатку ми просто перенесли модель, яка працювала в Україні. І спозиціонували себе так само: зайди, швидко пострижися і біжи далі у своїх справах. Але ми відкриваємо салон у центрі Варшави, і в мене шок: люди не вишикувалися одразу в чергу, як це було в Україні з нашим найпершим салоном. Перший місяць ми відпрацювали, здається, навіть у мінус. Потроху до нас заходили люди, бо ми, все-таки, в центрі міста. Але я була готова сказати: навіщо такий бізнес? В Україні я з першого місяця починала заробляти.

Але ж фірму у Польщі ми вже відкрили, і я почала вдаватися у реалії роботи в Європі. Виявляється, тут нормально, якщо бізнес перші півроку працює в мінус. Виявляється, полякам не потрібно швидко. Вони люблять порядок, запис тощо. Наша перевага – швидкість – для них не важлива.

Ми заглибились у дослідження менталітету польського народу. Провели маркетингові дослідження, обережно опитували клієнтів, які заходили до нас у салон. Виявилося, що вони приходили до нас просто тому, що немає запису і можна сісти та дочекатися своєї стрижки за 15-20 хвилин.

Далі зрозуміли, що наші клієнти — сімейні люди, які часто приходять з дітьми, яких потрібно зайняти. Ми почали робити дитячі зони. Таким чином ми виявили п’ять ключових моментів, перетворили їх на наші переваги та почали "нести у маси". Ми — сімейна мережа, працюємо без запису, сім днів на тиждень (коли не працюють поляки), з 9:00 до 21:00 тощо.

Буквально за 2 роки ми вибилися у лідери, нас впізнавали. Але ми з самого початку працювали для поляків. Наразі приїжджають підприємці і відкривають бізнеси "українці для українців". Це неперспективно, бо відтік українців буде згодом обов’язково, і у них бізнес "ляже". Потрібно, як мінімум, розширювати цільові аудиторії. За статистикою, 95% наших відвідувачів — поляки і лише 5% розмовляють іншими мовами.

Про ставлення до підприємців і податки

Тут на бізнес дивляться, як на годувальників, бо підприємці дають можливість людям влаштуватися на роботу, сплачують податки, а за рахунок податків усе в принципі працює та живе. Ті, хто екологічно і добре веде свій бізнес, вчасно здає звіти, наймає багато людей, у кого великі обороти і немає зауважень від податкової, тут у великій повазі. Ти приходиш до будь-якої адміністрації, і до тебе ставляться з повагою. Тут підприємець — це людина, котра бере на себе в першу чергу відповідальність, а не просто робить гроші.

Важливий момент – податки. Я дуже відкрита і багато разів брала участь у зустрічах із українцями, які переїхали після війни до Польщі. Головне питання – як мінімізувати, а фактично – не сплачувати податки. Ніяк, податки треба сплачувати.  Я знаю випадки, коли людина працює неекологічно п’ять років, а потім до неї приходить податкова. Тут дуже чітко обчислюють, де і що ти міг приховати. Наприклад, у тебе великий оборот, а найманих працівників немає. Виходить, ти їх не оформляєш офіційно. Прийти можуть не відразу, але прийдуть і все пред’являть обов’язково. Я тут можу дати підтвердження за всіма сумами, що капнули на рахунок фірми, і за всіма витратами.  У відкритому доступі у державному реєстрі є твій звіт.

Про розвиток по франшизі

Після того, як мене вразила франчайзингова машина McDonalds, почала вивчати тему франшиз. Познайомилася з Андрієм Кривоносом із Асоціації франчайзингу України, він каже: "Ідея хороша, давай її масштабувати!" Ми запакували продукт і почали продавати.

 Ми вибрали шлях, коли не намагаємося продати якнайбільше франшиз у різні руки. Ми максимально ростимо людей, які у нашій системі цінностей і хочуть зростати. Наприклад, у Житомирі хлопець, наш франчайзі, має 13 салонів. У нас практично всі франчайзі мають по кілька салонів, деякі — по 5 і більше. Я їх "прокачую", ми знаходимо точки зростання, у своєму ком’юніті ділимося досвідом застосування різних фішок — у кого що спрацювало чи не спрацювало, обговорюємо, чому.

Про бізнес-модель франшизи

Зараз уже до мене звертаються люди з питаннями щодо франшиз: варто — не варто, як це працює. І перше, що я питаю: "А що ви збираєтеся продавати? Який у вас продукт? У чому його особливість, щоб людина захотіла за нього заплатити?" У нашому випадку, крім бренду та досвіду, це наша CRM-система. У нас, наприклад, немає адміністраторів. Оплата відбувається через термінал на вході. У кого з майстрів якась зайнятість, статистика відвідувань по кожному клієнту, скільки нових клієнтів, бонуси, завантаження по кожній годині роботи — ми все це бачимо в CRM-системі. Ми можемо детально аналізувати бізнес.

Є програма, розроблена для майстрів, з графіком зайнятості, нарахуваннями зарплати за кожного клієнта, там проходять різні розіграші — це також дуже зручно. Розробка CRM-системи коштувала близько $250 000, і система постійно доопрацьовується. У цьому немає межі досконалості.

Читайте новини і аналітику про ритейл та e-commerce в Україні на нашій сторінці в Facebook, на нашому каналі в Telegram, а також підписуйтеся на щотижневу e-mail розсилку.