Читайте новини і аналітику про ритейл та e-commerce в Україні на нашій сторінці в Facebook, на нашому каналі в Telegram, а також підписуйтеся на щотижневу e-mail розсилку.
В 2022 році ринок електроніки скоротився на 40%, —СЕО АЛЛО Максим Раскін
Фото: АЛЛО
В 2022 році ринок електроніки просів приблизно на 40%. Через коливання курсу валюти, здорожчання логістики та додаткові витрати, ціни на техніку в гривні зросли в середньому на 40%. Про це в інтерв'ю Comments.ua розповів СЕО групи компаній АЛЛО Максим Раскін
Війна та пов’язані з нею погіршення економічної ситуації, падіння платоспроможності, міграція та евакуація людей вплинули на купівельну спроможність та попит як в офлайні, так і на олнайн-торгівлю. У фізичному роздробі відбулося падіння трафіка відвідувачів: наприклад, у грудні 2022 (а це сезон традиційно активних покупок) він був нижчим на 14% в порівнянні з роком раніше. В грудні трафік на маркетплейс allo.ua впав майже вдвічі порівняно з передноворічним сезоном минулого року, але тут додатковий вплив мали блекаути. Загалом же у 2022 році ринок просів приблизно на 40%, якщо говорити про основні категорії електроніки.
Влітку у бізнесі АЛЛО почала зростати доля онлайн-продажів, і зараз вона навіть перевищує довоєнні часи, складаючи 40%. Наступного року Раскін очікує на зростання частки онлайн-продажів – до половини у бізнесі АЛЛО. Це вже сталий тренд: за відсутності можливості придбати в магазині українці все частіше купують онлайн.
За 2022 рік ціни на техніку в гривні зросли в середньому на 40%. Електроніка, як і решта імпорту, зростатиме в ціні й надалі. На це впливає постійне зростання курсу валют і постійне зростання витрат на логістику, дефіцит та загальна ринкова ситуація.
Так, значно подорожчала міжнародна логістика, оскільки раніше більшість поставок здійснювалася морем через порт Одеси, а зараз це відбувається через аеропорти Європи, а потім наземним транспортом через західний кордон країни. Такий логістичний ланцюг від початку дорожчий, а через простої на кордоні дає здорожчання на 30-40%. При цьому терміни доставки в Україну також збільшилися на 30%. Тобто логістика уповільнилася та подорожчала. Все це, на жаль, впливає на фінальну ціну товару для споживача.
"Оскільки ринок загалом впав на 40%, наша виручка зменшилася відповідно,— розповів Максим Раскін. Ми продовжуємо отримувати збитки, причому не тільки через падіння купівельної спроможності, а також і через повну втрату 15% роздрібної мережі та витрати на відновлення зруйнованих магазинів"
До початку повномасштабного військового вторгнення росії у групи компаній АЛЛО було близько 340 шоурумів у 140 містах України під брендами АЛЛО, АЛЛО MAX, Mi Store та брендами телеком-операторів. Значна їх частина знаходилась у містах, де були чи тривають активні бойові дії. Близько 50 торгових точок компанія втратила – їх було або зруйновано, або пограбовано, або вони залишилися на окупованих територіях. Наприклад, розмір шкоди від руйнування лише одного АЛЛО МАХ в ТЦ Retroville в Києві склав близько 12,5 млн гривень. Цей магазин згодом був відновилений й відкритий знову.
Восени додатковим випробуванням для всіх українських ритейлерів стали відключення електроенергії. АЛЛО забезпечили безперебійну роботу 244 шоурумів, встановивши генератори, зарядні станції, автономне освітлення та модеми, щоб клієнти мали змогу безперешкодно робити покупки на місці та отримувати інтернет-замовлення у точках видачі. 45 з цих магазинів також працюють в режимі "Пунктiв незламності", де кожен, хто цього потребує, може зарядити свої гаджети. Крім того, для забезпечення безперебійної роботи онлайн-магазину були встановлені генератори та Starlink в офісах та на складах. Інвестиції в усе це склали кілька мільйонів гривень.