Читайте новини і аналітику про ритейл та e-commerce в Україні на нашій сторінці в Facebook, на нашому каналі в Telegram, а також підписуйтеся на щотижневу e-mail розсилку.
У 2021 році ринок торговельної нерухомості столиці поповнився найбільшим обсягом квадратних метрів
Фото: Retailers
У 2021 році ринок торговельної нерухомості столиці поповнився найбільшим обсягом квадратних метрів. Про це повідомляють експерти Colliers. Також вони відзначають, що минулий рік порівняно з попереднім періодом пройшов легше для ритейлерів саме через наявність розуміння, як діяти у режимі посилених карантинних обмежень. Всі процеси переходу в онлайн і виходу з локдауну у більшості гравців вже відпрацьовані або знаходяться у процесі налагодження. У період відсутності жорстких карантинних обмежень, трафік у ТРЦ поступово стабілізувався, та практично повернувся до показників докарантинного періоду. Покупці не перейшли повністю в онлайн і не стали менше відвідувати ТРЦ, як очікувалося спочатку.
Девелоперська активність
- На темпи реалізації вже запланованих проєктів та на девелоперську активність загалом пандемія вплинула не критично.
- Нова пропозиція становить ~201 000 кв.м та є найбільшою на ринку торговельної нерухомості. Такий об’єм включає: Respublika Park (GLA 135 000 кв.м), Blockbuster Mall 3 черга (GLA 50 000 кв.м), XIT Mall (GLA 9 600 кв.м) та Piramida 2 черга (GLA 7 500 кв.м).
- Станом на кінець 2021 року загальна пропозиція якісних торговельних приміщень становить 1780 000 кв.м.
- Серед проєктів на стадії активної реалізації, запуск яких є перспективою найближчих років, варто виділити ТРЦ Ocean Mall, ТРЦ Lukianivka Mall, БФК White Lines і ТРК APRIL CITY. Сумарна площа об'єктів 213 000 кв.м.
Вакантність
- У результаті пандемії оператори оптимізували свої витрати, відповідно, вакантність у деяких ТРЦ зростала. Однак, частіше, це були дрібні локальні ритейлери, які не пережили локдаун та вийшли з проєктів.
- На кінець 2021 року показник вакантності без урахування ТРЦ Respublika Park та Blockbuster Mall дещо знизився з 5% до 4,9%, у порівнянні з 2020 роком.
- Незважаючи на відкриття нових великих проєктів, не спостерігалося драматичного зростання показника вакантності. Наприклад, показник заповнюваності ТРЦ Respublika Park на момент відкриття становив 61% відкритих магазинів. А на кінець року досяг показнику в 76%. У свою чергу, заповнюваність Blockbuster Mall (2 черга), враховуючи підписані угоди, на кінець року становила ~79%, а Blockbuster Mall (3 черга) – ~55%.
- Відповідно загальний показник вакантності з урахуванням ТРЦ Respublika Park та Blockbuster Mall становить 9,2%.
Індекс споживчих настроїв
- За 2021 рік індекс споживчих настроїв збільшився на 6,5 пунктів. Станом на кінець року показник становив 67,2 пункти.
- На відміну від попередніх криз, протягом року індекс не падав нижче 60 пунктів. Незважаючи на суттєве зниження індексу з початком пандемії, споживачі відчували себе більш впевнено, ніж в інші кризові періоди, через попереднє зростання доходів та наявність заощаджень у зв’язку з більшою готовністю до карантинних обмежень.
Ритейлери
- За показниками продажів 2021 рік був більш продуктивним для ритейлерів. Порівняно з 2020, споживачі охочіше витрачали заощадження з чітким розумінням, що обмеження тимчасові.
- У містах, де було впроваджено червону зону, падіння трафіку загалом було не таким критичним, тому що відвідування ТРЦ було можливе за наявності зеленого COVID-сертифікату, негативного результату ПЛР чи експрес-тестування або сертифікату про одужання.
- Найбільш постраждалі оператори у період локдаунів 2020 року — розважальний напрямок та фуд-сегмент. У 2021 році відбулося зміщення акцентів фуд-операторами у бік стріт-ритейлу. По мірі відновлення трафіку в ТРЦ, у фуд-ритейлерів обороти поступово стабілізувались.
- Щодо сегмента розваг, частина операторів на тлі досвіду 2020 року вже активно використовують певні моделі роботи при карантинних обмеженнях.
- Найяскравіший вихід на ринок не лише 2021-го, а й останніх декількох років, — це IKEA. Також у поточному році вийшли такі бренди як Carter’s, Kiko Milano, Off-White, BORK, Bimba Y Lola, Love Stories та повернувся MEXX.
Орендні ставки
- У період пандемії керуючі команди ТРЦ працювали на утримання операторів і були готові узгоджувати більш лояльні умови співпраці з орендарями.
- Наразі у багатьох орендних договорах присутній карантинний пункт, який регулює взаємовідносини між ТРЦ і орендарями у цей період.
- У порівнянні з 2020 роком, спостерігається помірне зростання ставки у кращих ТЦ/ТРЦ та зниження орендних ставок на головних торговельних вулицях.
- Найвищі орендні ставки у кращих ТЦ/ТРЦ міста Києва на площі форматом 100-200 м² зупинилися на рівні ~$62/м²/місяць. На кінець 2020 року показник був на рівні ~$60/м²/місяць. Орендні ставки на головних торговельних вулицях становили ~$60/м²/місяць. У 2020 році - $65/м²/місяць.