Читайте новини і аналітику про ритейл та e-commerce в Україні на нашій сторінці в Facebook, на нашому каналі в Telegram, а також підписуйтеся на щотижневу e-mail розсилку.
Збільшення середнього чеку та падіння кількості онлайн-замовлень. Що і як купують українці онлайн під час війни?
Фото: RAU
З початком повномасштабної війни деякі українські інтернет-магазини призупинили свою діяльність. Наприклад, зробити замовлення на сайті Jysk та Watsons досі не можливо. Також частково переставав працювати онлайн-магазин “Алло”.
Проте вже зараз онлайн-торгівля поступово повертається у життя українців, інтернет-магазини спостерігають зростання середнього чеку у порівнянні з довоєнним періодом. Так, наприклад, директор із маркетингу “Алло” Артур Матковський, повідомляє про збільшення середнього чеку на 35%.
Журналістка Retailers дізналася у інтернет-магазинів, що та як купують українці онлайн під час війни.
Що і скільки купують українці в онлайн магазинах?
Дані “Алло”
Незважаючи на зростання середнього чеку, загальна кількість замовлень скоротилася в рази порівняно з довоєнним часом.
Зараз, за словами Матковського, українці найбільше купують в онлайні смартфони, ноутбуки, планшети. А от онлайн-замовлення телевізорів, побутової техніки, аксесуарів та гаджетів істотно впали, зазначає він.
Дані “Епіцентр”
Дещо інша ситуація у “Епіцентр”, тут повідомляють про зменшення кількості замовлень в березні удвічі в порівнянні з лютим місяцем. Проте, значну зміну середнього чека особливо не відмічають, за період з 24.02 по 24.03 зростання складає всього 5%.
У компанії зазначають, що ще до початку воєнних дій спостерігалася значна зацікавленість онлайн покупців в товарах категорії мілітарі, автотовари, засобів особистої гігієни та ін. А з початком війни виділяють наступні категорії, де попит на товари був найбільшим, а саме: корм для тварин, каністри, сумки та переноски для домашніх тварин, газові балони, каримати, надувні матраци, електрочайники, дитячі суміші, борошно.
Окрім того, у мережі зазначають, що у квітні попит на товари першої необхідності та корм для собак і котів залишається незмінним, зростають продажі в категорії «сад та город».
Окремо у компанії виділяють товари для консервування, які також купують протягом всього воєнного періоду. До популярних товарів також відносять: прапор України, респіратори, рації, тримери універсальні, плити OSB та сухі суміші для дітей.
Дані Rozetka
З кінця березня в онлайн-ритейлера Rozetka зросли продажі в категоріях побутової хімії та косметики. Найпопулярніші товари в категорії побутової техніки — електрочайники та пилососи.
«Люди намагаються повернути собі хоча б частину свого звичного життя, — говорить Владислав Чечоткін, співзасновник Rozetka. — Ті, хто повертаються додому, насамперед піклуються про чистоту житла. Але найкраще силу та характер українців описує найпопулярніший запит: попри те, що в дуже багатьох скрутне фінансове становище, у пошуковому топі все одно бронежилети, форма, генератори — усе, що може знадобитися армії та ТРО».
Попит на Rozetka також мають: дитяче харчування та підгузки; корм для котів і собак; харчові продукти; алкоголь, стіки, звичайні та електронні цигарки; спортивний одяг і взуття; мобільні телефони, повербанки, ноутбуки та планшети.
Дані Eva
У мережі Eva інформує про падіння обсягу замовлень з початку війни, але за словами директорки департаменту електронної комерції ТОВ «РУШ» (керуючої компанії мережі Eva та Eva.ua) Олени Аннєнко, згодом пішло поступове відновлення органічного попиту. Наразі обсяг замовлень складає близько 50% від довоєнного рівня і потроху зростає, при цьому фіксують зростання середнього чеку. Він збільшився приблизно на 150%.
«Це відбувається тому, що клієнти розглядають покупки на Eva.ua як можливість відновлення запасів. Тобто рідше замовляють по 1-2 позиції, а купують на перспективу, коли вже можуть планувати свій побут на найближчі 5-7 днів», — пояснила директорка.
Також Аннєнко зазначила, що продажі є в усіх товарних групах, представлених в асортименті. За її словами, навіть категорії краси демонструють відновлення попиту після суттєвого просідання. Але найбільш популярні саме позиції першої необхідності: дитячі підгузки, товари для гігієни, мийні, пральні засоби та решта продукції для догляду за домом.
Дані OLX
Фіксують падіння кількості замовлень й в OLX, проте зараз платформа повернулась до 42% довоєнних замовлень з OLX Доставка, і компанія прогнозує подальший ріст. Так, упродовж третього тижня квітня українці замовили товарів в онлайні на суму 100 млн гривень, що на 19% більше порівняно з аналогічним довоєнним періодом 2021 року.
Від початку війни середній чек покупок на OLX зріс на 75% з 578 грн до 1 000 грн. У порівнянні з аналогічним періодом 2021 року вартість найдорожчого товару в березні-квітні зросла на 4 200 грн.
Щодо найпопулярніших товарів, то ноутбуки стали на 40% більше цікавити покупців. Пошуки телефонів зросли у 2,5 рази. До них шукають додаткові джерела живлення, павербанки.
У категорії “Мода і стиль” українці стали надавати перевагу комфорту. Так попит на кросівки зріс удвічі, спортивні костюми та валізи — 35 та 33 млн запитів відповідно. Серед дитячих товарів лідерами залишається сезонний одяг і дитячий транспорт , який шукали понад 48 млн разів.
В категорії “Дім і сад” традиційно популярні товари змінили засоби першої необхідності — генератори (60 млн пошуків), буржуйки і матраци (11,8 та 7,4 млн пошуків відповідно). Також користувачі активно шукають борошно, саджанці та картоплю.
В категорії “Тварини” після 24 лютого найпопулярніший запит — “віддам тварину” — зріс у 4 рази. Разом з тим, у 63 рази виріс попит на переноски для тварин, а корм ввійшов до п’ятірки найпопулярніших запитів у цій категорії.
Дані “Фокстрот”
Комерційний директор “Фокстрот” В’ячеслав Склонний повідомляє, що у перші півтора місяці війни, в кількісному відношенні березень до лютого спад онлайн-продажів був на рівні 40%. У квітні він сповільнився, та в середньому за весь період склав 20%.
Найбільші продажі на початку війни були спрямовані на групи товарів, які допомагають: бути на зв’язку (смартфони, стартові пакети, wi-fiроутери), мати можливість бути на зв’язку якомога довше (павербанки), забезпечити себе переліком техніки, який у воєнний час скоротився до мінімального «набору вимушеного переселенця»: чайником, мультиваркою, сковорідкою, феном, машинкою для стрижки волосся, навушниками, мишкою, батарейками.
Що і скільки доставляє “Нова пошта”?
Поштовий оператор повідомляє, що у лютому, доставляли 700 000 онлайн-покупок в день. На кінець квітня – початок травня зафіксували 400 000 — 500 000 посилок із інтернет-замовленнями в день. Тобто обсяги відправлень замовлень з інтернет-магазинів зараз складають в середньому 60% від обсягів в довоєнний період (порівнюємо з лютим 2022).
Також зазначають, що зараз топ-категорій товарів з інтернет-магазинів, які найчастіше замовляють українці “Новою поштою”, повернувся до довоєнного часу: одяг і взуття, товари для дому, техніка і електроніка, косметика і товари для краси/здоров'я, інструменти, автозапчастини.
Що впливає на вибір онлайн-покупців?
У “Епіцентр”, “Фокстрот” та Eva важливим критерієм вибору товару називають його доступність. Зокрема, комерційний директор “Фокстрот” В’ячеслав Склонний прогнозує, що цей критерій вибору деякий час буде залишатися актуальним, на додаток до нього важливим залишиться можливість придбати товар в кредит.
У “Епіцентрі” зазначають також, що можливість швидкого отримання та доставки є одним із головних факторів, що зараз впливає на покупку. При цьому повідомляють, що до війни 50% покупців обирали самовивіз з ЦВЗ Епіцентру при оформленні замовлення на сайті. На сьогоднішній час самовивіз обирають 30%, а основна маса замовлень доставляється перевізником.
Найбільше впливає на вибір товару також його необхідність, такої думки дотримуються в Eva та “Алло”. Що стосується знижок, то, звісно, вони теж мають певний вплив інформує директорка департаменту електронної комерції ТОВ «РУШ» (керуючої компанії мережі Eva та Eva.ua ) Олена Аннєнко. За її словами зараз в інтернет-магазині присутній перелік товарів, зокрема, першої необхідності, з акційною ціною. Проте вона не стільки стимулює до покупки додаткових товарів, скільки впливає на вибір тієї чи іншої позиції серед аналогів або збільшення одиниць відповідної позиції в замовленні.
Також змінилася поведінка самих покупців, директор із маркетингу “Алло” Артур Матковський повідомляє про майже зникнення емоційних покупок «заради розваги», про відсутність хаотичного скуповування товарів зазначає Олени Аннєнко. Загалом сьогодні покупець став ще більш раціональнішим, зазначають в “Епіцентрі”.
Авторка: Вікторія Лаврентій