Співзасновник Eva та Varus Руслан Шостак: "Розвиток бізнесу в країні наразі принесе набагато більше користі Україні, ніж міжнародна експансія"

22.03.2023
1673
Співвласник мереж EVA та Varus Руслан Шоста

Фото: forbes.ua

До великої війни мережа продуктових супермаркетів Varus налічувала 113 магазинів,  EVA – 1150 магазинів побутової хімії та косметики. На березень 2023-го EVA скоротилася до 990, Varus – до 103 магазинів. Співзасновник мереж Руслан Шостак в інтерв'ю Forbes.ua розповів, що не дивлячись на втрати, компанії були прибутковими. Прибуток за 2022 рік був направлений на благодійність.

Шостак відмовився від планів про експансію на міжнародний ринок, а натомість планує інвестувати всередині України. Зокрема, він планує вкласти $40 млн у будівництво великого логістичного центру під Одесою.

В 2019 році Шостак з партнером придбали київський ТЦ "Метрополіс" у російської групи VS Energy, який оновили під назвою lake Plaza. У кінці минулого року суд наклав арешт на колишні активи російських бізнесменів і, в тому числі на Lake Plaza. Бізнесмен відповів на запитання  про долю цього активу.

У кінці минулого року компанія виграла конкурс АРМА на управителя компанії «Вінницяпобутхім», яка випускала мийні засоби «Ушастый нянь». Завод поки що не працює, але його наявність дозволить скоротити частку імпорту мийних засобів на полицях мереж.


 

Про результати роботи мереж за 2022 рік

До війни в нашій групі компаній було 35 000 співробітників і товарообіг близько $2 млрд на рік. Наразі понад 27 000 співробітників і товарообіг за результатами 2022 року $1,3 млрд.

Я вважаю, що з урахуванням війни ми маємо непогані показники. Товарообіг у гривні за результатами 2022 року можна порівняти з показниками 2021 року. При тому, що 20% мереж EVA та Varus не працювали на початку воєнних дій.

Зараз у EVA не працює близько 16% мережі, у Varus – менше. У Херсоні, наприклад, не всі магазини EVA працюють. Ми відкриватимемо їх у міру поліпшення ситуації в місті.

Але ми нарощуємо присутність в інших регіонах України – у 2022 році відкрили 26 нових магазинів EVA на заході України та у Києві. Також зʼявилося вісім нових Varus.

Прибуток, який отримали 2022 року, ми спрямували на соціальні проєкти та розвиток бізнесу в Україні.

На початку війни ми ставили собі за мету зберегти бізнес і людей. І з цим завданням ми впоралися. Багато наших співробітників із зони активних бойових дій нині продовжують працювати в компанії в інших містах України та за кордоном. Ми вжили низки релокаційних заходів для них. Надаємо соціальну та психологічну допомогу.

Тепер наше завдання – підтримка економіки України. Саме тому ми переглянули свої проєкти, спрямовані на вихід на міжнародні ринки. Нині завдання інвестувати в Україну.

Про роботу з постачальниками

Існують різні кейси з постачальниками. Треба розуміти, що на початку повномасштабної війни було повністю розірвано логістичні ланцюжки, порушувалися домовленості з боку як постачальників, так і торгових мереж. І довелося докласти чимало зусиль, аби виконати всі зобовʼязання обом сторонам.

Уже до травня ми досягли домовленостей з усіма постачальниками – виробили нові умови співпраці, які влаштовували всіх. Вважаємо, що з цим кейсом ми впоралися успішно – всі конфліктні ситуації вирішили максимально оперативно.

Про інвестиції у логістичні потужності

На початку війни ми ухвалили усвідомлене рішення зупинити вихід бізнесу на міжнародні ринки. Вирішили акумулювати інвестиції в Україні. Розвиток бізнесу в країні наразі принесе набагато більше користі Україні, ніж міжнародна експансія. Нам слід підтримувати економіку, створювати нові робочі місця, наповнювати та розвивати ринок.

Наприклад, на початку війни ми заморозили будівництво великого логістичного центру під Одесою, яке розпочалося наприкінці 2021 року. Але за три місяці відновили будівництво. Це серйозний проєкт – один із найбільших логістичних хабів в Україні на 60 га землі. Першу чергу в 40 000 кв. м закінчимо на початку наступного року.

Це буде перший склад південного регіону для мережі EVA із загальною площею 100 000 кв. м. Ми віримо у нашу перемогу та впевнені, що весь південний регіон залишиться українським. Після перемоги наш Крим звідти обслуговуватимемо.

Обсяги інвестицій у першу чергу будівництва становитимуть приблизно $40 млн. Крім того, що цей розподільчий центр стане одним із найбільших логістичних центрів у країні, він буде першим «зеленим» проєктом у цій галузі.

У планах будівництво, ремонт та модернізація наявних складів, щоб задовольнити потреби нашого бізнесу. Зараз у нашій групі компаній їх пʼять, загальною площею 160 000 кв. м. Після запуску першої черги одеського логістичного хаба буде 200 000 кв. м.

Про Lake Plaza

Візуалізація  ТЦ Lake Plaza з сайту https://bc.lakeplaza.com.ua/

Ми купили Lake Plaza на відкритому ринку за сприяння посередників за кілька років до початку війни. Під час купівлі провели аудит усіх документів і не знайшли причин, які обмежують нас у законному придбанні ТРЦ. У 2021 році ми розпочали реконструкцію всього торговельного центру та закінчували вже в умовах війни, у середині минулого року.

Факт арешту викликає подив у нашої команди. Угода відбулася кілька років тому, була й залишається абсолютно прозорою. Тим паче що ми ніколи не спілкувалися й не мали спільних інтересів, бізнесів із колишніми власниками – ні до угоди, ні після. У свою чергу ми відкриті та чекаємо, коли прокуратура завершить свою роботу.

Про "Вінницяпобутхім"

Гадаю, кожен в Україні відчув дефіцит соціальної групи товарів на початку війни. Річ у тім, що постачальники в умовах кризи зупинили постачання. Ціни зросли. Україні серйозно бракує власного виробництва, щоб не залежати від імпорту. В умовах пандемії ця тема виявилася на поверхні, а війна посилила її значущість.

Тому ми вирішили піти у виробництво. Ми впевнені, що наш бізнес може впоратися з цим проєктом. Насамперед на користь наших покупців, щоб дефіцит соціально значущих товарів більше їх не торкнувся.

Підприємство поки що не працює. Проходимо бюрократичні процедури. Проєктом керують партнери. Наскільки я знаю, завдання змінювати менеджмент немає. Є багато виробничих завдань, які доведеться вирішувати спільно, щоб якнайшвидше налагодити виробництво. Орієнтуватимемося на ринок. Головне, що тепер ми вироблятимемо продукти в Україні та скоротимо частку імпорту. Для нас це важливо.

Про плани на 2023 рік

Ми продовжуватимемо розвивати мережі. Відкриватимемо магазини Varus та EVA. Плануємо вийти у розвитку на довоєнні показники 2021 року.

Продовжимо інвестувати у важливий для нас ринок онлайн-торгівлі. Багато будуватимемо – і в логістиці, і у сфері ТРЦ.

Так, ми справді хочемо і онлайн-, і офлайн-магазини вивести за кордон. Давно над цим працюємо. Готові інвестувати. Але не можемо дозволити собі це зробити сьогодні в умовах війни, розуміючи важливість та роль внутрішнього інвестора в країні.

 

 

Читайте новини і аналітику про ритейл та e-commerce в Україні на нашій сторінці в Facebook, на нашому каналі в Telegram, а також підписуйтеся на щотижневу e-mail розсилку.