Кожен другий розрахунок українців проходить через ПРРО. Як це сприймає ринок та Держава. Колонка Родіона Єрошека, співвласника та CEO Poster

08.05.2024
702

Фото: Родіон Єрошек, співвласник та CEO української компанії з автоматизації закладів Poster

У четвер з’явилась свіжа інфографіка Opendatabot: з 2021 року кількість онлайн кас виросла в 8,5 рази, а 70% всіх зареєстрованих касових реєстраторів — це ПРРО. Кількість класичних, фізичних кас, натомість зменшується (за останні 2 роки — на 15% - з 323 до 273 тисяч). Враховуючи тенденції, час розібратися: чи варто чекати повної цифровізації РРО та які проблеми вона має вирішити


Непростий шлях. Чому закінчується "золота ера" залізних РРО

Класичні касові апарати, які ми досі бачимо на паливних заправках та супермаркетах, дійшли з середини дев’яностих до наших часів майже у незмінному вигляді. 

Жорстка сертифікація приладів з боку держави дозволяла обмежувати доступ до ринку тим чи іншим виробникам. Саме тому ми досі ми бачимо свіженькі апарати зразка 1995 року. Ринок ПРРО натомість з самого початку розвивається на правилах IT-конкуренції. Програмний продукт, на відміну від "заліза", стає успішним не завдяки лобізму в кабінетах, а, тому що розробник зміг зробити його більш привабливим для користувача.

Ринок ПРРО існує з 2020 року. В ті часи підприємці стикнулися з одного боку з наслідками пандемійних обмежень, з іншого — жорсткими вимогами держави щодо фіскалізації. Тоді ж розпочалося стрімке зростання частки програм відносно “заліза”: цифрові продукти зацікавили тих, хто за інших обставин не фіскалізувався б взагалі.

Важливий вплив на розвиток програм спричинила також конкуренція з безкоштовними рішеннями. У користувача РРО є вибір між обмеженою кількістю виробників, тоді як користувач ПРРО завжди може перейти на безкоштовну державну альтернативу. Тому провайдери ПРРО стали надавати у своїх продуктах додатковий корисний функціонал — аналітику по чеках, синхронізацію зі складськими CRM, інтеграцію в ресторанні програми, персональних помічників і т.д.

Класичні ж РРО в наші дні спіткала доля кнопкових телефонів кінця нульових: вони навіть в “епоху смартфонів” ще певний час були для багатьох звичними, але з рештою всі про них остаточно забули.

Що означатиме цифровізація РРО для Держави та ринку

Якісна аналітика великих даних дозволяє вирішувати значну частку облікових питань, в яких сьогодні ключовим є людський фактор. Як результат — підприємець чесно працює, але весь час тривожиться через можливий візит інспектора.

Введення ризик-орієнтованого підходу до перевірок дозволить чесним підприємцям точно знати, що їм не заважатимуть працювати, тоді як податківці витрачатимуть час на тих, чиї операції є ризикованими. Це заохочуватиме тих, хто працює “в білу” і буде демотивувати тих, хто хоче уникнути оподаткування.

ПРРО може зіграти ключову роль у побудові такої системи, адже чеки з ПРРО надходять та фіскалізуються швидше (за добу, проти 7 діб у випадку з РРО). Податкова, своєю чергою, має такі чеки якісно обробляти, і використовуючи ризик-орієнтований підхід приймати рішення, чи варто взагалі витрачати час на візит до підприємця, який, як показують розрахунки, нічого не порушив.

Як це працює на практиці? Значна частка фіскальних махінацій сьогодні пов’язані з торгівлею підакцизними товарами з використанням класичних РРО. Через них українцям продають підробні цигарки, “сіре” пальне, неякісний алкоголь. Якщо, до прикладу, перевести облік підакцизних товарів на ПРРО та аналізувати чеки, Держава зможе в онлайн-режимі виявляти випадки, коли дві компанії купують однаковий об’єм тютюнової сировини, проте врешті сума акцизу різна, або коли два магазини, які розташовані поруч, продають вкрай різну кількість алкоголю чи цигарок.

На що вказує динаміка Opendatabot та як розвиватиметься ринок ПРРО далі

Згідно зі статистикою, ще у 2021-му кожен сотий чек був з ПРРО, тепер — кожен другий. Зросла як сума середнього електронного чеку (у 11 разів), так і сума за чеками через онлайн-каси (з 6% до 43% від загального об’єму).

Стрімкій динаміці сприяють загальносвітовими процеси — люди першим кроком в бізнесі відкривають інтернет-крамниці, працюють кур’єрами, запускають мікробізнеси. Впливають на це навіть тенденції щодо відмови від паперових чеків на користь захисту довкілля і популярність сервісів за підпискою.

Для великої частки підприємців саме ПРРО стало першим досвідом користування розрахунковим реєстратором. Орієнтацію на новачків серед надавачів послуг можна помітити через велику кількість детальних навчальних матеріалів у операторів. 

Важливою складовою успіху ПРРО є можливість працювати в офлайні. Це особливо важливо для жителів віддалених куточків України, де через особливості покриття може бути нестабільний інтернет-звязок, та регіонів, в яких раптові перебої з електропостачанням виникають через удари супротивника.

Якщо з класичним РРО у випадку проблем з мережею треба діставати книгу ОРО і вести розрахунок вручну, то з ПРРО користувач під час відсутності зв’язку працює у звичайному режимі, його чеки згодом автоматично відправляться в Податкову.

Можливість тримати весь облік на захищеному сервері, мати доступ до нього з будь-якого гаджета в будь-яку годину та з будь-якого місця, працювати від павербанка при повній відсутності зв’язку, за потреби — змінювати гаджет на інший, знати, що навіть якщо пристрій вийде з ладу, всі дані збережуться “в хмарі”: на жаль, сьогодні ці переваги для багатьох українців також є вирішальними при виборі реєстратора розрахункових операцій.

Автор: Родіон Єрошек, співвласник та CEO української компанії з автоматизації закладів Poster

Читайте новини і аналітику про ритейл та e-commerce в Україні на нашій сторінці в Facebook, на нашому каналі в Telegram, а також підписуйтеся на щотижневу e-mail розсилку.