“Оптика 1st” закриває свої магазини. Що відбувається з мережею?

15.02.2022
6898

Фото: Soul interior

Українська мережа оптик “Оптика 1st”, яка налічувала на грудень минулого року близько 270 магазинів, які працюють за франчайзинговою моделлю, у дописі в Facebook оголосила про те, що деякі салони мережі будуть відокремлені, а діяльність інших призупинена. Факт закриття магазинів Retailers також підтвердили учасники ринку, орендодавець, працівники та покупці. Ми розібралися, у чому причини закриття та що зараз відбувається з мережею, вкладникам якої обіцяли окупність магазину за 2–2,5 роки, а прибутковість – у середньому від 20% на рік.


Що відомо про мережу  “Оптика 1st”

“Оптика 1st” — українська мережа, до якої входять салони оптики та три офтальмологічні клініки. Магазини за пасивною франшизою працюють і в Польщі, станом на 10 листопада їх кількість налічувала дві точки. Наразі невідомо, чи послужила ситуація з мережею в Україні закриттю магазинів у Польщі.

За інформацією Опендатабот, єдиним засновником та власником мережі є Вадім Щичко. Проте дані YouControl відрізняються, згідно з ними засновниками компанії є не лише Щичко, а й Олексій Клячков, власниками — Вадім Щичко та  Олексій Кляченков. 

На сайті мережі зазначається, що аби стати інвестором “Оптика 1st” тобто фактично ФОПом, потрібно залишити заявку, після чого представники компанії зв’яжуться для обговорення деталей. При цьому інвестор має сплатити $1000 гарантійного внеску, а вже після підписання договору внести основну частину інвестицій — $39 000.

Відкрити “Оптику” “під ключ” обіцяють протягом двох місяців, інвестор до моменту окупності отримуватиме 100% прибутку, а після — 50/50. У компанії прогнозують, що окупність магазину прийде за 2–2,5 роки. Прибутковість – у середньому від 20% на рік. Підрахувавши за даними, які повідомляються на сайті, інвестори мали б отримувати більше 40% річних до окупності та трохи більше 20% після окупності магазину.

Як розповів власник мережі оптик Optika.ua Максим Лук'яненко, схема проста — залучити багато інвесторів, відкрити багато оптик. «Обіцяні 40% річних — це, як мені здається, трохи перебір. Немає такої прибутковості у цьому бізнесі», — зазначив він.

Що відомо від учасників ринку, покупців та працівників?

Співзасновник компанії Retail.Pro Артем Ретін поінформував про закриття магазинів у дописі на Facebook, зазначивши, що останнім часом Retail.Pro отримала більше 20 пропозицій вакантних приміщень, де раніше знаходилися торгові точки мережі “Оптика 1st”.

«На даний момент мережа значно зменшує кількість магазинів, а також відмовляється від вже підписаних договорів щодо нових магазинів. За інформацією з відкритих джерел — усередині компанії йде корпоративний конфлікт між власником бізнесу та групою інвесторів, які намагаються повернути свої гроші», —  зазначив Ретін у своєму дописі. 

Про закриття магазинів повідомили й покупці, зокрема йдеться про магазин у Рівному, покупець якого проінформував Retailers, що персонал, який працює в магазині по вул. Грушевського, 3 був попереджений про те, що з 10 лютого може не виходити на роботу. Покупець на вхідних дверях до магазину побачив оголошення про те, що “Оптика 1st” закривається і найближчим часом з персоналом зв’яжеться представник головного офісу компанії щодо замовлень. 

Фото: магазин “Оптика 1st” у Рівному

В оголошенні також запевняють, що всі замовлення будуть передані клієнтам на поштове відділення та просять очікувати дзвінка. Проте покупці зіткнулися з проблемами щодо отримання замовлень. Комусь вже повернули кошти, іншим же обіцяють надіслати саме замовлення. Один з покупців Андрій Яковенко розповів Retailers, що 17 січня він здійснив замовлення у мережі й оплатив його. Йому пообіцяли, що замовлення буде виконане протягом 7-10 днів. Коли Андрій прийшов до магазину отримати замовлення, йому відповіли, що були проблеми з логістикою з Дніпра і замовлення привезуть через декілька днів. На початку лютого покупець знову пішов до магазину, проте він вже виявився зачиненим, жодної інформації про закриття магазину за адресою: Софіївська Борщагівка, вул. Небесної Сотні, 1 розміщено не було. 

Згодом Андрію повідомили, що замовлення повернуть 12 лютого. Проте 10 лютого йому зателефонували з мережі та пообіцяли, що замовлення відправлять 14 лютого. На момент публікації матеріалу покупець так і не отримав замовлення. //Оновлено. Андрій Яковенко повідомив, що 18 лютого вже отримав своє замовлення “Новою поштою”.//

Окрім проблем з видачею замовлень, деякі працівники мережі повідомляють, що їм не виплатили зарплату за 2 місяці, а після звільнення їм не повернули трудових книжок. У самій компанії на дзвінки не відповідають.

Retailers намагався зв’язатися з власником мережі Вадімом Щичко, проте це не вдалося здійснити. Сторінка Facebook засновника закрита, налаштування сторінки Instagram забороняють надсилати запити на повідомлення від інших користувачів. Він не відповідає на дзвінки та у месенджері Viber. Зв'язатися з мережею за телефоном гарячої лінії теж не вдалося.

Що каже орендодавець?

Журналістці Retailers вдалося поспілкуватися із орендодавцем зі Львова, який на правах анонімності повідомив, що йому ФОП заборгував з виплатою за оренду приміщення за січень, при цьому лише за комунальні послуги не заплатили до 40 000 грн. 

За його словами, 19 січня йому надіслали документ (він є у розпорядженні редакції) із повідомленням про можливості співпраці на період з січня до лютого 2022 року. Так, пропонується оплата оренди за період січень-лютий 2022 року у розмірі 10-50% від основної суми оренди, у березні заборгованість по орендній платі згідно з документом обіцяли оплатити повністю. При цьому зазначається, що гарантійний платіж за останні місяці оренди є страховою сумою і підставою для подальшої співпраці. У документі графік співпраці пояснили тим, що змінилися фінансові умови роботи “Оптика 1st” з постачальниками товарів для магазинів, відбулась хакерська атака, а також у зв'язку з низьким сезоном продажів по окремій групі товарів магазинів.

Згодом магазин зачинили, не оплативши за оренду та комунальні послуги. За словами орендодавця на даний час товар ще знаходиться у приміщенні і його охороняють. 

Журналістка Retailers спробувала зв’язатися з ФОПом, який має відношення до магазину у Львові, проте коментар отримати не вдалося.

Що зараз відбувається з мережею?

Дмитро Карпіловський, керуючий партнер “Укрінвест Клуб”, які є головними інвесторами мережі, у коментарі Retailers зазначив, що “Оптика 1st” знаходиться у глибокій кризі і близька до банкрутства. На інші питання, серед яких як працюють зараз магазини, у які він інвестував кошти, Карпіловський відповіді не надав.

Як пояснив співзасновник Асоціації франчайзингу Андрій Кривонос, таке відбувається у ситуаціях «зростаємо швидше, ніж можемо». За його словами протягом останнього року інформаційні повідомлення від мережі та її партнерів, які займалися залученням коштів, рясніли постійно зростаючими сумами залучення коштів. 

Також він звертає увагу на те, що за словами засновника Вадіма Щичко, у грудні 15 % співробітників звільнилися через необхідність вакцинуватися. Проте Кривонос не думає, що проблема з мережею має єдину причину у персоналі. Зазначає, що питання саме в управлінні коштами інвесторів та прибутковістю проєкту в цілому.

«"Пасивність" франшизи стає зашморгом для підприємців, які покладаються на мережу, і звертаються до неї виключно, коли бажають отримувати дивіденди. Січень, скоріш за все, став для мережі строком виплати дивідендів за 2021 рік, і інвестори почали шматувати гаманець центрального офісу.

Відтепер точно такі пасивні франшизи, управлінські франшизи, франшизи без операційного управління будуть потрапляти до списку сумнівних фінансових проектів України», — зазначив він.

Чому закривають магазини?

Магазини оформлювалися на ФОП інвесторів, зазначає Кривонос, тож формально сам інвестор і буде приймати рішення про закриття, відповідно питання ПО, РРО, персоналу, поставки товарів і іншого він теж буде вирішувати сам.  

Також експерт поділився, що існує другий варіант, про який заговорили в "інвестиційних" чатах: магазини і їх обладнання буде продаватися, із отриманої суми буде вилучатися доля Вадіма Щичко, а залишок — повертатися інвестору, проте підтвердити цей варіант він не може.

Авторка: Вікторія Лаврентій

 

Читайте новини і аналітику про ритейл та e-commerce в Україні на нашій сторінці в Facebook, на нашому каналі в Telegram, а також підписуйтеся на щотижневу e-mail розсилку.