Рітейл в Україні вийшов на довоєнні показники. Дослідження NAI Global: Макроекономіка рітейлу 2023/2024

08.05.2024
2634

Невже українці витрачають на рітейл більше, аніж європейці? Який обсяг українського ринку роздрібної торгівлі був в 2023 році? Як змінилася дохідність ТРЦ в період війни?

NAI Global, один з найбільших брокерів та консультантів по нерухомості в світі, представив макроекономічне дослідження ринку рітейлу та торгівельної нерухомості України за 2023 рік та дав прогнози на 2024. 


Дослідження характеризує стабілізацію та відновлення ринку в період повномасштабної війни з рф. Окрім даних NAI Global, використовувалась відкрита інформація НБУ, Capital Times, Світового банку, МВФ, Eurostat, Держстат, Work. 

Дослідження надано прес-службою українського представництва NAI Ukraine, яке також являється брокером майбутнього ТРЦ Ocean Mall в Києві. 

Для зручності дослідження розділене на 2 рівноцінні частини:

Це перша частина, в якій NAU Global аналізує дані макроекономіки 2023 року. 

Макроекономіка рітейлу 2023/2024

Почнемо з інфляції, курсу $, середнього рівня заробітної плати, ВВП та настроїв бізнесу. Щоб мати уявлення про розвиток ринку, порівняли 2023-2024 vs 2021-2022.

Бачимо, що обороти рітейлу та динаміка зростання ВВП, незважаючи на війну, не лише не поступаються країнам Європи, а навіть випереджають деякі з них: 

ВВП України демонструє зростання після суттєвого зниження в 2022 році, і це попри тимчасову окупацію регіонів та пошкодження інфраструктурних об’єктів:

Зростання, ми вважаємо, продовжиться й в наступні роки, що буде спровоковано розвитком торгових відносин із країнами Заходу та відновленням українського виробництва. 

Підтримка країн-союзників та перемоги на фронті робитимуть Україну більш інвестиційно привабливою для іноземних компаній. Вже є транснаціональні бізнеси, виробничі лінії яких представлені в Китаї, що вже сьогодні шукають альтернативні місця для розміщення потужностей — Україна може стати одним із найкращих варіантів через логістичне розташування та стабілізацію економіки.

Що стосується ВВП на душу населення, то воно не зазнало скорочення через міграцію, але, якщо порівнювати в загальному, є значне відставання від країн-сусідів Польщі та Румунії:

У 2022 році спостерігалося зростання курсу доллара до гривні через високий рівень попиту на валюту — держава була вимушена ввести обмеження та зафіксувати курс. В кінці 2023 року Нацбанк відмовився від такої політики, але активно приймає участь у стабілізації курсу. 

По структурі ВВП бачимо, що війна негативно вплинула на усі галузі:

Втім рітейл та будівництво відновлюються. Зокрема рітейл став основною генеруючою сферою. 

Зазначимо по тимчасово окупованим територіям:

  • На кінець 2023 року було окуповано 109 тис. кв. м, що складає приблизно 18% від території країни. В 2021 році ця цифра складала 43,3 тис. кв. м.

  • Все ж бізнес в більшості успішно релокувався та перебудував логістичні ланцюжки. 

  • Незважаючи на втрачені території в 2023 році, Україна по генерації ВВП з 1 тис. кв. м. майже наблизилася до показників 2021 року. І це не дивлячись на те, що на окупованих територіях знаходяться великі підприємства, що генерували велику частку ВВП країни.

В 2023 році обсяги роздрібного товарообігу зрівнялися із довоєнними показниками. Це ознака того, що працюючі рітейлери генерують більший товарообіг на 1 кв. м, аніж до війни (компенсується втрачений потенціал). 

По інфляції бачимо стабільне зниження після зростання в 2022 році, що було спровоковано воєнним вторгненням та руйнуванням інфраструктури/логістичних маршрутів. В наступні роки прогнозуємо повернення інфляції на оптимальні 5-6%:

Заробітна плата знизилась через девальвацію гривні відносно долара. Все ж бачимо позитивну динаміку, бо зростає дохід із-за експорту українських товарів та бізнес-послуг країнам Заходу:

З огляду на дефіцит кадрів роботодавці пропонують більш високі зарплати в порівнянні з довоєнним періодом. Вважаємо, що із зростанням заробітних плат буде збільшуватися й купівельна спроможність населення, яке буде витрачати гроші на роздріб.

Цікава риса — не дивлячись на різницю в середній заробітній платі, українці більше витрачають грошей на рітейл та розваги в відсотковому співвідношенні, аніж громадяни інших європейських країн. 

Основною причиною є додаткові витрати населення Європи на освіту та більш поширену практику взяття кредитів у банках. І це, до речі, є важливим показником у формуванні України як важливого ринку для іноземних рітейлерів. 

По працевлаштуванню — як вже було сказано, спостерігається дефіцит кадрів. Велика кількість підприємців зупинили додаткові набори персоналу в 2022 році та проводили масові скорочення, що відобразилося на рівні безробіття. 

Однак показник знижується, процеси відновлюються:

На початку 2024 бізнес вже покращив оцінки відносно своєї діяльності. Виокремлюємо основні фактори, що стримують:

  • Високі ризики безпеки

  • Затримка з надходженням зовнішнього фінансування

  • Логістичні проблеми через блокування західного кордону

  • Слабкий інвестиційний попит

  • Значний дефіцит кваліфікованих кадрів

  • Сезонне послаблення економічної діяльності на початку року

Бізнес майже повністю відновив функціонування в 2023 та вийшов на позитивні очікування від своєї діяльності. Показники повернулися до довоєнних значень, проте військові умови, в яких він має функціонувати, впливають на ці очікування. Більш критично аналізується ситуація. 

Завершимо розділ по макроекономіці цифрами міжнародної допомоги. Ця допомога підтримала економіку — надала збільшити обсяг державних видатків, в тому числі й на оборону:

Військовим збільшили заробітну плату, що дозволило цій категорії та їх сім'ям більше витрачати. Збільшення попиту допомогло підтримати бізнес та відновити його функціонування за короткий проміжок часу.

Окрім цього, міжнародні організації активно підтримують бізнес грантами та іншими видами допомоги:

Висновки

  1. Українці демонструють неабияку мужність не лише на фронті, але й в економічному плані. Незважаючи на навантаження, яке зазнала економіка країни, ми вже наблизилися до довоєнних показників. 

  1. Сьогодні генерація роздрібної торгівлі з 1 кв. м. досягла рекорду. Лише для Київської області генерація становить близько $1000.

  1. Додатковою підтримкою для економіки України є мігранти, які виїхали з країни та фінансово підтримують свої родини переказами.

  1. Родини українських воїнів, які служать на фронті, почали більше витрачати через підвищення воїнам заробітної плати (до $2500-4000). Це також стимулює розвиток економіки. 

  1. Держава намагається сприяти залученню іноземних інвестицій та надати мінімізацію ризикам.  

  1. Українці витрачають на шопінг (у відсотках) більше, аніж громадяни країн Європи. Це пов'язано з безкоштовною освітою, медициною, меншим митним навантаженням та меншою залежністю від кредитів. 

Загальний висновок: економіка Україна зазнала сильного стресу після повномасштабного вторгнення рф, але втримала позиції й виходить на довоєнні показники. Спостерігається позитивна динаміка. 

Читайте новини і аналітику про ритейл та e-commerce в Україні на нашій сторінці в Facebook, на нашому каналі в Telegram, а також підписуйтеся на щотижневу e-mail розсилку.